bannerimage

Meer bewegen niet altijd beter voor gewicht

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
24 maart 2020

bannerimage

Meer bewegen niet altijd beter voor gewicht

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Als we meer bewegen, raken we niet altijd meer kilo’s kwijt. Hoe komt dat eigenlijk? Nieuw onderzoek in Current Biology laat zien dat het lichaam zich aanpast en meer lijkt te gaan doen met minder calorieën. 

dikke vrouw loopt hard

Veel mensen sporten om gewicht te verliezen. De verwachting is meestal hoe harder je sport, hoe meer kilo's je kwijt raakt, toch? In de realiteit zien we dit echter niet terug. Sommige hebben geluk en verliezen hier en daar een kilo en bij andere heeft het helemaal geen effect.

Maar hoe kan een actievere leefstijl weinig tot geen effect hebben op het gewicht?

Uit eerder vergelijkend onderzoek kwam al naar voren dat mensen met een zeer actieve leefstijl per dag een vergelijkbaar aantal calorieën verbranden als mensen die minder vaak bewegen. In het recente onderzoek werd dit nader onderzocht en de bevindingen lees je hieronder.

Matig bewegen is beter!

De onderzoekers bestudeerden een week lang het dagelijkse energieverbruik en de bewegingsactiviteit van meer dan 300 mannen en vrouwen. Hieruit bleek dat lichaamsbeweging een klein, maar meetbaar effect heeft op het dagelijkse energieverbruik. Vooral de groep die weinig ofwel matig bewoog profiteerde daarvan. Deze matige bewegers verbrandden iets meer calorieën als ze meer bewogen (ongeveer 200 calorieën meer). Echter, was men al meer dan matig actief, bleef het energieverbruik gelijk.

Dat is goed nieuws: Met een half uurtje wandelen per dag verbrand je dus meer dan met een uur hardlopen!

Gratis consult aanvragen

Less is more!

"De actiefste mensen gebruikten dezelfde hoeveelheid energie als de matige bewegers”, zeggen de onderzoekers. Meer is dus niet altijd beter en zeker niet als je beweegt om af te vallen.. Het gaat er eerder om de juiste balans te vinden: te weinig bewegen is ongezond, maar te veel helpt ons ook niet om een gezond gewicht te handhaven.

"Het bewijs stapelt zich op dat beweging belangrijk is om lichaam en geest gezond te houden, daar verandert dit onderzoek niets aan. Wat het toevoegt, is dat we ons extra moeten richten op voeding, zeker als het gaat om gewichtsbeheersing en het voorkomen en terugdraaien van ongezonde gewichtstoename.” 

Maar betekent dit nu dat je maar niet hoeft te bewegen, omdat het toch weinig tot geen effect heeft op je gewichtsverlies? Zeer zeker niet!!

Voldoende bewegen is namelijk onmisbaar in een gezonde leefstijl en draagt bij aan een gezond lichaam en geest. 

6 redenen waarom jij niet moet stoppen (of juist moet beginnen) met bewegen

  1. Het maakt ons gelukkig! Beweging zorgt voor de aanmaak van neurotransmitters (vooral onze geluksstofjes) waardoor we ons beter en gelukkiger gaan voelen.
  2. Bewegen werkt ontgiftend! Sporten zorgt ervoor dat ons lymfestelsel gaat stromen waardoor je gemakkelijker toxines kwijtraakt. 
  3. Bewegen is ontspanning (en verminderd stress)! Een wandeling in het bos of een fietstochtje door het park. Een betere ontspanning is er niet voor je lichaam. Als je niet voldoende ontspant en tijd voor jezelf maakt, heeft dit een negatief effect op je stresssysteem en je hormonen.
  4. Je krijgt sterkere botten en spieren! Met bewegen train je je spieren en gewrichten en hierdoor worden ze sterker. Dat maakt dat je mobieler wordt en vaak ook een gespierder en sterker lichaam krijgt!
  5. Bewegen geeft ons energie! Als je moe bent en gaat bewegen merk je vaak dat je opeens weer blaakt van de energie. Door te bewegen komt er namelijk energie vrij in de cellen zonder dat je daarvoor hoeft te eten of te slapen. Dat is nog eens een goedkope manier van energievoorziening!
  6. Je zult slapen als een roos! Sporten vereist een inspanning van het lichaam en hierdoor zal je lichaam ‘s nachts beter uit willen en kunnen rusten. Daarnaast gaat bewegen gepaard met stressreductie en ook dat is bevorderend voor je slaap!

Meer met minder: hoe kan dat?

De onderzoekers zijn nu van plan om te bestuderen hoe het lichaam reageert op veranderingen in bewegingsactiviteit. Daarbij willen ze vooral gaan kijken naar het effect van een hoge bewegingsactiviteit op de immuunfunctie en het voortplantingssysteem. Wellicht wordt energie van deze systemen weggeleid om de bewegingstoename mogelijk te maken.

‘Meer met minder’ heeft waarschijnlijk gewoon een metabole prijs. It’s all about energy.

Gratis consult aanvragen

Bronnen

  1. Herman Pontzer, Ramon Durazo-Arvizu, Lara R. Dugas, Jacob Plange-Rhule, Pascal Bovet, Terrence E. Forrester, Estelle V. Lambert, Richard S. Cooper, Dale A. Schoeller, Amy Luke. Constrained Total Energy Expenditure and Metabolic Adaptation to Physical Activity in Adult Humans. Current Biology, 28 January 2016
  2. bonusan nieuws
Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.