Met een voedingsplan reuma klachten verminderen? Dat kan!

bannerimage

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Een van onze deelnemers, een drukbezette zakenvrouw, is met het persoonlijke voedingsplan zo goed als helemaal van reuma-pijnen verlost en viel daarnaast ruim 20 kilo af. Maar dit laatste was voor haar niet het belangrijkste resultaat. “Het afvallen was voor mij de beste ‘bijwerking’ ever!”

Kom van je reumaklachten af door Nederland Slank

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

In dit blog bespreken we het volgende:

Deelnemers-verhaal;

Artikel: Ontstekingsremmend dieet bij reumatische klachten;

voeding als medicijn

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

21 kilo minder en zo goed als van de pijn af

“Ik ben dit jaar goed begonnen. Ben aan het dieet gegaan om minder pijn van mijn reuma te hebben. Na twee maanden was de pijn gezakt naar 30% en dat is als je ervoor elke dag de hele dag pijn hebt met nog reuma pijnaanvallen een godsmirakel! Ik zit nu na 5 maanden op 20%! En dit medicijn heeft alleen maar als bijwerking dat ik nu al 18 kilo ben afgevallen, dat ik weer kan sporten en dat ik een compleet nieuwe garderobe nodig heb.

Ik wil jullie dus bedanken, je hebt geen idee wat voor verschil dit heeft op mijn leven. En je begrijpt dat ik nooit meer anders ga eten!” aldus een succesvol onderneemster met drie bedrijven en inmiddels een overtuigd volger van de ‘Nederland Slank-methode’. Een enorme opsteker ook voor ons. Wij verkondigen immers al sinds jaar en dag dat ons op maat gemaakte voedingspatroon zoveel meer oplevert dan alleen een slank lijf. We konden het daarom niet laten om met deze dame in gesprek te gaan.

Via familie bij Nederland Slank terecht gekomen.

Natuurlijk waren we in eerste instantie benieuwd hoe het contact met Nederland Slank was ontstaan. Dit bleek volgens de beproefde ‘mond-tot-mond’ methode te zijn gebeurd: ‘Binnen de schoonfamilie van een goede bekende kampten blijkbaar ook mensen met vergelijkbare reuma-klachten. Ook ik heb al 14 jaar elke dag, de hele dag pijn. Het halve jaar daarvoor, wellicht door overgangsklachten, was dit zelfs nog verergerd.

Daarom dacht ik; ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Wellicht val ik er in ieder geval een paar kilo mee af. Van tevoren wilde ik het drie maanden een kans geven, maar na twee maanden waren mijn klachten al aanzienlijk afgenomen. Al was ik dan al wel gewend om met pijn te leven. Ik wilde namelijk niet zoveel medicijnen slikken dat de oplossing bijna erger werd dan de kwaal.

De opluchting echter als je ineens geen of veel minder pijn hebt, is enorm. Het was vooral het wegblijven van die extra zware pijnaanvallen. Dat maakte voor mij het grote verschil.’

15% pijnvrij

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Een way of life

Het pijnniveau dat ik nu heb, is hooguit nog 15% van wat het ooit was. Ongetwijfeld ook door het verminderen van het ontstekingsniveau. Dit merk ik voornamelijk aan het feit dat ik mijn trouwring aan mijn rechterhand draag omdat deze anders afvalt. Natuurlijk helpt het dat ik ruim 20 kilo ben afgevallen. Nog een paar kilootjes en dan kan ik investeren in nieuwe outfits.

Als ik het doe wil ik het namelijk in één keer goed doen met een kwaliteitsgarderobe. Ondertussen is het volgen van het voedingsplan wel een way of life geworden, en zal dit ook blijven. Al volg ik het dan nu voornamelijk op de basisprincipes en niet meer helemaal volgens de letter. Dat was in het begin wel even doorzetten maar gezien de resultaten heb ik het er zeker voor over.

Hormoon-gerelateerde klachten

Ook omdat ik van mening ben dat het ook heeft geholpen bij mijn overgangs-gerelateerde klachten en het feit dat ik erfelijk belast ben op hormoon-gerelateerde kanker. De medicijnen die voor overgangsklachten worden aangeraden zijn voornamelijk op hormoonbehandeling gebaseerd en gezien mijn familiegeschiedenis wilde ik daar vooral van wegblijven.

Dus toen ik die overgangsklachten kreeg ben ik op aanraden van mijn begeleider/therapeut helemaal opnieuw begonnen met het plan. Twee dagen alleen groenten en fruit en veel water als een soort reset. En dat heeft goed geholpen.’

De suiker wordt duur betaald

Een afgestemd voedingsplan blijkt dus zeker te helpen bij reuma-gerelateerde klachten. En al staat het reguliere wetenschapsonderzoek hiervan nog in de kinderschoenen, Wendy Walrabenstein, wetenschappelijk onderzoeker bij het reuma- en revalidatiecentrum Reade te Amsterdam, komt tot vergelijkbare conclusies.

Zij betrekt overduidelijk ook epigenetische (omgevings)factoren bij haar conclusies over reuma-gerelateerde klachten: “voor het overgrote deel lijken omgevingsfactoren zoals voeding, obesitas, bewegen, stress en roken te bepalen of en vooral ook wanneer je reuma krijgt . Een hele gezonde leefstijl wil dus niet zeggen dat je geen reuma krijgt, maar het risico is lager en als je het krijgt ben je waarschijnlijk ouder.” Bron: https://walrabenstein.nl/reuma-vasten-en-voeding/.

Ondertussen is er voor onze deelneemster geen weg meer terug. ‘Toen ik tijdens de sinterklaasdagen twee opeenvolgende dagen in de verleiding kwam om mee te snoepen werd ik daar onmiddellijk voor afgestraft. De pepernoten, de chocola en de marsepein kwamen mij duur te staan.

De suiker werd onmiddellijk omgezet in pijn. En al ben ik dan niet aan NLS begonnen om af te vallen, het is voor mij de beste bijwerking ever gebleken. Om maar niet te spreken over de voordelen die het heeft in activiteiten zowel op zakelijk gebied als in mijn vrije tijd en met mijn familieleden.”

 

kruiden

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Ontstekingsremmend dieet bij reumatische klachten

Bestanddelen in voeding en de bereidingswijze van voeding kunnen ervoor zorgen dat je ontstekingen krijgt. Verantwoorde voeding en soms voedingssupplementen zijn de hulpmiddelen om stille ontstekingen vanaf het begin al onder controle te krijgen, of tegen te gaan.

Er is nog weinig bekend over het effect van voeding op reuma volgens het Reumafonds. Maar in het boek 'Gewrichten en voeding' van dr. Gert Schuitemaker is er niks minder waar; gewrichten zijn namelijk niet alleen een 'lokaal' probleem, maar de conditie van het gehele lichaam draagt bij. Om ontstekingen te voorkomen of verminderen is het dus belangrijk dat het lichaam gezond is. Daarvoor zijn goede voeding en soms voedingssupplementen de basis. Voeding heeft dus wel dergelijk invloed op de gewrichten.

De stille ontsteking

Het kan voorkomen dat we ons gezond voelen, maar dat er een zogenaamde 'stille ontsteking' aanwezig is. Het kan dus zijn dat de ontsteking het lichaam langzaam beschadigd en de ontwikkeling van (chronische) ziekten stimuleert, waaronder ook gewrichtsziekten, zonder dat we het door hebben. Een stille ontsteking, veroudering en ontregeling van de stofwisseling blijken met elkaar “samen te werken” of met elkaar “in verbinding te zijn”.

Bijvoorbeeld ochtendstijfheid hoeft geen reuma te zijn, maar kan een signaal zijn van andere ontstekingen die zich in het lichaam bevinden. Andere signalen zijn: een verhoogde bloedsuikerspiegel, laag HDL-cholesterol gehalte, een paar kilo extra vetafzetting rond het middel.

Deze factoren of signalen hebben allemaal te maken met ongezonde voeding of voedingstekorten. Ongezonde voeding en voedingstekorten kunnen namelijk schade aanbrengen aan het lichaam, waardoor onder andere deze ontstekingen kunnen ontstaan.

medicijnen en supplementen

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Voeding en voedingssupplementen bij gewrichtsklachten?

Verantwoorde voeding en voedingssupplementen zijn dus belangrijke hulpmiddelen om de stille ontstekingen tegen te gaan. De oorzaak van gewrichtsproblemen kun je aanpakken door middel van een uitgebalanceerd voedingspatroon, mediterrane voeding, omega 3-visolie, vitamine D3, glucosamine, astaxanthine en nog veel meer andere nuttige voedingsstoffen. Met de bovenstaande voedingsmiddelen kun je ook de meeste (chronische) ziekten aanpakken.

C-reactive protein (CRP) als aanwijzing voor ontstekingsreactie

Er zijn verschillende (voedings-)factoren die als risicofactor worden gezien voor het optreden van laaggradige ontstekingsreacties. Een van de belangrijkste aanwijzingen voor een ontstekingsreactie is de hoeveelheid CRP in het bloed. CRP staat ook wel voor C-reactive protein, en is een zogenaamd acute-fase eiwit. CRP wordt gevormd in de lever bij chronische en acute ontstekingsreacties.

Het genenpakket past niet bij de huidige leefomstandigheden, krijgt te weinig voedingsstoffen en dat zorgt voor een afwijking van het afweersysteem. Psychische onbalans en een slechte weerstand kunnen ervoor zorgen dat de kleine stille ontstekingen, veranderen tot een echte ziekte die schadelijk is voor het lichaam.

Verschillende interleukines

Er bestaan verschillende soorten interleukines, ook wel groepen cytokinen. Ontstekingsbevorderende cytokines remmen bijvoorbeeld de insulinesecretie en insulinegevoeligheid.

De hoeveelheid en de samenstelling van voedsel, massa en verdeling van het vetweefsel, beweging en psychosociale factoren (bijv. slaapgebrek en depressie) beïnvloeden de cytokines. Wanneer de cytokines toenemen, ontstaat er een chronische laaggradige ontsteking. Het functioneren van bloedvaten, imuunsysteem, spierweefsel, vetweefsel, zenuwweefsel, botweefsel, kraakbeen, hersenen, darmen, hart, lever en eilandjes van Langerhans (pancreas) wordt negatief beïnvloed door de toename van cytokines. Dit minder goed functioneren staat aan de basis van veel ziekten.

koken

Commentaar NDN

Er zijn voedingsmiddelen die ontstekingen veroorzaken, en voedingsmiddelen die de ontstekingen tegengaan.

Factoren die ontstekingen geven:

  • Bestanddelen van voedsel zoals; glucose, zetmeel, verzadigde vetzuren
  • De bereidingswijze van voedsel

Voedingsstoffen die ontstekingen remmen:

  • Vitamine D3
  • Plantenvezels

Bij een dieet is het belangrijk dat alle "factoren" met elkaar in verhouding zijn, om ervoor te zorgen dat er geen ontstekingen in je lichaam ontstaan of om ze tegen te gaan. Dit kan alleen door een plan op maat. Algemene diëten werken vaak niet, omdat ieder lichaam anders is. Daarentegen werken individuele diëten wel.

groenten

(Voedings-) tips:

  • Laat je vetzuursamenstelling controleren. Hiermee kun je namelijk zien of er een goede balans is tussen omega 3 en omega 6 vetzuren.
  • Probeer voedselintoleranties die ontstekingen zouden kunnen geven, te achterhalen.
  • Bindweefselaandoeningen zijn erg serieus. Er zijn verschillende oorzaken die tot deze aandoeningen kunnen leiden. Een ontstekingscascade die op gang komt, kan door voeding en (natuurlijke)ontstekingsremmers bijgestuurd worden.
  • Bloedsuikerontregeling geeft meer laaggradige ontstekingen. Hiervoor is regulatie door voeding en suppletie belangrijk.
  • Boswellia Serata is een kruid dat goed is in te zetten bij laaggradige ontstekingen.
  • Een goed middel tegen ontstekingen is PEA.
  • Lage vitamine D-spiegels geven een hogere hoeveelheid CRP in het bloed. Neem dus voldoende vitamine D in, dit daalt de hoeveelheid CRP.
  • Neem meer vezelstoffen in, dit leidt namelijk tot een daling van de CRP.
  • Neem anti-ontstekende voeding in; zoals gember, curcumine.
  • Carotenoïden en lycopeen verlagen het CRP. Neem dus voldoende voeding waar deze stoffen in zitten. De voedingsbronnen zijn: wortel, pompoen, rode paprika, spinazie, boerenkool etc.
  • Te lage inname van magnesium gaat gepaard met een hogere concentratie CRP in het bloed. Neem dus voldoende voeding waar dit in zit. Bladgroenten zijn een belangrijke bron van magnesium en vezelstoffen.
  • Zorg voor een goed darmmilieu.

Lever ondersteunen?:

Daar kunt u het best een orthomoleculair deskundige voor raadplegen.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan