bannerimage

Word je dik van Alcohol?

Geschreven door: admin
05 november 2013

bannerimage

Word je dik van Alcohol?

Geschreven door: admin

Alcohol maakt dik

We weten dat alcohol slecht is voor je: alcohol maakt dik. Maar realiseer je je dat tijdens een feestje of etentje? Alcohol zorgt ervoor dat je hongerig wordt en er komen vaak smakelijke verleidingen langs tijdens een avondje stappen.
Het is verstandig om voor deze momenten altijd een klein tussendoortje in je tas te hebben. Als je dan echt graag iets wilt eten, dan kan je beter daarvoor kiezen. Bijvoorbeeld een zakje met nootjes of een stukje kaas.

Stoppen met alcohol afvallen

Wil je stoppen met alcohol voor het afvallen? Een goed besluit! Probeer daarom alcohol zo veel mogelijk te vermijden. Het geeft loze calorieën, verstoort een goede nachtrust (dus aanmaak groeihormoon) en de behoefte aan vet de volgende dag is vaak lastig te weerstaan.

Calorieën alcohol

Stel je voor, elk glaasje bevat zo’n 10 gram alcohol. Een gram alcohol is 7 calorieën. Per glaasje is dat dus al 70 calorieën. Hierbij zijn de suikers van het drankje nog niet eens meegerekend. Je neemt over de hele avond 7 drankjes. Dan drink je al 500 calorieën aan alcohol alleen. Bakje patat met mayonaise = 550 calorieën.

Kun je de verleiding van alcohol ook moeilijk weerstaan?
Maak dan gebruik van deze tips om alcohol te vermijden: 

1. Zorg dat je eiwitrijk/vetrijk voedsel in je maag hebt voor je iets drinkt. Doe een handje nootjes, kaas, vleeswaar in je tas, voor het geval je niets onder handbereik hebt. Eet dat een half uur voor je iets drinkt.
2. Neem bij elk glas alcohol twee glazen water. Zo krijg je geen dorst en ga je niet sneller drinken.
3. Wanneer je een nieuw glas aangeboden krijgt, sla dit af, of zet je oude weg. Maar ga niet je oude drankje snel achterover ‘gieten’ voor je aan een nieuwe begint.
4. Geef aan je gezelschap door dat je op je lijn/gezondheid let. Mensen zullen je steunen en kunnen rekening met je houden waardoor ze je minder vaak iets zullen aanbieden. Hierdoor hoef je niet zo vaak ‘nee’ te zeggen.
5. Het is verstandig om altijd een klein tussendoortje in je tas te hebben. Als je dan echt graag iets wilt eten doordat alcohol je eetlust opwekt, dan kan je beter daarvoor kiezen. Bijvoorbeeld een zakje met nootjes of een stukje kaas. Stukken beter dan bijvoorbeeld een oliebol!
6. Ook kan je ervoor kiezen prikwater te drinken in een champagneglas. Hierdoor kan je toch nog mee proosten en lijkt het net of je meedrinkt. Je zou het eventueel nog op smaak kunnen brengen door er wat citroensap bij te doen.

Hoeveel glazen wijn per dag is gezond?

Waarom geloven we al tientallen jaren in de Franse paradox die stelt dat een glaasje rode wijn per dag ervoor kan zorgen dat het risico op hart- en vaatziekten vermindert? Wat is nu eigenlijk het werkelijke effect van een gematigde alcoholconsumptie op de gezondheid?

Het antwoord op deze vraag vinden we in een recent gepubliceerd artikel in The Wall Street Journal: Drinks makers battle loss of ‘health halo’.

De auteurs van het artikel schijnen een licht op de waarheid over het effect van alcohol op de gezondheid en beschrijven hierbij tevens de betrokkenheid van de drankindustrie.

De dranken-industrie wordt namelijk al decennia lang ‘geholpen’ door de bestaande richtlijn dat een gematigde alcoholconsumptie het risico op het ontstaan van cardiovasculaire aandoeningen kan verkleinen. Maar sinds begin 2016 wordt deze richtlijn door verschillende overheidsinstanties over de hele wereld eindelijk ingetrokken als gevolg van recente onderzoeken die het tegenovergestelde aantonen. Uit de onderzoeken blijkt namelijk dat gematigde alcoholconsumptie juist een risicofactor voor de kans op verschillende soorten kanker is. Ook tonen de studies aan dat het mogelijke positieve effect van alcohol minder groot is dan men in eerste instantie dacht.

Ten gevolge van deze nieuwe conclusies, worden overal ter wereld de alcoholrichtlijnen aangepast. Onder andere in de VS werd de passage, waar stond dat een kleine hoeveelheid alcohol het risico op hart- en vaatziekten kan voorkomen, uit de richtlijnen geschrapt.

‘Gezond’ alcohol drinken bestaat niet en een glaasje wijn per dag kan dus wel degelijk kwaad. Nieuwsgierig geworden? Lees hier het hele artikel.

Meer weten over wat voeding voor jou kan betekenen?

Wil je meer weten over de kracht van voeding en tips voor het vermijden van alcohol? Voel je lekkerder in je vel en informeer naar de mogelijkheden voor jou, om te starten met het programma van Nederland Slank. Gratis consult aanvragen

admin

Geschreven door: admin