Snel afvallen op een gezonde manier

afvallen1

Snel en blijvend afvallen: het is voor veel mensen een belangrijk doel. Afvallen is lang niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. Daarom is het belangrijk om jezelf goed te informeren.

Wat zijn de beste methodes om snel af te vallen en wat moet je vooral niet doen? Hier vind je tips voor snel afvallen, maar dan wel op een gezonde en verantwoorde manier.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Hoe gaat afvallen in zijn werk?

Hoe gezond is snel afvallen?

Verschillende diëten

De beste leefstijlveranderingen voor snel afvallen

Snel afvallen met hulp van Nederland Slank

Hoe gaat afvallen in zijn werk?

Veel mensen zijn bezig met afvallen, maar weten eigenlijk niet hoe het proces in hun lichaam werkt. Het idee is simpel: je lichaam verbruikt constant energie. Niet alleen om te kunnen lopen en rennen, maar ook om je organen gaande te houden.

Daarom moet je voldoende en gezond eten. Eten wordt namelijk omgezet in energie en is de brandstof van je lichaam. Krijg je te veel van deze energie binnen? Dan wordt dit omgezet in vet en kom je aan.

Afvallen draait om het verminderen van je energie-inname of het verhogen van je energieverbruik. Tegelijkertijd wil je er wel voor zorgen dat je lichaam alle noodzakelijke voedingsstoffen krijgt om goed te functioneren.

Wanneer je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt, zal je lichaam vet gaan verbranden om energie te krijgen. Dit vet wordt voor een deel omgezet in water en voor een deel in koolstof. Je ademt en plast het overtollige vet dus uit.

Hoe gezond is snel afvallen?

Wie af wil vallen, wil het liefste binnen een dag al van alle overtollige kilo's af. Helaas is dat geen realistische optie. Met een crashdieet kun je zeker in korte tijd veel kilo's kwijt raken, maar dit is niet gezond voor je lichaam en ook niet blijvend.

Tevens is het volgen van een crashdieet voor veel mensen niet vol te houden. Je lichaam heeft energie nodig om goed te functioneren en een te groot tekort aan energie zorgt voor enorme hongeraanvallen. Ook zorgt een crashdieet ervoor dat je belangrijke voedingsstoffen mist in de voeding die je hard nodig hebt voor allerlei processen en systemen in je lichaam.

Val je juist veel af door ook extreem veel te sporten? Dan loop je het risico dat je geen vet verliest, maar juist spierweefsel. Dat is juist het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

Snel, blijvend én gezond afvallen is echter wel degelijk mogelijk! Wanneer je dit onder begeleiding doet van Nederland Slank weet je zeker dat je de juiste voedingsstoffen voor je lichaam binnenkrijgt. Zo geniet je niet alleen op de korte termijn van goede resultaten, maar ook op de lange termijn. Bij Nederland Slank verliezen mensen gemiddeld 7 tot 10 kilo per maand op een gezonde en blijvende manier!

Verschillende diëten

Ga je onderzoek doen naar snel afvallen, dan kom je al snel verschillende diëten tegen. Deze diëten hebben allemaal een andere opzet, maar zijn stuk voor stuk bedoeld om je snel van overtollige kilo's af te helpen. Twee voorbeelden daarvan zijn een koolhydraatarm en een vetarm dieet.

Beide diëten draaien om het vermijden van één type voedingsstof. Maar welk dieet is nu het meest effectief? Wetenschappers aan Harvard hebben daar onderzoek naar gedaan.

Uit de resultaten blijkt dat beide diëten voor een gelijke vetafname zorgen. Tegelijkertijd zorgen ze allebei voor een stabielere bloedsuikerspiegel en een lager cholesterolgehalte.

De belangrijkste uitkomst van de studie was dat beide diëten niet alleen draaiden om het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen. Het succes is voor een groot deel te danken aan het totale plaatje, namelijk de leefstijlverandering. Verander je je leefstijl, dan is snel afvallen met langdurige resultaten een realistisch doel.

snel afvallen

De beste leefstijlveranderingen voor snel afvallen

Heb je als doel om snel af te vallen? Dan moet je dus je leefstijl aanpassen. Zo voorkom je dat je snel afvalt tijdens een crashdieet en vervolgens weer aankomt wanneer je je normale leefstijl weer oppakt.

Duurzame, haalbare veranderingen zorgen uiteindelijk voor de beste resultaten. Een complete leefstijlverandering lijkt een flinke klus, vooral wanneer je niet weet welke gezonde keuzes je het beste kunt maken.

Pak het daarom stap voor stap aan, zodat je langzaam maar zeker een gezonde leefstijl ontwikkelt die je de rest van je leven vol kunt houden. Dit zijn de belangrijkste tips voor snel afvallen op een duurzame manier.

Eet meer groenten

Wil je veel eten en tegelijkertijd afvallen? Dan zijn groenten de sleutel. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een voedingspatroon vol groenten een van de beste manieren is om af te vallen.

Het helpt bovendien met het verkleinen van de kans op chronische ziektes, doordat je lichaam de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Alle groenten zijn goed, maar zorg er vooral voor dat je genoeg groene groenten binnenkrijgt.

spinazie

Spinazie, boerenkool, broccoli, spruitjes en asperges zijn hier goede voorbeelden van. Je hoeft niet al je maaltijden te vervangen voor een groot bord met groenten.

Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat de combinatie van groenten met gezonde proteïnen vaak de beste resultaten biedt. Zorg er dus voor dat je naast groenten ook genoeg vetten en proteïnen binnenkrijgt. 

Kies voor suikervrije dranken

Frisdranken zijn natuurlijk heel lekker, maar zeker niet de beste keuze. Dit zijn namelijk kleine calorieënbommen die zijn gevuld met suiker. Ze zorgen voor veel energie, maar bieden je lichaam tegelijkertijd weinig tot geen voedingsstoffen.

Je kunt er dus niet lang op teren en krijgt in een mum van tijd weer honger. Hetzelfde geldt voor vruchtensap. Dit sap is ontzettend geconcentreerd en bevat wel vitaminen, maar tegelijkertijd ook heel veel suiker.

Bovendien krijg je de gezonde vezels van je favoriete fruit niet binnen wanneer je vruchtensap drinkt. Het is daarom beter om gewoon een lekker stuk fruit te eten wanneer je zin hebt in vruchtensap. Drink je regelmatig een glas frisdrank of vruchtensap?

Dan consumeer je vaak meer calorieën dan je in eerste instantie doorhebt. De beste keuze is dus om suikerhoudende dranken te laten staan. Kies voor een gezond glas water!

Je kunt je water zelfs wat extra smaak geven door er een schijfje citroen of een stukje gember in te doen. Zo kan een kleine verandering al voor een vermindering van honderden calorieën per dag zorgen.

Vermijd koolhydraten

Koolhydraten vormen bij de meeste mensen een belangrijke basis van hun dieet. Brood, pasta, rijst en suiker komen in vrijwel iedere maaltijd wel terug. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het vermijden van koolhydraten een goed effect op je gezondheid heeft.

Het helpt je niet alleen met snel afvallen, maar stabiliseert ook je bloedsuikerspiegel. Hierdoor ontstaan er minder hoge pieken en dalen in je energieniveau en verminder je de kans op ziektes zoals diabetes. De beste manier om koolhydraten te vermijden?

Vervang ze voor groenten. Zo maak je heerlijke pastagerechten met courgetti in plaats van spaghetti. Verruil je normale broodmaaltijd voor yoghurt met vers fruit of ga voor lekkere verse groenten met een verfrissende dip. Noten zijn een goede vervanging voor geliefde snacks zoals chips. Ga je een broodje hamburger eten? Vervang het broodje dan voor knapperige sla.

Zorg voor meer beweging

Snel afvallen draait niet alleen om wat je eet, maar ook om beweging. Des te meer je je lichaam beweegt, des te meer energie je zal verbruiken. Dat maakt het weer makkelijker om af te vallen. Toch is het belangrijk om beweging niet als de ultieme oplossing te zien.

lopen

Je verbrandt vaak minder calorieën dan je denkt en vaak stijgt je hongerniveau wanneer je plotseling veel gaat sporten. Beweging zorgt voornamelijk voor meer balans en is gewoon goed voor je lichaam.

Vraag vandaag nog een gratis consult aanBen je geen grote sportfanaat? Het is niet noodzakelijk om meerdere keren per week naar de sportschool te gaan. Meer bewegen zit hem vaak in de kleine dingen. Laat de auto eens staan en ga op de fiets naar je werk. Doe je boodschappen te voet en neem de trap in plaats van de lift.

Plan ook wat langere beweegsessies in, bijvoorbeeld door een paar keer per week een lange wandeling te maken of door wekelijks baantjes te trekken in het zwembad. Ga op zoek naar sporten die jou aanspreken en die makkelijk in je leven passen. Dat vergroot dat kans dat je je actieve levensstijl volhoudt.

Focus op proteïne

Groenten en fruit zijn belangrijk, maar proteïne mag ook niet vergeten worden. Het is een belangrijke voedingsstof voor gezonde en sterke spieren en zorgt er ook voor dat je langer een vol gevoel hebt.

Tegelijkertijd zorgt proteïne ervoor dat koolhydraten minder snel in suikers worden omgezet. Hierdoor verminder je pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je energieniveau stabiliseert. Kortom: er zijn genoeg redenen om meer proteïne in je voedingspatroon te verwerken. Bij proteïne denken de meeste mensen al snel aan vlees, maar dat is niet de enige proteïnebron die er is.

Zo haal je deze voedingsstof ook uit eieren, zuivel, soja en verschillende peulvruchten. Eet je het liefste vegetarisch? Dan is het belangrijk om nog iets beter te letten op de hoeveelheid proteïne die je eet. Er zijn gelukkig genoeg manieren om deze belangrijke stof binnen te krijgen.

Wees voorzichtig met magere- en lightproducten

Tijdens het afvallen wil je minder calorieën binnenkrijgen, dus producten zonder calorieën of met aanzienlijk minder vet zijn een groot pluspunt, toch? Helaas is het niet zo eenvoudig. Dat heeft alles te maken met de productie van deze voedingsmiddelen. De meeste consumenten willen namelijk producten met minder calorieën kopen, maar verwachten wel de smaak die ze gewend zijn van hun favoriete producten. Producenten voegen daardoor veel suikers toe aan producten zoals magere yoghurt, pindakaas en ijs.

Uit onderzoek is gebleken dat het consumeren van veel suiker nog altijd een van de belangrijkste redenen van overgewicht is. Het vermijden van suiker is daardoor belangrijker dan het vermijden van vet. Wil je eens in de zoveel tijd van pindakaas of yoghurt genieten? Kies dan gewoon voor de volvette versie, maar neem er eventueel iets minder van. Dat is de beste manier om voor balans in je eetpatroon te zorgen.

Kies voor gezonde vetten

Veel mensen vermijden vetten wanneer ze proberen af te vallen. Vet bevat namelijk veel calorieën, waardoor mensen snel de conclusie trekken dat ze beter geen vet kunnen eten. Dat is zonde, want er zijn ook gezonde vetten die je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Het heeft verschillende belangrijke functies, bijvoorbeeld als bouwstof voor je hersenen en voor betere opname van bepaalde vitaminen.

Zorg er vooral voor dat je gezonde vetten eet. Dit worden ook wel onverzadigde vetten genoemd. Dit zijn vetten die je onder andere uit vis, olijfolie, noten en avocado's haalt. Deze producten bevatten misschien meer calorieën, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat je niet naar suikerrijke producten grijpt. Je hebt langer een vol gevoel en hebt uiteindelijk dus minder voedsel nodig.

gezonde-vetten-300x169

Sport in de ochtend

Wil je regelmatig gaan sporten? Dan is het de moeite waard om je sportsessies voortaan in de ochtend in te plannen. Dit doe je het beste op een lege maag. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je lichaam dan je direct je vetreserves aanspreekt en niet eerst je vorige maaltijd moet verbranden voordat er vet verbrand kan worden. Je geeft je lichaam bovendien een mooie boost in de ochtend, waardoor je je vaak energieker voelt.

Een bijkomend voordeel is dat een ochtendtraining je vaak in een bepaald ritme brengt. Je hebt een vaste routine en geniet in de ochtend ook van de eerste stralen zonlicht. Dat zorgt voor een betere stemming en helpt je om je gezonde gewoontes vast te houden. Een duidelijke routine is namelijk makkelijker vol te houden dan halfslachtige pogingen om je leefstijl te verbeteren.

Bereid je goed voor

Iedereen die ooit heeft geprobeerd om snel af te vallen, weet dat het soms enorm lastig kan zijn. Iedereen heeft zijn eigen valkuilen. Misschien heb je het te druk om uitgebreid te koken of ben je snel geneigd om naar makkelijke, ongezonde snacks te grijpen. Het is belangrijk om je valkuilen te kennen en om je daar goed op voor te bereiden.

Geen tijd om te koken? Overweeg om te mealpreppen in het weekend, zodat je altijd gezonde maaltijden bij de hand hebt. Ga je een dag op pad en weet je niet zeker of er gezonde opties zullen zijn? Neem je eigen snacks mee zodat je nooit ongezonde keuzes hoeft te maken. Des te makkelijker het is om voor gezond eten te kiezen, des te groter de kans op succes.

Overweeg intermittent fasting

Heb je verschillende diëten geprobeerd, maar lukt het je steeds niet om ze vol te houden? Dan is intermittent fasting misschien iets voor jou. Dit dieet draait niet zozeer om wat je eet, maar om wanneer je eet. Er zijn verschillende versies, maar de meeste mensen kiezen voor het systeem waarbij je alleen tussen 12:00 uur en 20:00 uur eet. Je nuttigt al je maaltijden dus in een periode van acht uur en eet niets buiten die periode.

Intermittent fasting is steeds populairder aan het worden en er zijn onderzoeken die bewijzen dat het een betrouwbare methode is om snel af te vallen. Sommige onderzoekers denken zelfs dat het het risico op bepaalde ziektes verkleint. Het is wel belangrijk om te onthouden dat niet ieder dieet voor iedere persoon werkt. Niet iedereen zal afvallen door intermittent fasting toe te passen.

intermittent-fasting_klok

Snel afvallen met hulp van Nederland Slank

Er is duidelijk genoeg om rekening mee te houden wanneer je snel wilt afvallen. Je wilt namelijk gezonde keuzes maken die bij jouw leefstijl én lichaam passen. Kan je wel wat hulp gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van een gepersonaliseerd voedingsplan? Dan staat Nederland Slank voor je klaar.

Wij vinden de antwoorden op jouw vragen in de orthomoleculaire voedingsleer. Hierbij houden we rekening met de balans in je lichaam. Krijg je de voedingsstoffen die je nodig hebt en zijn je hormonen goed in balans? Door een persoonlijk plan op te stellen, creëren we een gezond eetpatroon dat je op een verantwoorde manier helpt afvallen. Je komt niets tekort en merkt dat je je sterker, gezonder en fitter zal voelen.

Heb je interesse? Neem dan contact op met Nederland Slank voor een gratis consult.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan