bannerimage

Aminozuren tegen rimpels

Geschreven door: Rachida Lachhab
07 juni 2020

bannerimage

Aminozuren tegen rimpels

Geschreven door: Rachida Lachhab

Aminozuren tegen rimpels

Aminozuren tegen rimpels

Een mooie, stralende huid zonder rimpels staat voor gezondheid en schoonheid. Om dit te bereiken zijn de meeste mensen bereid om  veel geld uit te geven. Dure crèmes, serums en schoonheidsbehandelingen, maar vaak alsnog niet het gewenste resultaat. Maar wat nou als al die dure producten helemaal niet nodig zijn en je op een veel simpelere manier de huid kunt onderhouden? Aminozuren tegen rimpels is het antwoord en is goedkoper dan je denkt! Direct een vraag? Of een gratis consult aanvragen? Dat kan!

De gemiddelde Nederlander eet 1 keer per dag een ‘normale’ portie eiwitten: het stukje vlees of vis o.i.d. bij de avondmaaltijd. Dat is veel te weinig!

Wat is goed voor je huid?

Grotendeels zit het 'm in je voeding. En een goede verhouding met groenten en fruit is belangrijk om verzuring tegen te gaan. Als je (veel) eiwitten eet maar te weinig of geen mineralen (uit groente en fruit) binnen krijgt, dan leidt dit tot verzuring van het lichaam. Het zuur-base evenwicht raakt uit balans en heeft als gevolg dat cellen en weefsels worden afgebroken. Als in de voeding onvoldoende mineralen aanwezig zijn, moet namelijk de mineralen voorraad in de botten, huid en inwendige organen worden aangesproken. Door een te zure voeding verliezen we dus belangrijke mineralen en ontstaan er op den duur tekorten. Het lichaam is uiteindelijk niet meer in staat om de verstoorde zuur-base-balans te corrigeren en raakt chronisch verzuurd. Chronische verzuring heeft een heleboel klachten als gevol

g, zoals spierpijnen, gewrichtspijnen, vermoeidheid en huidklachten. huid

Voeding speelt namelijk een hele belangrijke rol bij het krijgen en behouden van een gezonde en strakke huid. Verkeerde voeding zorgt er echter voor dat je huid verslechtert en dat je last krijgt van problemen, zoals bijvoorbeeld cellulite. De bobbelige, sinaasappelhuid op dijen en billen. De nachtmerrie van elke vrouw. Cellulitis ontstaat door verzwakte huidcellen en bindweefsel dat uitgedroogd is en de soepelheid heeft verloren. Vaak gaat men deze huidaandoening te lijf met crèmes en allerlei behandelingen, maar de beste en meest eenvoudige manier om cellulite te behandelen is door je voedingspatroon te verbeteren!

Vraag vandaag nog een gratis consult aanhuid

Om de huid zo goed mogelijk te kunnen onderhouden en het verouderingsproces te vertragen is verzorging met bepaalde voedingsstoffen van belang. Het zijn voornamelijk de eiwitten in je voeding die bijdragen aan een gezonde, sterke buitenkant (en binnenkant).

Aminozuren in voeding

Aminozuren in voeding bieden zoveel voor uw huid. Eiwitten worden ook wel de bouwstenen van ons lichaam genoemd en bestaan uit verschillende aminozuren. Aminozuren spelen een essentiële rol in de groei en het herstel van cellen in ons lichaam. De juiste samenstelling van aminozuren zorgt ervoor dat de huid van binnenuit wordt gevoed. Op deze manier wordt het bindweefsel versterkt en blijft de huid zacht en elastisch. Kies daarom voor aminozuren in uw voeding.

Het effect van aminozuren

Een belangrijke aminozuur verbinding die verantwoordelijk is voor het behoud van een gezonde huid is creatine. Creatine ondersteunt de huidfuncties en stimuleert de collageenproductie en de productie van elastine. Creatine is samengesteld uit de aminozuren arginine en methionine . Creatine zorgt ervoor dat cellen voldoende energie ter beschikking hebben. Hierdoor ondersteunt creatine de opbouw van het bindweefsel evenals de huidstofwisseling en de cel vernieuwing. Met andere woorden een zachte, soepele huid!

Het is voornamelijk vlees waar creatine in noemenswaardige hoeveelheden in zit maar het is ook aanwezig in vis. Voedingsmiddelen zoals rundvlees, kabeljauw, haring, zalm en varkensvlees bevatten creatine. 

huid

Hoeveelheden creatine

  •      Biefstuk: 4.74-5.51 gram per kg
  •      Kip: 3.4 gram per kg
  •      Konijn: 3.4 gram per kg
  •      Hartweefsel os: 2.5 g/kg
  •      Hartweefsel varken: 1.5 g/kg

Creatine is bij dieren in dezelfde organen te vinden als bij mensen. Weefsels met veel creatine zijn te vinden in het hart en in de spieren. Zuivelproducten bevatten niet veel creatine maar naast vleesproducten is het de enige significante bron van dierlijke creatine.

Creatine speelt ook een belangrijke rol in het repareren van beschadigd DNA. Denk hierbij aan beschadiging van DNA door de zon. Creatine beschermt tevens de cellen voor schadelijke stoffen door cellen met water te omhullen. Hierdoor verhoogt zich het vochtgehalte in de huid en ziet de huid er fris en schoon uit.

De betekenis van creatine voor de vorming van collageen is buitengewoon. Collageen zorgt voor een strakke en stevige huid, maar ook voor sterke pezen. Creatine stimuleert de productie van lichaamseigen collageen. Daardoor kan de huid meer vocht binden en wordt de huid dichter. Dit heeft als gevolg dat de huid er strak en fris uitziet en dat fijne lijntjes en rimpels verminderen.

Glutamine is belangrijk voor een stevige huid

Glutamine wordt door het lichaam zelf geproduceerd. Hoe ouder je echter wordt, hoe meer deze productie afneemt. Glutamine is belangrijk voor de eiwitproductie. Als het lichaam te weinig glutamine ter beschikking heeft, haalt het dit uit de spieren. Hierdoor gaan er spiereiwitten verloren en dit betekent dat de huid verslapt.

L-Glutamine
L-glutamine is een aminozuur en wordt in het lichaam aangemaakt uit het aminozuur glutamaat (glutaminezuur). L-glutamine zit vooral in de lever, de spieren, de hersenen en het maagdarmkanaal. Meer dan de helft van de hoeveelheid L-glutamine in het lichaam komt voor in de spieren. 

Aminozuren zijn van kritiek belang bij vrijwel alle metabolische functies in het lichaam. Eén van de belangrijkste aminozuren is L-glutamine, verreweg het meest voorkomende vrije aminozuur in het lichaam. L-glutamine vertegenwoordigt meer dan 60% van de vrije aminozuren in bloed, hersenen, organen en spierweefsel. Dit essentiële aminozuur is vereist voor een flink aantal verschillende lichaamsfuncties en door dit aminozuur te boosten, kan je veel gezondheidsklachten voorkomen.

L-glutamine speelt een voorname rol bij cardiovasculaire processen door een belangrijke energiebron te leveren voor de endotheelcellen die de bloedvaten bekleden. Daarnaast reguleert l-glutamine de synthese van stikstofoxide door deze endotheelcellen. Dit is een zeer belangrijke functie, aangezien hiermee de gezondheid van de bloedvaten wordt behouden en de ontstekingsgevoeligheid van de vaatwanden wordt verminderd.                                               

Huid verbeteren door voeding huid

Wilt u uw huid verbeteren door voeding? Tijdens het ouder worden vertraagt de celdeling. Cellen gaan zich minder vaak delen en vernieuwen. Hierdoor worden er steeds minder cellen geproduceerd die ervoor zorgen dat je er jong uit blijft zien. Met het ouder worden neemt ook de productie van collageen en elastine af. Dit gebeurt al vanaf het 25e levensjaar! Dit heeft als gevolg zwakker bindweefsel, een minder elastische huid en de vorming van rimpels. Met de juiste voeding en leefstijl kun je dit proces vertragen en gedeeltelijk voorkomen!

Aminozuren tegen rimpels, ze zijn ontzettend belangrijk bij het krijgen en behouden van een mooie, jonge huid. Toch krijgen de meeste mensen veel te weinig eiwitten binnen. De gemiddelde Nederlander eet 1 keer per dag een ‘normale’ portie eiwitten: het stukje vlees of vis bij de avondmaaltijd. Dit is veel te weinig. Uitgebalanceerde voeding is een voorwaarde voor een gezonde huid. De verzorging met belangrijke voedingsstoffen vertraagt de huidveroudering en bevordert nieuwe productie van de cellen.

Wil jij graag weten wat je moet eten om een gezonde, jonge en stralende huid te krijgen? Of wil jij graag weten hoe je mooi oud wordt? Bij Nederland Slank weten we precies hoe jij een droomhuid kunt krijgen. Met een persoonlijk voedingsplan gericht op de behoefte van je lichaam helpen we jou aan een mooie, strakke huid! Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Vegetariërs

De creatine die in het lichaam wordt opgeslagen is grotendeels in de spieren te vinden. Dat is ook het geval bij dieren. Hierdoor is een groot deel van de creatine afkomstig uit vlees. Dit vormt een probleem voor vegetariërs en veganisten die geen dierlijk vlees eten. De voornaamste bron van energie is niet toegankelijk voor deze personen. Creatine uit dierlijke producten wordt geschat op meer dan de helft van de dagelijkse creatine inname uit voedsel. Het blijkt dat vegetariërs en veganisten gemiddeld een lagere hoeveelheid creatine hebben. Dit is niet alleen het geval bij creatine maar ook andere voedingsstoffen die in dierlijke producten zitten. Voor vegetariërs en veganisten kan creatinesuppletie de lagere hoeveelheid creatine laten toenemen tot een normaal niveau. Onder jonge vegetariërs kan creatinesuppletie onder andere voor een verbeterde cognitie zorgen (Watt KK; 2004)

Rachida Lachhab

Geschreven door: Rachida Lachhab

Rachida is Orthomoleculair Therapeut en Kwaliteitsgeregistreerd Diëtist, spreker en docent. Ze studeerde af aan de Haagsche Hogeschool als diëtist en Orthomoleculair Therapeut werd ze bij Natura Foundation. Daarnaast heeft ze de Integrale Epigenetica-opleiding level 1 en 2 en de Epigenetica van ADHD gevolgd.