Hier volgen 7 tips waarmee je beter aan je plan begint

Ook voor deelnemers:

kom je er zelf niet uit?

biedt de FB groep niet voldoende soelaas?

 heb je hulp nodig?

Vraag vandaag nog een gratis consult aan
Een bekende voedingswetenschapper (Brian Wansink) heeft eens berekend dat mensen gemiddeld 200 beslissingen per dag nemen die over eten gaan. Het grootste deel daarvan gebeurt onbewust. De meeste beslissingen worden in onze directe werk- en woon-omgeving genomen.
Wansink stelt dat meer dan 80 % van onze voeding, binnen een straal van 8 km rond het huis wordt gekocht en gegeten.

 

 

Hieronder krijg je 7 tips die ervoor zorgen dat je jouw food radius zo kunt aanpassen dat je je gemakkelijk een nieuwe en gezonde leefstijl aanmeet.

 


1. Geef je keuken een make-over:

keuken opruimen bij Nederland Slank

Zet alle etenswaar uit het zicht en plaats het gezondste eten (uit je plan) vooraan in je kastjes. Doe/geef alle snacks weg, zodat je geen last hebt van verleidingen en je makkelijk aan je nieuwe leefstijl houdt.

2. Deel je koelkast opnieuw in

brocolli koelkast

Ruim alle limonade, kant-en-klaar spullen, margarine etc. op. Geef of gooi het weg.

Vul de groentela met groente en fruit.

3. Maak de eettafel gezellig om aan te zitten. 

Horizontal view of modern and cozy interior

Het klinkt wellicht raar maar als je extra aandacht besteedt aan de eettafel, heeft dat een positief effect op hoe je de maaltijd beleeft. Zet bijvoorbeeld een mooie bos bloemen neer en doe een kaarsje aan. 

Gebruik kleinere borden en schep op in de keuken, zodat je extra geniet en precies eet wat je nodig hebt.

4. Doe boodschappen met een lijstje.

close up view of a notepad above a cart of product

Ga niet op pad met een lege maag. Dan heb je ook niet de neiging om de verkeerde dingen te kopen. Haal wat er op je lijstje staat, verder niet.

5. Eet in een restaurant ook overdacht.

people group catering buffet food indoor in luxury restaurant with meat colorful fruits  and vegetables

Zeg tegen de bediening dat je geen brood nodig hebt maar wel een kan water.

Vaak kun je halve porties bestellen en een deel van een gerecht kiezen wat wel op je voedingslijst staat.

In fase 2 vraag je de kok om wat er op je lijst staat en de juiste hoeveelheden. Laat het aan zijn creativiteit over en wellicht word je verrast.

6. Verander je werkgewoonten

Funny playful young woman in checkered shirt holding halves of citrus fruits against her eyes and making duck face over yellow background

Doe de snoeppot weg van je bureau. Als 'ie er niet staat ervaar je geen verleiding. Neem je lunch mee van huis, om zeker te weten dat je een smakelijke maaltijd hebt met de voor jou geschikte ingrediënten. 

7. Kijk op de Social Media en ons forum op FB

Closeup of female hand using a smart phone. Shallow depth of field

Dat is een handige informatiebron voor gezonde keuzes en inspiratie voor gerechten. Als je een plan hebt, kun je natuurlijk steun en nieuwe ideeën krijgen van de andere deelnemers. Als je zelf ook leuke dingen en recepten deelt, blijft er een goede dynamiek in de groep.

Veel van deze tips klinken wellicht simpel, maar ze werken! En ze zijn makkelijk op te volgen. Dus gewoon doen.