Sporten en afvallen: hier moet je op letten

bannerimage

Als je met overgewicht kampt en daar echt wat aan wil gaan doen, dan denk je al gauw aan twee dingen: met gezonde voeding afvallen en (meer) sporten. Je neemt dus een abonnement op de sportschool (of je gaat er vaker heen) en je gaat calorieën tellen. Maar is de combinatie van sporten en afvallen echt de beste manier om van overtollige kilo’s af te komen? Niet altijd. Daarom zetten we hier de zaken waar je goed op moet letten voor je op een rijtje.

Sporten en afvallen gaan lang niet altijd goed samen

Aerobe en anaerobe beweging

Je valt niet af als je op het verkeerde moment sport

Je valt niet af als je een hoog insulineniveau hebt

Je valt niet af als je te veel sport

Sporten is een flinke opgave als je er echt geen zin in hebt

Verlaag je insulineniveau met de juiste voeding

Afvallen kan ook zonder sporten

Bewegen is vaak beter dan sporten

Een gezond beweegpatroon

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

bewegen en afvallen

Sporten en afvallen gaan lang niet altijd goed samen

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: sporten heeft lang niet altijd een positief effect op je lichaamsgewicht. Als je in het wilde weg in de sportschool wat gaat doen of zomaar besluit om bijvoorbeeld te gaan hardlopen, is er een aardige kans dat je geen grammetje afvalt.

Dit komt bijvoorbeeld omdat je op het verkeerde moment sport. Of omdat je insuline niveau te hoog is als je gaat sporten. Maar het kan ook zijn dat je geen enkele motivatie kan vinden om te gaan sporten, of juist te veel gaat sporten. Dit zijn in het kort allemaal redenen die ervoor zorgen dat je niets afvalt terwijl je wel intensief en gericht sport. In de volgende alinea’s leggen we uit hoe de vork in de steel zit, zodat jij wel succesvol kunt sporten en afvallen.

Fietsen

Aerobe en anaerobe beweging

Lichaamsbeweging bestaat uit een combinatie van aerobe en anaerobe beweging. Aerobe beweging zijn lichte bewegingsvormen waar je niet erg moe van wordt en die je relatief lang vol kunt houden. Aeroob bewegen doe je op dagelijkse basis, zoals lopen, fietsen en huishoudelijke taken.

sporten-1

Anaerobe beweging is intensief en houd je meestal niet lang vol. Dit is bijvoorbeeld krachttraining in de sportschool, hardlopen of touwtje springen. Dergelijke beweging zorgt voor schade aan de spiercellen. Een beetje schade is goed voor spieropbouw. De oudste spiercellen gaan kapot en in plaats daarvoor maakt je lichaam nieuwe spiercellen aan, het spiermateriaal wordt dus verjongd. Maar als je echt langdurig anaeroob gaat bewegen is dat schadelijk voor je spiermassa en gezondheid.

Nu is aerobe en anaerobe beweging voor iedereen anders. Je bent anaeroob aan het bewegen als je meer dan 50% van de totale belastbaarheid van je spieren gebruikt. Je gaat in zo’n geval zweten en hijgen en kunt niet meer gewoon doorpraten. Bij de één is anaerobe beweging het maken van een stevige wandeling of een stoep vegen. Een ander komt pas na een half uur hardlopen in de anaerobe beweging.

sporten-2

Je valt niet af als je op het verkeerde moment sport

Je valt met intensieve beweging pas af als je lichaam in de fase van vetverbranding zit. Als dat niet zo is, heeft het geen enkele zin om je in de sportschool af te beulen, want je zult er niet van afvallen. Je bent dan namelijk koolhydraten aan het verbranden en geen vet.

Een handige manier om te controleren of je lichaam al in de benodigde fase van vetverbranding zit, is door te sporten op nuchtere maag. Dit kan voor de lunch of voor het avondeten, maar ook 's ochtends voor je hebt ontbeten. Als je na het sporten en bewegen niet meteen honger krijgt zit je lichaam in de vetverbranding en heeft het sporten ervoor gezorgd dat je aan het afvallen bent.

Als je wel meteen honger na het sporten hebt, kan dit twee oorzaken hebben. Je hebt honger omdat het je gewoonte is om bijna de hele dag door te eten of omdat je lichaam is nog bezig met het verbranden van koolhydraten. In dat geval is het beter om rustig te bewegen in plaats van intensief te sporten.

gewichtsverliesafvallen

Je valt niet af als je een hoog insulineniveau hebt

Als je overgewicht hebt, heb je een relatief hoog insulineniveau. Als je dan gaat sporten, gebruikt je lichaam meer zuurstof en is er dus minder zuurstof over om vet te verbranden. Dit kost namelijk meer energie.

Voor het verbranden van 1 gram koolhydraten heb je 0,9 liter zuurstof nodig. Om 1 gram vet te verbranden heb je 2 liter zuurstof nodig. Dus als je met een hoog insulineniveau gaat sporten, zul je vooral koolhydraten verbranden omdat dit veel minder zuurstof kost.

Als je tijdens het sporten vooral vet wil verbranden, zul je eerst voor een lager insulineniveau moeten gaan zorgen. We komen er later op terug hoe je dat het beste aanpakt!

wandelen-1

Je valt niet af als je te veel sport

Het kan helemaal geen kwaad als je drie keer in de week een half uurtje aan krachtsport en dan nog wat intervaltraining doet. Maar als je aan duursporten doet, zoals bijvoorbeeld hardlopen, dan is het goed om dit te heroverwegen als je dit puur en alleen doet om af te vallen.

Veel duursporten veroorzaken namelijk een stressreactie in het lichaam. Hierdoor maak je endorfines aan en komt het stresshormoon cortisol vrij. Cortisol zorgt ervoor dat energie uit je spieren wordt vrijgemaakt, maar die energie vertaalt zich vaak ook weer in de vorm van vet in de buikstreek.

Door heel vaak te gaan hardlopen worden je benen dus dunner en je buik dikker. En dat is iets waar de meeste mensen die sporten om af te vallen nou net niet op zitten te wachten.

Een bijkomend probleem is dat het stresshormoon de aanmaak van groeihormoon hindert. En dat groeihormoon heb je nu juist weer nodig om vet te kunnen verbranden en herstelwerkzaamheden aan het lichaam te doen. Als je gaat sporten omdat je wil afvallen, kijk dan uit met duursporten en ga het zeker niet overdrijven.

Sporten is een flinke opgave als je er echt geen zin in hebt

Nu kan het zijn dat je de bovenstaande alinea’s met verbazing hebt gelezen. Hoe komen al die mensen die willen afvallen aan de motivatie om te gaan sporten? Zelf wil je ook graag afvallen, maar je moet er niet aan denken om ook te gaan sporten. Bij vorige afvalpogingen heb je een paar keer fanatiek gesport, maar daarna kon je je er niet meer toe brengen.

Dat is helemaal niet raar. Als je last van overgewicht hebt, heb je ook een tekort aan Foxa2. Dit is een eiwit in je lichaam dat de drang om te bewegen stimuleert. Ook dit heeft weer te maken met een te hoog insulineniveau, dit blokkeert de productie van Foxa2.

Het is dus heel logisch dat je geen enkele behoefte voelt om te gaan sporten als je wil gaan afvallen. Het is belangrijk om eerst je insuline niveau op peil te krijgen door je stofwisseling te reguleren. Zodra dat is gelukt, ga je daadwerkelijk vet verbranden als je in actie komt en wordt er meer Foxa2 aangemaakt. Je krijgt dan vanzelf de behoefte om meer te gaan bewegen.

koolhydraten

Verlaag je insulineniveau met de juiste voeding

Als je iets eet (of drinkt) waar veel suikers of koolhydraten in zitten, dan krijg je een flinke piek in de bloedsuikerspiegel van je lichaam. En daarmee stijgt ook je insulineniveau. Nu is dat geen punt als dat af en toe gebeurt. Maar als je na gaat wat je op een dag allemaal eet, dan zul je al snel tot de conclusie komen dat je te veel suiker en koolhydraten consumeert.

Die suikers komen onder andere uit brood, pasta, pizza, hartige snacks, frisdrank en chocolade. Maar ook uit de producten met minder vet. Als je namelijk vet uit voeding haalt, zoals bij bijvoorbeeld magere of light producten, dan gaan de (kunstmatige) toevoegingen in diezelfde producten omhoog. En daarmee ook je insulineniveau.

Het gevolg daarvan is dat je vaker honger en trek hebt. En dat je als een malle kunt sporten zonder ook maar iets af te vallen. Door de juiste voeding te eten, breng je je lichaam terug in balans. Je gaat afvallen, krijgt meer zin om te gaan sporten en je zult je een stuk beter voelen.

voeding-2

Afvallen kan ook zonder sporten

Bij Nederland Slank kun je in een snel tempo afvallen zonder dat je je daarvoor bij de sportschool in het zweet hoeft te werken. Dat komt omdat wij rekening houden met je bloedsuikerspiegel en je insulinegehalte. Dat houdt in dat er geen calorieën worden geteld, geen sprake is van een knorrende maag en dat je er al helemaal geen futloos en neerslachtig gevoel aan overhoudt omdat je jezelf van alles ontzegt.

Als eerste gaan we op basis van een bloedanalyse precies na hoe je met de juiste voeding jouw lichaam weer terug in balans krijgt. Zo wordt je stofwisseling verbeterd en vermijd je pieken in je bloedsuikerspiegel en insuline niveau. Met dit persoonlijke voedingsplan raak je in een hoog tempo je overtollige kilo’s kwijt, zonder dat je een knorrende maag hebt.

Bij Nederland Slank ga je dus geen strakke sportschema’s volgen. Je sport of beweegt alleen als je daar zin in hebt. Als je ons programma volgt, ga je je weer helemaal gezond voelen. Je slaapt beter, voelt je fitter en gaat merken dat je minder last van kwaaltjes zoals bijvoorbeeld allergieën krijgt. Zelfs je huid gaat er mooier uitzien.

Bewegen is vaak beter dan sporten

Het is een misvatting dat je alleen kunt afvallen als je ook intensief gaat sporten. Het hele idee van intensief sporten is sowieso overgewaardeerd, het veroorzaakt veel te veel stress in je lichaam, ook als je slank bent.

Maar we hebben natuurlijk wel beweging nodig om gezond te worden en te blijven. Die dagelijkse beweging zorgt er namelijk voor dat spieren en gewrichten flexibel blijven en het stimuleert de aanmaak van gezonde cholesterol. Daarnaast heeft beweging een positief effect op de bloeddruk en bloedsuikerspiegel.

Nog belangrijker is dat bij regelmatige beweging je spiercellen ‘metabool flexibel’ worden. Dat wil zeggen dat ze dan beter in staat zijn om vet te verbranden en dat je daardoor eerder een gezond gewicht kunt bereiken en behouden.

Dagelijks licht intensief bewegen is voor iedereen beter, zowel voor mensen met overgewicht als mensen met een gezond gewicht. Het is verstandiger om iedere dag een uurtje te wandelen en regelmatig de fiets te pakken dan om twee keer per week naar de sportschool te gaan.

beweegpatroon

Een gezond beweegpatroon

Tegenwoordig heeft iedereen het overdag druk met studeren of werken. We zitten een groot deel van de dag en pas in de avond hebben we tijd om te sporten. En daar gaat het mis. Want het gaat niet om de hoeveelheid beweging die je krijgt, je lichaam heeft gedurende de dag regelmatig beweging nodig.

Dat bereik je door bijvoorbeeld naar je werk te gaan fietsen, in de lunchpauze een wandeling te maken, de trap nemen in plaats van de lift of door gewoon van je bureaustoel op te staan om een paar sit-ups te doen. Hiermee beweeg je de hele dag, verbeter je je conditie en bouw je spiermassa op.

Als je deze beweging met het persoonlijk voedingsplan van Nederland Slank combineert, is je lichaam heel goed in staat om vet te verbranden en zul je die overtollige kilo’s snel kwijt zijn.

Vind jij het moeilijk om gezonde beweging in je dagelijkse patroon door te voeren? Heb je vaak spierpijn, gewrichtsklachten of zo’n slechte conditie dat je bij aerobe beweging al snel buiten adem bent? Nederland Slank helpt ook jou bij het krijgen van een gezonde levensstijl, het verbeteren van je gezondheid en het verliezen van overgewicht.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan