bannerimage

Tips voor afvallen, gezond 2021

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
06 januari 2021

bannerimage

Tips voor afvallen, gezond 2021

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent dat veel mensen vol goede moed aan de beste voornemens beginnen. Onderzoek wijst echter uit dat de meeste mensen na ongeveer 2 weken hun voornemens opgeven, dat is jammer toch? Hun goede voornemens blijken te moeilijk en lastig vol te houden.

In dit artikel geven we een aantal kleine tips die een groot effect op de gezondheid hebben. En ze zijn makkelijk vol te houden! Doe jij mee?

We beginnen al niet moeilijk:

#1 – Ga lekker slapen en wordt productiever!

Slaaptekort komt veel voor en om alsnog een beetje puf te hebben worden er regelmatig koffie en supplementen genomen. Maar energie krijg je ook door eerder naar bed te gaan. Meer dan van een handje pillen dus. Probeer bijvoorbeeld een half uur of een uur eerder te gaan slapen. Dan word je vrolijker en uitgerust wakker en het is goed voor de gezondheid, de hormoonbalans en je bent veel productiever. Bovendien is slapen heerlijk.

Zo presteer je vele malen beter. 

Slapen

#2 – Positief effect van flink doorstappen.

Regelmatig wordt benoemd hoe belangrijk beweging is. Het geadviseerde minimum is 10.000 stappen. Recenter onderzoek toont aan dat als je per dag driemaal tien minuten stevig doorwandelt, je hetzelfde effect krijgt als met 10.000 stappen. Begin je nieuwe jaar met wandelen. Dat zorgt er ook voor dat hart- en vaatkwaliteit flink omhoog gaan.

 

#3 – Een fles water op je werkplek.

Men vergeet regelmatig om voldoende water te drinken. Uit verveling wordt op kantoor veel koffie gedronken en snoep gegeten. Zorg voor een gevulde waterfles op het bureau. Zo heb je aan het einde van de dag makkelijk meer dan een liter water gedronken. Als je genoeg water drinkt heb je minder trek omdat je vaak het verschil tussen trek en dorst niet opmerkt. Drink ook voor je maaltijd een groot glas water. Zo zit je sneller vol en eet je minder.

 

#4 – Kruid je eten lekker.

Kruiden zorgen niet alleen voor meer smaak bij het eten. Ze hebben ook een gunstig effect op de gezondheid. Zo maak je je eten smaakvoller en ben je gezonder bezig. Probeer bijvoorbeeld wat peper over je boterham te doen, kerrie op je ei of strooi wat kardemom door je koffie, kaneel door de pap. Makkelijk, lekker en gezond.

 

#5 – Bereidingstechniek veranderen.

Meestal worden groenten en aardappels gekookt in een pan met veel water. Daardoor verlies je veel micronutriënten in vergelijking met het stomen van de groente. Als je je groenten stoomt in een stoomnetje of een stoomoven, krijg je veel meer vitamines, mineralen en gezonde plantenstoffen binnen. Als je geen stoomoven of stoomnetje hebt beschikken, kook dan met zo min mogelijk water.

Dit geld niet voor bruine rijst. die moet wel in ruim kokend water klaargemaakt worden, om zo het risico dat je arsenicum binnenkrijgt te verminderen.

 

#6 – Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten.

Doe een grote opruiming in huis! Geef alles weg wat niet goed voor je is!

Daarna laat je ongezonde etenswaren liggen in de supermarkt en vul je de groentenlade en je fruitschaal. Je zult merken dat je zo minder gaat snacken. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten. Wat er wordt aangeboden bepaalt voor een groot deel wat we eten. Je zult merken dat het hele gezin plotseling meer fruit gaat eten als de fruitmand in plaats komt  van snoeppot.

 

#7 – Contact verbetert je mentale gezondheid.

Het is belangrijk voor je mentale gezondheid om voldoende sociale contacten te hebben.. Probeer daarom een keer contact te maken terwijl je in de rij staat bij de supermarkt of moet wachten op iets anders. Het is goed voor je mentale gezondheid en is ook nog eens gezellig. Mensen die regelmatig sociaal contact zoeken zijn over het algemeen vrolijker, gelukkiger, gezonder én leven langer.

 

#8 – Begin de dag met een kiwi

De meeste mensen zien de kracht van details over het hoofd en denken te moeilijk. Een simpele tip die je gezondheid enorm kan verbeteren is bijvoorbeeld het starten van de dag met een kiwi. Bekijk de voedingswaarde van een kiwi. Een kiwi eten bij het ontbijt is makkelijk en heeft veel voordelen voor de gezondheid. Een kiwi bevat namelijk bijna de ADH (algemene dagelijkse hoeveelheid) vitamine C. Volgens onderzoekers kan het dagelijks eten van een kiwi je ook van obstipatie afhelpen of deze verminderen.

kiwi

#9 – Eet eens noten en zaden ipv vlees of kaas

Meestal belegt men brood met vlees, kaas of ander hartig beleg. Soms wordt dit afgewisseld met wat zoets zoals: jam, chocopasta of stroop. Die bevatten suiker en zout en daar hebben we niet echt behoefte aan. Om zonder veel moeite extra magnesium, vitamine E en vezels binnen te krijgen en minder suiker en zout, kun je ook regelmatig noten of notenpasta eten. Notenpasta is meestal gemakkelijk te krijgen in de supermarkt. Noten zorgen er ook voor dat je langer verzadigd bent, waardoor je minder gaat snacken, wat er op langere termijn voor zorgt dat je minder kans hebt op overgewicht. En magnesium is o.a. belangrijk om stress de baas te blijven.

 

#10 – Ga mediteren.

Wij zijn vaak niet meer in het nu, we denken veel aan wat er nog moet gebeuren in plaats van in het moment te zijn. Het is zeker niet erg om te denken aan de toekomst, maar het is voor de mentale en fysieke gezondheid wel van belang om ook bewust in het nu te zijn. Niet iedereen vindt het fijn om elke dag op een mediatie kussen te zitten. Dat hoeft ook niet. Probeer als je aan het wachten bent, op de wc zit of even niks te doen hebt te mediteren. Benut je tijd dus efficiënter. Mediatie is ook ontspanning. Ontspan je spieren en ben je bewust in het nu en let bewust op je ademhaling.

 

Dit zijn enkele kleine efficiënte tips, maar er zijn er nog veel meer te bedenken. Je vaste gewoontes bepalen op langere termijn of je gezond oud gaat worden. Daarom is het erg belangrijk om zo veel mogelijk gezonde gewoontes te hebben. Vaste patronen kunnen in de kleinste details doorwerken.

Dan wil ik je nog een gezond en gelukkig jaar toewensen! Ik hoop dat we dit jaar allemaal gezond worden en/of blijven.

Ik hoop dat je aan deze tips alvast wat hebt en ook dat je deze wat makkelijker vol kunt houden.

En anders willen we je graag helpen met jouw persoonlijke voedingsplan.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

 

 

 

 

 

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.