bannerimage

Het gevecht tegen Cellulitis

Geschreven door: Pantea Panahi, orthomoleculair therapeut (MBOG)
14 juli 2017

bannerimage

Het gevecht tegen Cellulitis

Geschreven door: Pantea Panahi, orthomoleculair therapeut (MBOG)

Waar wij de komende tijd even onze aandacht niet aan besteden is cellulitis. Het is al een tijdje geen weer meer voor bikini en de komende maanden zal daar ook niet echt sprake van zijn (behalve als je naar de zwembad of op vakantie gaat), dus niemand die het ziet. Behalve je partner dan, maar daar heb je misschien een andere oplossing voor, namelijk: lichten uit!

Maar laten wij eerlijk zijn, wie wil er niet van af. Cellulitis wegwerken is zelfs moeilijker dan afvallen zou je denken. Dun of dik, maakt niet uit, wat je ook doet blijven deze onderhuidse vetweefsels op hun plek.

Cellulitis

Ik ga het niet over de oorzaak van cellulitis hebben, maar over wat je daar tegen kan doen. En nee het is niet zo makkelijk als het wegsmeren. Je zult er echt iets voor moeten doen.

Heb je overgewicht? Begin dan als eerste met afvallen. Je zult zien dat op de lange termijn de cellulitis vermindert. Als je nu begint heb je tot de zomer genoeg tijd.

Met of zonder overgewicht is gezond eten natuurlijk een must. Wat vinden wij gezond eten? Voeding waar geen of zo min mogelijk alcohol, slechte suikers en toevoegingen in zitten, met voldoende variatie in zowel eiwitten als groente en fruit. Zo krijg je namelijk veel van de juiste stoffen en weinig van de giftige stoffen binnen, je belast je lichaam het minst. Denk bijvoorbeeld aan je lever, je nieren en je hormoonhuishouding (alle drie hebben invloed op aanmaak en afbraak van cellulitis). Wil je precies weten wat voor jou geschikt is? Dan weet je ons te vinden.

Daarnaast is het belangrijk om zo goed mogelijk (min. 8 uur lang) te slapen en zo min mogelijk stress te hebben (of voldoende te ont-stressen). Zo zorg je ervoor dat je o.a. je hormonen in balans houdt. Oestrogeen is een van de belangrijkste hormonen die hierop van invloed is. Dranken die rijk zijn aan zoethout (zoals zoethoutthee), maar ook drop verlagen (net als stress) het androgenengehalte in het lichaam, waardoor het oestrogeengehalte stijgt.

Zorg altijd voor goed gefilterd water om zo min mogelijk xeno-oestrogenen (stoffen die op oestrogeen lijken en die bv. in plastic flesjes kunnen zitten) binnen te krijgen.

Doe veel krachttraining (en minder cardio) om zo veel mogelijk spieren op te bouwen; train kort, maar intensief je grote spieren.

Gebruik veel vitamine C rijke producten en overleg met ons of andere professionals over vitamine C-suppletie. Deze vitamine zorgt voor meer elasticiteit van de huid, met als gevolg minder (zichtbare) cellulitis.

Succes!

Pantea Panahi, orthomoleculair therapeut (MBOG)

Geschreven door: Pantea Panahi, orthomoleculair therapeut (MBOG)

Pantea is Orthomoleculair Therapeut en Diëtist Via een HLO propedeuse chemie en een universitaire pharmacie-opleiding is ze overgestapt naar de Diëtetiek, aan de Hogeschool van Amsterdam waar zij wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan. Daarna is ze afgestudeerd in de Orthomoleculaire Geneeskunde gestudeerd bij Ortholinea. Daarnaast heeft ze Integrale Epigenetica-opleiding en de Epigenetica van ADHD gevolgd. En zich bij Evenwijs verdiept in de behandeling van Lipoedeem.