Waarom het afvallen jou (niet meer) lukt

Nederlands slank, waarom het afvallen niet meer lukt

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Afvallen. Het lijkt makkelijk. Gewoon een kwestie van minder eten en meer bewegen toch? Iedereen die wel eens een poging heeft gewaagd om die vermaledijde kilo’s kwijt te raken weet inmiddels wel dat zomaar een dieet niet gaat werken.

Je moet je LEVEN veranderen, je MINDSET moet aangepast worden en accepteren dat DIT voortaan DE manier waarop je je leven vorm gaat geven. Hoe groot is dan de teleurstelling als na enkele weken blijkt dat het je toch weer niet lijkt te lukken?

Als de verleidingen te groot blijken en het vertrouwen te klein? Troost je, je bent niet de enige. Hele volksstammen lijden met je mee. Ondanks jouw goede moed en voornemen kan het toch zijn dat je (onbewust) een paar belangrijke dingen over het hoofd ziet. Het is echter belangrijk om de moed niet te verliezen en ondanks tegenvallende resultaten door te zetten en naar de langetermijneffecten te kijken.

Daarom helpen wij je een handje zetten wij ze voor je op een rijtje. De acht belangrijkste redenen waarom afvallen jou (weer) niet (lijkt) te lukken:

apple-5846664_640

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

In dit artikel bespreken we het volgende:

Je verbeeld je dat je niet meer afvalt

Het is niet alleen maar jouw schuld

Je hebt (nog steeds) teveel stress

Jij denkt dat je goed bezig bent met light producten

Je beseft niet helemaal wat je eet of drinkt

Je beweegt verkeerd

Je slaapt te weinig

Eten is een feestje!

Nederland Slank - Neurotransmitter test

gelukkig

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Je verbeeld je dat je niet meer afvalt

Je interne beloning systeem kan makkelijk een loopje met je nemen. Je dacht dat je alles goed deed. En je viel de eerste weken ook echt lekker af. Misschien wel een kilootje of twee. Maar inmiddels, vier weken later, blijkt je voortgang ontmoedigend vertraagd en voelt het alsof “kijken hoe het gras groeit” sneller zou gaan. Afvallen is echter een proces dat tijd vergt en gun jezelf die tijd ook.

3D cartoon man with overweight on a scale3 - isolated-1

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Ga om te beginnen niet elke dag op de weegschaal staan, maar hooguit één keer per week. Vertrouw op het proces en realiseer je dat je lichaamsgewicht afhangt van meerdere factoren. Het kan te maken hebben met de toestand van je maag, je darmen maar ook je hormonen en bijvoorbeeld de overgang hebben hier invloed op. Gewicht heeft per dag heel sterk de neiging om te fluctueren. Als jouw hormoonhuishouding  in balans is val je sneller en makkelijker af.

vitaminepillentrans-300x169

Wist je trouwens dat ook medicijngebruik een grote stoorzender kan zijn op weg naar een slanker en gezonder lichaam? Gebruik jij wellicht medicijnen voor diabetes of reuma? Ben je aan de pil of slik je antidepressiva? Elk op hun eigen manier hebben ze invloed op jouw hormoonhuishouding en dus ook op je eetlust en mogelijkheid om gewicht te verliezen.

 

 

Het is niet alleen maar jouw schuld

Veroordeel jezelf niet al te erg. De aanleg voor overgewicht, wel of niet een doorzetter zijn, het ligt niet allemaal alleen maar aan wilskracht. Ook factoren buiten jouw (directe) invloed zijn van toepassing.

Wat zou het voor je zelfbeeld betekenen als blijkt dat jouw zwak voor suiker en vet helemaal niet te wijten is aan jouw gebrek aan zelfdiscipline? Als blijkt dat jouw gevoeligheid voor vette of zoete voeding en andere verslavings-gevoelige middelen al voor jouw geboorte in jouw DNA zijn uitgeprint?

functies van endorfine (1)

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Heel veel heeft te maken met jouw endorfinebalans en daar valt gelukkig wél wat aan te doen. Je lichaam is immers een soort chemische fabriek die heel veel stofjes nodig heeft om top te presteren. De kennis daarvan is o.a. wat een orthomoleculair therapeut toepast om jou je doelen te laten behalen. Wil je weten of die neurotransmitters de oorzaak zijn van je problemen ? Doe dan vrijblijvend onze neurotransmittertest 

Wij weten dat de succesfactor van een dieet mede wordt bepaald door je endorfinebalans. De geluksstofjes die, simpel gezegd, zorgen voor een opgewekt humeur. Als je namelijk in balans bent en je gelukkig voelt, ligt het minder voor de hand dat je gaat overeten.

Uit onderzoek is gebleken dat je geluksstofjes voor een groot deel worden beïnvloed door je leefstijl, je eetpatroon en je gelukshormonen waaronder dus die endorfine.

Wij kunnen jou een programma bieden wat jou helpt om deze balans te herstellen. Niet alleen val je daardoor makkelijker af, maar je hele algemene gemoedstoestand wordt aanzienlijk verbeterd.

meerdere emoties

Vraag vandaag nog een gratis consult aanJe hebt (nog steeds) teveel stress

Vroeger (en dan hebben we het over de oertijd) had stress in ons leven nut. Als we op het punt stonden opgegeten te worden door die sabeltandtijger was de ‘fight-flight response’ van essentieel belang voor ons voortbestaan.

De stress die wij in de 21ste eeuw kennen is vaak niet helpend; drukke werkagenda, conflicten in de relatie, maar ook aangename gebeurtenissen zoals trouwen, een huis kopen, afstuderen en promoveren zorgen voor stress.

Wanneer iemand voor een langere periode voortdurend gespannen is, zonder (voldoende) ontspanning te nemen en zonder opluchting of verlichting van de spanning spreken wij van chronische stress.

Chronische stress heeft meer invloed op het afvallen dan je denkt. Zo maak je veel te veel van het hormoon cortisol aan, waardoor jouw lichaam dat vermaledijde buikvet nog gretiger vast gaat willen houden.

Ook de werking van je schildklier wordt beïnvloed door de hoogte van je stresslevels. Redenen genoeg dus om actief aan te werken aan een meer gebalanceerde lifestyle. Op naar jouw ying/yang gevoel door middel van yoga, meditatie, wandelen in de natuur of dansen en zingen op jouw lievelingsmuziek.

Er zijn ook veel cursussen die je leren om beter om te gaan met stress maar begin met jezelf ontspanning te gunnen. In de huidige prestatiemaatschappij zijn we geneigd om altijd maar door te willen gaan maar het belang van ouderwetse ‘rust, reinheid en regelmaat’ moet je niet onderschatten. Wil je weten hoeveel stress jij ervaart? Doe dan eens onze stresstest:

 

Jij denkt dat je goed bezig bent met light producten

Het lijkt zo verleidelijk: je consumeert gewoon voortaan alleen nog maar lightproducten. Light frisdranken, light zuivelproducten, light chips, noem maar op. Het is zo gek niet te verzinnen of er ligt wel een light versie van in de schappen van de supermarkt.

Helaas is ook dit is weer een valkuil gecreëerd door de marketingduivels van de voedingsindustrie. Wist jij dat in vetarme producten juist extra suiker wordt toegevoegd om de smaak te behouden? En dat is nog maar het begin.

Suiker light producten bevatten namelijk alleen maar lege, nutteloze calorieën. Jouw hersenen krijgen dus NIET dat benodigde signaal: vol= vol.

Het logische gevolg: je blijft door(vr)eten waardoor je alsnog te veel (verkeerde) calorieën naar binnen krijgt. Als je blijvend en succesvol wilt afvallen doe je er beter de overbewerkte light producten te laten staan en zo veel mogelijk vers, onbewerkt voedsel tot je te nemen.

Daarvan hoeft je veel minder te consumeren en je zit er veel eerder en langer en dus bevredigender vol van. Dus dump zoveel mogelijk suikers uit je eetpatroon en fiets voortaan lekker naar de markt.

voeding als medicijn voor depressie

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Je beseft niet helemaal wat je eet of drinkt

De meeste mensen hebben geen idee wat ze nu werkelijk per dag eten en drinken. Het Britse tv programma Secret Eaters illustreerde dit op een bijna tragikomische manier. Deelnemers werd gevraagd om een week lang een eetdagboek bij te houden.

Echter, er schuilde ook een addertje onder het gras. Zonder dat ze het wisten werden ze ook gevolgd door stiekem bij het complot betrokken familie, vrienden en een verborgen camera.

Het verschil tussen wat mensen bleken te DENKEN dat ze aten, en wat ze WERKELIJK aten was verbijsterend. Het is daarom belangrijk dat je ‘denkt voor je eet’.

Lees bijvoorbeeld voordat je een product koopt eens het etiket op de verpakking. Het aantal (verborgen) suikers en de hoeveelheid zout die er in geprefabriceerde voedingsmiddelen zit zal je vaker wel dan niet onaangenaam verrassen.

Lees je daarom eens goed in en maak, zonder dat je blind het blauwe vinkje hoeft te volgen, verstandige keuzes die voor jou werken. Wat drinken betreft geldt hetzelfde. Suikerhoudende drankjes, energy drinks, alcohol, maar ook smoothies en vruchtensappen bevatten ongewenste (soms verborgen) suikers. Beter leer je je vochtinname zoveel mogelijk te beperken tot koffie, thee en water. Geloof ons, het went snel genoeg!

Je beweegt verkeerd

Er is blijkbaar ook nog zoiets als verkeerd bewegen. Dit lijkt een tegenstelling want bewegen is toch altijd goed? Volgens de orthomoleculaire voedingsleer ligt dit echter iets ingewikkelder dan de slogan ‘eet minder beweeg meer’ je doet geloven.

Het is sowieso een feit dat voldoende beweging een onderdeel is van een gezonde leefstijl. Bewegen kun je echter op een heleboel verschillende manieren doen.

Rennen, lopen, fietsen, zwemmen, dansen of voetballen. Maar ook met stofzuigen, tuinieren, boodschappen sjouwen en een trap op lopen breng je het lichaam in beweging. De vraag is dan ook: Onder welke voorwaarden is bewegen gezond?

Portrait of a handsome man doing push ups exercise with one hand in fitness gym

Wat veel mensen niet weten is dat het niet alleen gaat om de hoeveelheid beweging die je krijgt. Het gaat namelijk ook om de tijd waarin je niets doet en geen beweging krijgt, ofwel de ‘zittijd’. Veel mensen sporten redelijk veel, maar als ze niet sporten, dan zitten ze de hele dag en krijgen ze haast geen beweging. Deze manier van bewegen is ongezond. Het lichaam heeft namelijk gedurende de dag regelmatig beweging nodig.

Wanneer je de hele dag zit en maar een paar keer per week echt gaat sporten, is dit niet gunstig voor de gezondheid, maar zorgt dit juist voor spierbeschadiging. Hier lees je meer over gezond bewegen zodat dit langdurig en effectief bijdraagt aan gewichtsvermindering.

Ook zal bewegen in de vetverbrandingfase beter helpen dan wanneer je buiten adem raakt en dus in de koolhydraatverbranding. Je lichaam kan namelijk niet twee dingen tegelijk en koolhydraten verbranden en vetten gebruiken als energiebron. Van hard sporten krijg je vooral honger en door het lage bloedsuikerniveau minder wilskracht om je aan je dieet te houden. De ideale vetverbrandingszone ligt zo tussen de 50 en 65 % van je maximale hartslag. Als vuistregel kun je 45 tot 50 slagen onder je maximale hartslag gaan zitten. Deze hartslag kun je bepalen met de formule '220 – je leeftijd'

beeld gelukkig

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Je slaapt te weinig

Vooral drukbezette moeders, ondernemers of mensen met een stevige baan zal dit bekend voorkomen. Geregeld slapen ze maar 5 uur of minder per nacht. Vervolgens zijn er mensen die dit als wapenfeit gebruiken: ‘ik kan prima functioneren op 4 uur slaap’, en pochen vervolgens over hun lidmaatschap van ‘the 5 AM club’.

Het omgekeerde is echter waar. Voor een gezonde geluksbalans en een optimaal lichaamsgewicht is op regelmatige tijden minimaal acht uur slapen essentieel.

Goed nieuws toch? Slapend mooi en gezond worden? Tijdens de eerste uren van je slaap wordt er namelijk in de hypofyse het groeihormoon aangemaakt. Dit hormoon heeft een positieve invloed op de opbouw van spieren, botten en de lichaamssamenstelling.

Bij een tekort aan groeihormoon heeft men last van een verminderde energie, een verminderde spierkracht en een verandering van de lichaamsverhouding waardoor het afvallen moeilijker wordt. 

Dit geldt voor volwassenen, maar voor kinderen neemt de kans op overgewicht met ruim 70% toe. En dat niet alleen. Van lekker doorslapen wordt je ook gelukkiger en gezelliger. Die eerder genoemde oh zo belangrijke neurotransmitters komen namelijk veel makkelijker in balans als je elke nacht lekker ononderbroken kan doorslapen.. 

bowl-of-fruit-1205155_640

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Eten is een feestje!

Tot slot. Eet bewust. En dat bedoelen we vrij letterlijk. Ga niet voor de tv zitten met je bord op schoot en een nieuwe aflevering van je favoriete soap. Hoe verleidelijk dit ook is, vooral voor de vrijgezellen onder ons. Gedachteloos schuif je zo toch behoorlijk wat happen meer naar binnen dan de bedoeling is. Jouw ‘ik heb genoeg gegeten’ alarmbel gaat namelijk niet op tijd af als je niet nadenkt bij wat je eet.

Mindfulness in eten gaat je veel beter af als je lekker aan tafel zit en van je bord een feestje maakt. Wij bieden je tal van recepten die je de gelegenheid bieden om van de ingrediënten van je lijst mooie gerechten te maken.

Doordat je zo bewust bezig bent met het klaarmaken en het opeten van je voedsel, zul je sneller voldaan zijn en meer bevrediging halen uit het eten dan wanneer je een magnetron-maaltijd vanuit de verpakking naar binnen frommelt. zie referentie

 

Zo zie je maar. Je bent niet de enige met frustraties over gewicht en afvallen en zo eenvoudig als vaak beweerd wordt is blijvend en gezond aan je lijf werken helemaal niet. Wij bieden jou niet voor niets persoonlijke begeleiding van experts, een keur aan heerlijke recepten én de mogelijkheid om zowel frustraties als succesverhalen te delen met ervaringsdeskundigen. Neem eens een kijkje en ontdek wat wij ook voor jou kunnen betekenen. 

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

brood-1

 

checklist 3-1

Doe de test>>

Doe nu de neurotransmittertest!

Zit je al een tijdje niet lekker in je vel en wil je je gezonder, energieker en gelukkiger voelen? Wij bij Nederland Slank helpen je daarbij! Je kunt een checklist invullen om te kijken welke neurotransmitters bij jou problemen veroorzaken.

Hiermee kun je meteen kijken wat Nederland Slank voor jou zou kunnen betekenen. Op basis van de test kunnen wij namelijk zien of je hormonen en neurotransmitters bijdragen aan jou gezondheidsprobleem.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan