bannerimage

Caloriearm dieet? Nederland Slank biedt de gezondere oplossing!

Geschreven door: Rachida Lachhab
11 maart 2016

bannerimage

Caloriearm dieet? Nederland Slank biedt de gezondere oplossing!

Geschreven door: Rachida Lachhab

Een caloriearm dieet wordt door veel mensen gevolgd als zij willen afvallen. Heel weinig eten, absoluut geen voeding met vet en de hele dag door calorieën tellen.. Want hoe minder je eet en hoe minder vet je binnenkrijgt, hoe meer je afvalt. Of toch niet? Is een caloriearm dieet wel echt zo efficiënt als je gewicht wilt verliezen? En hoe gezond of ongezond is een caloriearm dieet eigenlijk? Horen we calorieën te tellen en vet te vermijden of is dit niet de oplossing..?

Calorieën tellen?

kcal tellen

‘Hoeveel calorieën zouden daar in zitten?’. Een vraag of gedachte die iedereen wel eens heeft gehad bij het eten, kopen of bereiden van voeding. Onze samenleving associeert overgewicht namelijk al gauw met te veel calorieën in ons eten. En veel calorieën zitten nou eenmaal in vette, volle producten.. Dus zijn we allemaal massaal overgestapt op magere, vetvrije voedingsmiddelen. En als we op dieet gaan, tellen we braaf elke dag de hoeveelheid calorieën die we binnen krijgen..

We hebben jaren geleerd dat bepaalde voeding goed voor ons is, zoals brood, ontbijtgranen, pasta, rijst en aardappels. Maar sinds kort zijn we er achter gekomen dat deze producten ons eigenlijk steeds zieker en ongezonder maken. Ons lichaam zet deze voedingsmiddelen met veel koolhydraten namelijk vrijwel meteen om in suiker. Hierdoor stijgt de productie van insuline en op de lange termijn veroorzaakt een te veel aan insuline inflammatie en dus ontstekingen.

Gelukkig beginnen we tegenwoordig dus steeds meer inzicht te krijgen in gezonde en ongezonde voeding. Nieuwe onderzoeken tonen aan dat juist een dieet met zéér weinig koolhydraten en veel vet veel beter is voor gewichtsafname, diabetes en de stofwisseling. Diëten die juist vooral gericht zijn op beperkte inname van calorieën, veroorzaken het tegenovergestelde: overgewicht, ziekte en een disbalans in de stofwisseling. De nadruk leggen op calorieën tellen werkt niet! We moeten voorbij het ‘calorieën in en calorieën uit’ dogma gaan denken als we het wereldwijde overgewicht probleem willen oplossen!

Gratis consult aanvragen

Is suiker toch weer de boosdoener?

We moeten stoppen met het denken in weinig vet en juist de focus leggen op het echte probleem: de overmatige hoeveelheden koolhydraten!
sugar kills - caloriearm dieet
De ware boosdoener van gewichtstoename is namelijk niet het innemen van te veel calorieën, maar het eten van koolhydraatrijk voedsel met veel geraffineerde suikers. Ons lichaam slaat namelijk de overmatige hoeveelheden suiker op als vet. En zo worden we steeds dikker en dikker..

Het eten van geraffineerde koolhydraten, suiker, zorgt voor een enorme insuline piek die de vetcellen in je lichaam een signaal geven dat ze calorieën moeten opslaan. Bij het eten van vetrijk voedsel kan er nooit zo’n hoge insuline piek geproduceerd worden. Het gevolg is dat je eerder verzadigd bent en dat je ook langer een vol gevoel ervaart. Bij koolhydraatrijke voedingsmiddelen is dit juist omgekeerd. Je bent onverzadigbaar en door de hoge insulinepiek krijg je snel weer honger en begint het hele feestje weer opnieuw.

Het snel pieken en dalen van de bloedsuiker en insuline (door veel koolhydraatrijke voeding) leidt tot diabetes, infecties en problemen met de stofwisseling.

Veel vet en weinig koolhydraten: de gouden formule!

Calorieën tellen en vet beperken volgens een caloriearm dieet heeft dus absoluut geen zin en veroorzaakt juist gewichtstoename en gezondheidsproblemen! De oplossing is juist het tegenovergestelde: Het beperken van koolhydraten geeft het lichaam de mogelijkheid om opgeslagen vet te gebruiken als brandstof in plaats van het kleine beetje energie dat je krijgt door het eten van koolhydraten.

Een voedingspatroon met veel gezonde vetten en weinig ongezonde koolhydraten heeft vele gezondheidsvoordelen, zoals een beter humeur en bescherming tegen diabetes en hartziektes. Onderzoek toont ook aan dat een dergelijk voedingspatroon beter kan werken dan medicatie om diabetes type 2 te behandelen en terug te draaien.

Caloriearm dieet?

Niet bij Nederland Slank!

Van elk voedingsmiddel uitvoerig de calorieën natellen en vetvrije, smaakloze gerechten eten? Bij Nederland Slank niet! Nederland Slank leert mensen juist op een nieuwe manier eten en geeft weer smaak aan voeding.

Het uitgangspunt van het Nederland Slank programma is vooral insulinepieken voorkomen en de stofwisseling in balans brengen en houden. Aan de hand van een uitgebreid bloedonderzoek en een anamnese wordt er een persoonlijk voedingsplan opgesteld. Het persoonlijke voedingsplan bestaat uit voedingsadviezen die ervoor zorgen dat de stofwisseling wordt gereguleerd en iemand in staat is gewicht te verliezen en de gezondheid te verbeteren.*

gezonde vetten - caloriearm dieet

Nederland Slank houdt rekening met de vetten en koolhydraten in een voedingspatroon in plaats van de focus te leggen op een caloriearm dieet. Zo worden er gezonde vetten en vetrijke voedingsmiddelen geadviseerd die nodig zijn voor een goede gezondheid. Koolhydraatarm is het voedingsplan niet, maar het bevat juist onbewerkte koolhydraten uit kwalitatieve bronnen in de juiste hoeveelheden.

Het volgen van het Nederland Slank programma betekent lekker eten! Het programma bestaat namelijk uit veel gezonde vetten zoals olijfolie, geklaarde boter, eieren, vlees en vette vis. Dit kan er niet alleen voor zorgen dat het gewichtsverlies zal versnellen, maar ook de ontstekingen zullen verminderen.* Nederland Slank is er voor mensen die gezond willen afvallen zonder ontberingen en ook willen genieten van een optimale gezondheid!

Wat een opluchting dat je jezelf nu niet meer door een smakeloos, vetvrij gerecht hoeft heen te slepen vanwege een streng caloriearm dieet, maar toch in staat bent af te vallen en gezond te zijn!

Gratis consult aanvragen

 

 

 

*Disclaimer

Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De resultaten verschillen uiteraard per individu, daarom stellen wij voor iedereen een persoonlijk voedingsprogramma op.

Rachida Lachhab

Geschreven door: Rachida Lachhab

Rachida is Orthomoleculair Therapeut en Kwaliteitsgeregistreerd Diëtist, spreker en docent. Ze studeerde af aan de Haagsche Hogeschool als diëtist en Orthomoleculair Therapeut werd ze bij Natura Foundation. Daarnaast heeft ze de Integrale Epigenetica-opleiding level 1 en 2 en de Epigenetica van ADHD gevolgd.