Afvallen tijdens het slapen: het kan echt!

bannerimage

Het klinkt als een gevalletje ‘too good to be true’, de uitspraak dat je kunt afvallen tijdens het slapen. Dat komt omdat we allemaal het idee in ons hoofd hebben dat afvallen moeilijk is. En dat je daar heel erg je best voor moet doen. Toch zit het verschil tussen echt afvallen en met veel moeite een paar onsjes kwijtraken vaak in kleine, maar belangrijke dingen. Zoals slapen. In dit artikel leggen we je precies uit hoe dat allemaal werkt.

Gratis consult aanvragen

In dit artikel bespreken we het volgende:

slapen en afvallen

Zo werkt het afvallen tijdens het slapen

We weten allemaal dat een goede nachtrust erg belangrijk is. Als je lekker slaapt, wordt je uitgerust wakker, voel je je fitter en ben je productiever. Maar die fijne nachtrust zorgt er ook voor dat je beter en makkelijker af kunt vallen.

Tijdens de eerste uren van het slapen maakt je lichaam het zogenaamde groeihormoon aan. Dit hormoon heeft een positieve invloed op de opbouw van je spieren en botten, maar ook op je lichaamssamenstelling. Als je te weinig groeihormoon aanmaakt, voel je je minder energiek, heb je verminderde spierkracht en ontstaat er een verandering in de verhouding van vet en spieren waardoor het moeilijker wordt om af te vallen.

Een tekort aan groeihormoon zorgt er ook voor dat vet zich op verkeerde plaatsen op je lichaam op gaat slaan, zoals bij je buik. En ook je huid lijdt onder een tekort van groeihormoon. De huid wordt slapper en droger, waardoor je meer rimpels krijgt en er ouder uit gaat zien.

Afvallen tijdens het slapen draait dus vooral om het groeihormoon, en dat je daar genoeg van aan moet maken als je ’s nachts in bed ligt.

weegschaal-2

Het belang van het groeihormoon

Het groeihormoon wordt aangemaakt in de hypofyse, dat is een klier onderaan de hersenen. Een andere klier in je hersenen, de hypothalamus, regelt de aanmaak van het groeihormoon. Nu klinkt dat allemaal vrij abstract, want over het algemeen heb je weinig invloed op je klieren. Toch kun je de aanmaak van groeihormoon wel degelijk reguleren. Dat doe je namelijk met je bloedsuikerspiegel en je dag- nachtritme.

Je dag-nachtritme is seizoensafhankelijk. Als het in de winter vroeg donker en laat licht wordt, kun ‘s ochtends veel kunstmatig licht gebruiken om goed wakker te worden. In de zomer kun je wat later naar bed gaan omdat het langer licht is. Maar omdat de zon heel vroeg weer opkomt, is het belangrijk om goede verduisterende gordijnen te gebruiken. Tijdens een ideale nacht heb je 7 tot 8 uur slaap tussen ongeveer ‘s avonds 10 uur en ‘s ochtends 7 uur. Hiermee houd je optimaal rekening met daglicht.

Het groeihormoon wordt namelijk met name aangemaakt als je slaapt en dat lukt beter als het donker is. Met een goede nachtrust zorg je dus automatisch ook voor de aanmaak van groeihormoon. Tenzij je gedurende de dag verkeerde voeding (met bijvoorbeeld veel toegevoegde suikers of foute vetten) eet zodat je bloedsuikerspiegel te hoog is. Dit remt de aanmaak van groeihormoon, waardoor die goede nachtrust weer teniet wordt gedaan.

Als je wil afvallen tijdens het slapen heb je dus meer nodig dan alleen genoeg slaap. Je zult ook goed moeten eten om je bloedsuikerspiegel op pijl te houden.

bloedsuikerverloop

Houd je bloedsuikerspiegel onder controle

Het is geen toeval dat je op deze pagina bent uitgekomen. Je hebt last van overgewicht en je bent je nu aan het inlezen om te zien hoe je die overtollige kilo’s het beste kwijt kunt raken. Afvallen tijdens het slapen klinkt dan als een loze belofte, maar dat is het niet. Ook jij kunt na een nachtje goed slapen zomaar wat extra gewicht kwijtraken. Maar dan zul je wel eerst in je lichaam orde op zaken moeten stellen. En dat begint met je eetgewoonten.

Je zult waarschijnlijk al wel zijn begonnen om minder vet te eten. In de supermarkt pak je producten waar zoveel mogelijk vet uit is gehaald, want dat zou beter zijn voor de lijn.. Het probleem is alleen dat er in deze producten ook meer suikers en andere kunstmatige stoffen zijn gestopt om ze toch nog lekker te maken. En dat vet je dik maakt is ook niet perse waar. Je leest er in dit artikel alles over! 

Door al die toevoegingen is je bloedsuikerspiegel alleen flink uit balans geraakt. Hierdoor val je helemaal niets af en wordt er ook nog eens minder groeihormoon aangemaakt als je slaapt.

voedingskeuze

Eet jezelf weer in balans

Al die toegevoegde suikers die je de afgelopen jaren hebt gegeten hebben er niet alleen voor gezorgd dat je (nog meer) overgewicht kreeg, het had ook een negatieve invloed op je lichaam. Eten en drinken zorgen namelijk voor een stijging van je bloedsuikerspiegel. Als je evenwichtige voeding eet, met een goede verhouding in vetten, eiwitten en koolhydraten, heb je een normale stijging van je bloedsuikerspiegel. Je voelt je dan verzadigd en krijgt niet snel weer honger.

Als je voeding met veel suiker eet, krijg je juist een hele hoge piek in je bloedsuikerspiegel. En die gaat ook weer snel dalen. Je maakt dan veel insuline aan, waardoor je weer snel trek krijgt en uiteindelijk de hele dag door eet.

Door die pieken in je bloedsuikerspiegel zet je lichaam voedsel om in vet en niet in energie. Hierdoor voel je je moe, futloos en gestrest. Je slaapt slechter en je hypofyse - die voor groeihormoon hoort te zorgen - ligt voor pampus.

Door je eetpatroon aan te passen kom je terug in balans en bereik je met veel minder moeite jouw ideale gewicht.

koolhydraten-1

Dit zijn de vijanden van het groeihormoon

Groeihormoon en insuline zijn antagonisten. Dit wil zeggen dat ze een tegengestelde werking hebben en zo dus elkaars aanmaak remmen. Samen regelen ze onder andere je bloedsuikerspiegel, maar ook de opslag van vet in je lichaam en de aanmaak van energie.

Als je veel insuline hebt omdat je bijvoorbeeld net een enorme pizza of een hele reep chocolade hebt gegeten, zorgt dit voor minder groeihormoon. En daardoor worden die calorieën van dat eten regelrecht als vet opgeslagen en niet als energie.

Je wil dus zoveel mogelijk groeihormoon en zo min mogelijk insuline. Om dat te bereiken, moet je de volgende vijanden van het groeihormoon zoveel mogelijk mijden:

  • Geraffineerde koolhydraten en suikers uit brood, pasta, snoep, frisdrank en fruitsap

  • Melk en melkproducten

  • Maaltijden zonder goede balans in eiwitten, koolhydraten en vetten

  • Geen enkele beweging of sport

  • Stress

De beste manier om het groeihormoon in jouw lichaam op peil te brengen is door je bloedsuikerspiegel laag en stabiel te houden. Hiermee worden de goede vetten die je eet omgezet in energie en niet in een extra vetrol om je middel.

balans in voeding

Met Nederland Slank komt je lichaam weer in het gareel

Nu klinkt dat natuurlijk vrij ingewikkeld: zorgen dat je lichaam weer in balans komt en hoge pieken in je bloedsuikerspiegel voorkomen. Geen zorgen, bij Nederland Slank kunnen we je helpen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je op een goede manier gaat afvallen en dat je je ideale gewicht bereikt.

Dat doen we door naar de specifieke behoeften van jouw lichaam te kijken. Op basis daarvan stellen we een persoonlijk voedingsplan op waarmee je lekker en gevarieerd eet. Hiermee krijg je zowel je bloedsuikerspiegel als je groeihormoon onder controle en raak je ook nog eens in een hoog tempo je overgewicht kwijt. Je gaat daadwerkelijk afvallen terwijl je slaapt! 

We gaan op basis van een bloedanalyse namelijk precies na welk voedsel jouw lichaam goed kan hebben, en wat je beter niet kunt eten. Zo wordt je stofwisseling verbeterd, vermijd je pieken in je bloedsuikerspiegel, komt je lichaam weer in balans en kun je ook nog eens kilo’s afvallen. Het is gezond, verantwoord en heeft een blijvend resultaat.

stress

Zo herken je een tekort aan groeihormoon

Als je wil afvallen tijdens het slapen, is het eerst belangrijk om erachter te komen of je een tekort aan groeihormoon hebt. Dat kun je nagaan aan de hand van de volgende symptomen:

  • Je hebt minder spieren en meer vet;

  • Je hebt niet veel zin in seks;

  • Je hebt last van vermoeidheid;

  • Je huid is dunner en slapper aan het worden en je ziet steeds meer rimpels;

  • Je haar wordt steeds dunner;

  • Je hebt zwakke botten;

  • Je hebt last van teruggetrokken tandvlees;

  • Je herstelt niet snel na een val, botsing of ander ongelukje en er is trage wondgenezing;

  • Na het sporten duurt het lang voor je weer op krachten bent;

  • Je hebt een verminderde immuniteit, je bent erg vatbaar voor virussen;

  • Je hebt last van neerslachtigheid of depressies;

  • Je hebt psychische en emotionele klachten;

  • Je voelt je angstig en hebt minder zelfvertrouwen;

  • Het liefste vermijd je sociale contacten;

  • Je hebt last van stemmingswisselingen;

  • Je merkt een achteruitgang van je hersenfuncties.

Als je meerdere punten uit deze opsomming herkent, dan is de kans groot dat jouw groeihormoon niet in balans is. Je zult dus eerst wat stappen moeten ondernemen voordat je succesvol je ideale gewicht kunt gaan bereiken.

Heb je geen idee waar je zou moeten beginnen? Plan dan een gratis video consult, wij zitten voor je klaar om je verder te helpen.

sporten-2

Laat het groeihormoon beter werken

Als het insulineniveau in je lichaam omlaag gaat, kan het groeihormoon beter zijn werk doen. En dan kun je inderdaad afvallen tijdens het slapen. Maar ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Je zou met het volgende kunnen beginnen:

  • Eet voeding die ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel niet te sterk stijgt;

  • Ga op de goede manier sporten;

  • Gebruik de aminozuren Arginine, ornithine en glutamine;

  • Zorg voor een goede nachtrust;

gezonde voeding-1

Eet voeding die ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel niet te sterk stijgt

Het beste is om zoveel mogelijk voeding met een zogenaamde lage glycemische belasting te eten. Dit is koolhydraatarm, rijk aan (plantaardige) eiwitten en goede vetten. Ga dus vooral voor groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, vlees en vis. Dit heeft allemaal een lage glycemische belasting, daardoor zal je bloedsuikerspiegel niet te veel stijgen en zul je meer groeihormoon aanmaken.

sporten en bewegen

Ga op een goede manier sporten

Een andere manier om de aanmaak van groeihormoon te verhogen is door te sporten. In de eerste uren na een intensieve training wordt er meer groeihormoon aangemaakt, dit stimuleert de vetverbranding en spieraanmaak.

Het is alleen niet de bedoeling dat je vlak na het sporten veel koolhydraten gaat eten of drinken. Dit stimuleert de aanmaak van insuline en remt de aanmaak van groeihormoon juist af. Hiermee wordt ook de vetverbranding in je lichaam stopgezet, en dat wil je voorkomen.

voeding-1

Gebruik de aminozuren arginine, ornithine en glutamine

De aminozuren arginine, ornithine en glutamine zijn algemeen bekend als groeihormoon stimulerende nutriënten. Uit verschillende studies blijkt dat ze afzonderlijk de aanmaak van groeihormoon verhogen, vooral in combinatie met (intensieve) training. Het effect is nog groter als je arginine en ornithine samen neemt, in een verhouding van 2.000 mg arginine en 1.000 mg ornithine.

Voedingsbronnen van arginine, ornithine en glutamine zijn:

  • Arginine: amandelen, walnoten, zaden, zonnebloempitten, peulvruchten, chocolade, knoflook, ginseng, rozijnen, soja, vlees, vis, gevogelte en avocado;

  • Ornithine: vlees, vis en gevogelte;

  • Glutamine: bonen, peulvruchten, noten, zaden, eieren, vis, vlees, gevogelte en soja.

slapen-300x169

Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust, en vooral een diepe slaap, is essentieel voor de aanmaak van groeihormoon. Aan het begin van de nacht wordt namelijk het meest groeihormoon in het bloed afgescheiden. Maar als je vlak voor je gaat slapen nog eet, wordt de aanmaak van groeihormoon tijdens je slaap juist geblokkeerd. Vooral als je koolhydraten of suikers eet.

Het is dus het beste om minstens twee uur voor je gaat slapen niet meer te eten en ook geen alcohol of frisdrank te drinken en om niet te laat naar bed te gaan.

gewichtsverliesafvallen

Met het programma van Nederland Slank kun je afvallen tijdens het slapen

Het is een heel gedoe om zelf voedingsschema’s en maaltijden samen te stellen die ervoor zorgen dat je genoeg groeihormoon aanmaakt zodat je tijdens het slapen kunt afvallen. Daarom helpen de gediplomeerde orthomoleculair therapeuten van Nederland Slank je graag verder.

Omdat ieder lichaam weer anders is, ontvang je van ons een programma op maat. Hiermee eet je lekker en gezond, maak je genoeg groeihormoon aan, val je kilo’s af en voel je je beter dan ooit. Tijdens de regelmatige consulten krijg je persoonlijk advies om nog wat beter te slapen, goed te bewegen en gevarieerd te eten.

Ben jij benieuwd hoe jij met het programma van Nederland Slank kunt afvallen tijdens het slapen?

Vraag vandaag nog een gratis consult aan