Ook de voedingsindustrie ontgaat het niet. De consument gaat steeds bewuster eten en kiezen. De tijd waarin de E-nummers welig en ongecensureerd op verpakkingen geprint konden worden is voorgoed voorbij.
Om enigszins op deze trend in te kunnen spelen bestaat sinds enige tijd het 'ik kies bewust logo'. In eerste instantie bestaand uit een klavertje vier, inmiddels vertegenwoordigd door een blauw of een groen vinkje.
Het groene vinkje, zo verklaart de Stichting Ik Kies Bewust, staat 'op alle producten waar minder verzadigd vet, suiker en/ of zout in zit. Voorbeelden van producten met het groene Vinkje zijn: volkorenbrood met minder zout en voldoende vezel en magere kaas met weinig verzadigd vet.
Het blauwe vinkje staat op producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren, waaronder frisdranken, soepen, snacks en sauzen. In vergelijking tot veel andere producten uit dezelfde productgroep bevatten deze producten minder verzadigd vet, toegevoegd suiker, energie en/ of zout. Het blauwe Vinkje staat dan ook voor een betere keuze binnen een productgroep.'
Vooral de term 'betere keuze' wordt hierbij als misleidend ervaren. Het blauwe vinkje kan immers ook staan op producten als frisdrank en slasaus. Hoe kan dit ooit een gezonde keuze zijn?
Zoals bij vele kwesties waar het gezondheid betreft kun je beter je eigen gezonde verstand gebruiken. De Stichting Kies Bewust bestaat uit vertegenwoordigers van megaproducenten als Unilever, Ahold en Campina. Allemaal partijen die erom bekend staan dat ze het niet zo nauw nemen met de betrouwbaarheid van hun etiketten en fabrikant van (over)processed voedsel.
Bovendien moeten gegadigden voor het etiketje betalen voor ze het op hun verpakkingen mogen voeren. Dit kan oplopen tot €100.000 euro per jaar. Niet bepaald een teken van betrouwbaarheid toch? Tot slot zijn de criteria voor toetreding tot het 'ik kies bewust logo' gebaseerd op de schijf van vijf.
Een op zich sowieso al achterhaald concept van Het Voedingscentrum een gezondheidswaakhond gesponsord door Douwe Egberts Smiths en, jawel hoor daar hebben we ze weer, Ahold en Unilever. Begint u het complot door te krijgen?
Nederland Slank promoot (nog steeds) het volgende: eet vers, zo min mogelijk verpakt en bereid alles zelf. Het kost wellicht even wat meer tijd en of vergt wat meer aandacht dan gedachteloos alles uit de schappen graaien en alleen hoeven te letten op een groen of blauw logo. Al heel snel echter voel je je zoveel beter dat je E nummers, kunstmatige zoetstoffen en overige chemische toevoegingen maar wat graag uit je voedsel weert!