bannerimage

Veel sporten niet zo gezond?

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
22 juli 2020

bannerimage

Veel sporten niet zo gezond?

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Drie keer in de week een half uurtje krachtsport is best aardig en dan nog wat interval training erbij kan ook nog wel. Maar veel duursporten veroorzaakt een stress-reactie in het lichaam. Daardoor krijg je ook die lekkere runners-high (endorfines) en aanmaak van stresshormoon, cortisol, en daar moet je nu weer niet zo blij mee zijn. 

Cortisol maakt o.a. energie vrij uit  je spieren en die energie slaat dan vaak in de vorm van vet neer in de buikstreek. Dus je benen worden dunner en je buik dikker. Dat willen we natuurlijk niet!

Bovendien zorgt het stress-hormoon er voor dat ervoor dat er minder groeihormoon wordt aangemaakt. Terwijl we dat weer nodig hebben om vet te kunnen verbranden en herstelwerkzaamheden aan het lichaam te doen. Jong te blijven dus!

Is sporten gezond?

Zo zijn er nog veel meer hormonen die worden beïnvloed door verkeerd sporten of verkeerd eten. Zoals androgenen, belangrijk voor mannen EN vrouwen om een strak lijf te krijgen en zin in het leven te hebben. Onze hormonen vormen complexe systemen waarin een disbalans zomaar ontstaat en veel ellende veroorzaakt. Zo kun je door hormonen dik worden of dun blijven. Een goed voorbeeld is het gevolg van het gebruik van corticosteroïden. Wat je ook dan ook doet, je zult echt een volle-maans hoofd krijgen. Bij Nederland Slank helpen we je om door de juiste voeding, je hormonen weer in balans te krijgen. En je lichaam dus weer gezond en slank.

Tips bij sporten

  • Sport niet te veel, 3 keer in de week is voldoende. Zo kan je lichaam ook beter herstellen.
  • Sport niet te lang, een half uur krachtsport en een half uur interval is genoeg.
  • Een intervaltraining is de beste manier om veel calorieën te verbranden. Zorg ervoor dat je het niveau en het tempo afwisselt. Ga bijvoorbeeld om de 5 minuten 1 minuut op je maximale snelheid rennen of fietsen.
  • Krachttraining is een goede manier van sporten wanneer je wilt afvallen. Bij krachttraining bouw je namelijk meer spieren op, die hun energie uit vet halen. Wanneer je meer spieren hebt, verbrand je dus meer vet. Voor het beste resultaat moet je de krachtoefeningen langzaam uitvoeren (minimaal 5 seconden).
  • Afwisseling van oefeningen is belangrijk voor een goed resultaat.
  • Wie veel sport, moet vooral goed eten. Zo zorgen veel eiwitten (bijvoorbeeld vis, kip, vlees) ervoor dat de spieren sneller herstellen. Maar ook veel (water) drinken is belangrijk bij het sporten.
  • Rust tussen de oefeningen in is niet alleen prettig, maar ook nodig om je spieren te laten groeien. Zorg dat deze rust niet langer dan 45 seconde duurt, zodat je hartslag nog hoog is.

 

Referenties:

[1] Keaney LC, Kilding AE, Merien F, Dulson DK. (2018). The impact of sport related stressors on immunity and illness risk in team-sport athletes.

[2] Anderson T, Lane AR, Hackney AC. (2018). The Cortisol Awakening Response: Association With Training Load in Endurance Runners.

[3] Fuss J. et al. (2015). A runner's high depends on cannabinoid receptors in mice.

[4] Hewagalamulage SD, Lee TK, Clarke IJ, Henry BA. (2016). Stress, cortisol, and obesity: a role for cortisol responsiveness in identifying individuals prone to obesity.

[5] Nass R, Thorner MO. (2002). Impact of the GH-cortisol ratio on the age-dependent changes in body composition.

 
 

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

 

 

 

 

 

 

 

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.