bannerimage

Koolhydraatarm dieet

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
13 januari 2020

bannerimage

Koolhydraatarm dieet

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Een koolhydraatarm dieet of weinig koolhydraten dieet

is een dieet dat wordt gekenmerkt door geen of een lage consumptie van koolhydraten. Koolhydraten zitten in producten als brood, aardappelen, pasta en rijst en zijn naast vetten en eiwitten, een belangrijke bron van energie voor ons lichaam. Alhoewel per koolhydraatarm dieet de hoeveelheid koolhydraten verschillend is, wordt het aantal gram koolhydraten verminderd tot zeer lage niveaus. Bij sommige diëten hebben bepaalde soorten voedingsmiddelen de voorkeur boven anderen of zijn uitzonderingen toegestaan. Bekende koolhydraatarme diëten zijn het Atkins dieet, het dieet van dr. Frank en het South Beachdieet. Een ander voorbeeld van een koolhydraatarm dieet is het Laag Glycemische Index dieet (GI-dieet).

Wat houden het Atkins-dieet en het dr. Frank dieet in?

Zowel het Atkins-dieet als het dieet van dr. Frank bevatten relatief veel vet en zijn rijk aan eiwit. Zowel vetten als eiwitten hebben een verzadigend effect en zorgen er dus voor dat er geen hongergevoel ontstaat. Het uitgangspunt bij deze diëten is dat de insulineproductie sterk wordt verminderd om verhoogde afbraak van vetten te stimuleren. Belangrijk is om te realiseren dat het gebruik van diëten met een hoog eiwitgehalte ongeschikt is voor mensen met nierproblemen vanwege de hoge belasting van de nieren.

Voor de dagelijkse activiteiten heeft het lichaam energie nodig. Bij voldoende koolhydraten zal het lichaam deze energiebron gebruiken en de koolhydraten omzetten in glucose. Zodra het lichaam minder koolhydraten binnenkrijgt, moet het lichaam overschakelen op andere bronnen van energie: dit zijn eiwitten maar voornamelijk vetten. Krijgt het lichaam echter helemaal geen koolhydraten meer (of te weinig), dan moet het lichaam bijna alle energie halen uit lichaamsvet of de vetten die gegeten worden. Dit lijkt een gunstige ontwikkeling omdat het lichaam vet zal verbranden en dus gewicht verliezen.

De koolhydraten in onze voeding worden dus snel omgezet in glucose. Dit zorgt voor een stijging van de bloedsuiker (bloedglucose)spiegel. Voor het goed functioneren van ons lichaam is het van groot belang dat de glucoseconcentratie in het bloed binnen bepaalde grenzen blijft. Een langdurig, of frequent te hoge, glucoseconcentratie is slecht voor vrijwel alle vitale organen en schadelijk voor onze bloedvaten. Inzicht in het eten van een juiste hoeveelheid koolhydraten is dus van groot belang.

Het GI-dieet

GI staat voor Glycemische Index. Deze waarde geeft de snelheid aan waarmee voedsel verteert wordt en wordt omzet in glucose. Voedsel met een lage GI, worden langzaam en gelijkmatig in je spijsverteringsstelsel afgebroken en dat zorgt langer voor een vol gevoel. In het GI-dieet wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten koolhydraten; met een hoge GI en een lage GI. Voedsel met een hoge GI zoals wit brood en geconcentreerde suikers, worden vermeden omdat die snel in het bloed worden opgenomen en de insuline- en glucoseniveaus verhogen. Daarvoor in de plaats wordt het accent gelegd op koolhydraten die langzaam vrijkomen (met een lage GI) in het lichaam, zoals hele granen, de meeste fruitsoorten, groenten, peulvruchten en noten. Om af te vallen, is het dus vooral goed om voedsel met een lage GI-waarde te eten in combinatie met een laag caloriegehalte, dat wil zeggen weinig suiker en weinig vet.
In dit dieet wordt echter geen rekening gehouden met het feit dat ook voedingsmiddelen met een lage GI-waarde kunnen zorgen voor ongezonde schommelingen in de hormoonhuishouding. Om de vrijgekomen glucose op te nemen in onze spieren en vetweefsel maakt ons lichaam niet alleen insuline aan maar worden nog veel meer hormonen in werking gesteld om ons voedsel op te nemen. Het gaat dus om de juiste samenstelling van voedingsmiddelen die de hormoonhuishouding in balans houden.

Nog een voorbeeld: het South Beach dieet

Het South Beach dieet bevat, net als het GI-dieet, weinig verzadigd vet en koolhydraten met een lage glycemische index. Ook bij dit dieet is het belangrijk om de goede koolhydraten van de slechte te onderscheiden. Tevens wordt onderscheid gemaakt tussen goede en foute vetten. Hiermee worden verzadigde en transvetten bedoeld.

Het uitgangspunt is die producten moeten worden gegeten die een langzame stijging en daling van de bloedsuikerspiegel veroorzaken.
Ook in dit dieet wordt dus voorbij gegaan aan het effect van verschillende voedingsmiddelen op de hormoonhuishouding die per persoon verschillend is.

Wat is het programma van Nederland Slank?

Stofwisselingsproblemen als overgewicht, diabetes, te hoog cholesterol en een te hoog bloedsuiker zijn het gevolg van een onevenwichtige hormoonhuishouding. De  hormonen in ons lichaam werken op een zeer complexe manier samen en in die samenwerking kan veel mis gaan. Het creëren van evenwicht tussen de hormonen serotonine en insuline is dus van groot belang. Het leidt tot een toename van het menselijk groeihormoon dat zorgt voor herstel en daarmee een betere gezondheid en lichamelijk welzijn.

Door middel van de juiste voedingsmiddelen in de juiste combinaties en juiste hoeveelheden kunnen de hormonen in het lichaam worden beïnvloed. Aan de hand van een bloedtest wordt een persoonlijk programma samengesteld waardoor schommelingen in hormonen in het bloed kunnen worden voorkomen.*

*Disclaimer

Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De resultaten verschillen uiteraard per individu, daarom stellen wij voor iedereen een persoonlijk voedingsprogramma op.

 

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.