bannerimage

Eenvoudig afvallen en eten na de zwangerschap

Geschreven door: Rachida Lachhab
06 juli 2020

bannerimage

Eenvoudig afvallen en eten na de zwangerschap

Geschreven door: Rachida Lachhab

Je gewicht neemt tijdens de zwangerschap normaliter wat toe. De zwangerschap en de periode erna is een drukke en mooie periode van weinig slaap, veel voeden en veel andere drukte. Maar nu je je ritme weer een beetje hebt terug gevonden wil je afvallen na de zwangerschap, maar hoe pak je dit verantwoord aan? Lees in deze blog hoe het geven van borstvoeding samengaat met afvallen na de bevalling.

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Gedurende de zwangerschap kom je gemiddeld zo’n 10 tot 12 kilo aan. 5-6 kilo hiervan is van de baby, de placenta, het vruchtwater en de vruchtvliezen, deze ben je na de bevalling meteen kwijt. De overige kilo’s blijven zitten en hiervoor moet je zelf aan de slag.
Tijdens de bevalling heeft je lichaam het zwaar te verduren gehad, het is daarom belangrijk om te weten dat je het eerst zo’n 6 weken rust moet geven. Wat je wel vast kan doen is rustig aan beginnen met bewegen en gezond eten.

Afvallen na de zwangerschap

Veranderde hormoonhuishouding door zwangerschap

Als je zwanger bent, verandert er veel in je hormoonhuishouding. Hormonen zijn stofjes in je lichaam die boodschappen overbrengen naar weefsels of organen. Elk hormoon heeft zijn eigen specifieke functie. Veel van deze hormonen hebben invloed op processen die samenhangen met je gewicht. Denk bijvoorbeeld aan je eetlust, je stofwisseling, vetopslag en vetverbranding.

Omdat je lichaam druk is met het ontwikkelen van een kindje zijn je hormonen in verhoogde aantallen aanwezig. Hormonen als Hcg, progesteron en oestrogeen sturen je lichaam zo dat je zwangerschap goed verloopt. Na de bevalling is alles vaak een beetje in de war.

Maar juist als je dan bent bevallen en je weer op gewicht wilt komen is het belangrijk om weer een balans te krijgen in je hormoonhuishouding.

Bloedprikken voor het voedingsplan

Afvallen na bevalling

Het programma van Nederland slank richt zich op het in balans brengen van je hormoonhuishouding. Dit wordt gedaan door allereerst bloed af te nemen om zo te kijken welke voeding ervoor gaat zorgen dat jouw hormonen weer in balans worden gebracht. Aan de hand van de resultaten wordt voor jou persoonlijk een voedingsprogramma opgesteld dat specifiek rekening houdt met jouw hormoonhuishouding. Met dit persoonlijke plan proberen wij jouw lichaam weer in balans te brengen en ook in model. Dat wordt namelijk ook door je hormonen geregeld. Afvallen na de zwangerschap is dus zeker mogelijk.

Verantwoord afvallen als je borstvoeding geeft

Borstvoeding zelf werkt ondersteunend op het afvallen na de bevalling. Tijdens het afvallen komen er echter afvalstoffen uit het vetweefsel en die moeten niet in de moedermelk terecht komen. Om af te vallen is het allereerst noodzakelijk om zo te gaan eten dat je lichaam energie haalt uit het opgeslagen vet, niet uit spieren. Wanneer je te snel veel kilo’s kwijtraakt komt er een verhoogd aantal afvalstoffen in de bloedbaan van de moeder. Deze kunnen ook in de melk terechtkomen. Om je baby geen risico's te laten lopen, starten we met het voedingsplan na het stoppen met borstvoeding. We kunnen wel verstandige voeding adviseren, tijdens de borstvoeding.

Verantwoord afvallen tijdens borstvoeding

Weer in shape

Nederland Slank kan je na de bevalling en borstvoedingsperiode dus helpen om op een verantwoorde manier, blijvend af te vallen.* Rekening houdend met de behoefte van jou en je baby. Zie het afvallen na de zwangerschap niet als een onmogelijk obstakel, maar als een mooie kans om je beter te voelen in je eigen lichaam! Ga niet meteen voor een platte buik na de bevalling, maar stel eerst een ideaal gewicht op, waar je met vertrouwen naar toe kunt werken.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Bronnen:

[1] Voedingscentrum. Gezond gewicht en zwangerschap

[2] Hendrick V, Altshuler LL, Suri R. (1998). Hormonal changes in the postpartum and implications for postpartum depression.

[3] (2016). Metabolic Physiology in Pregnancy.

[4] J Clin Endocrinol Metab. (2020). Increased energy intake after pregnancy determines postpartum weight retention in women with obesity.

[5] Curr Opin Clin Nutr Metab Care. (2019). Breastfeeding and postpartum weight loss.

*Disclaimer

Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De resultaten verschillen uiteraard per individu, daarom stellen wij voor iedereen een persoonlijk voedingsprogramma op.

Rachida Lachhab

Geschreven door: Rachida Lachhab

Rachida is Orthomoleculair Therapeut en Kwaliteitsgeregistreerd Diëtist, spreker en docent. Ze studeerde af aan de Haagsche Hogeschool als diëtist en Orthomoleculair Therapeut werd ze bij Natura Foundation. Daarnaast heeft ze de Integrale Epigenetica-opleiding level 1 en 2 en de Epigenetica van ADHD gevolgd.