bannerimage

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

Hoe gezond is zo’n koolhydraatarm dieet eigenlijk? Heeft het alleen maar voordelen of ook nadelen?

Gratis consult

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

Hoe gezond is zo’n koolhydraatarm dieet eigenlijk? Heeft het alleen maar voordelen of ook nadelen?

Gratis consult

Snel en gemakkelijk afvallen. Dat wil toch iedereen! Daarom kiezen ook veel mensen voor een koolhydraatarm dieet als ze gewicht kwijt willen. Met een koolhydraatarm dieet kun je namelijk razendsnel afvallen, zegt men. Maar hoe gezond is zo’n koolhydraatarm dieet nu eigenlijk? Heeft het alleen maar voordelen of ook nadelen?

Koolhydraatarm, wat is dat?

Koolhydraatarm betekent dat de meeste koolhydraten uit de voeding geschrapt worden. Koolhydraten zitten onder andere in deegwaren, zoals brood en pasta, maar ook in aardappelen, rijst, groente, fruit, peulvruchten en zuivel. Het kan zeker geen kwaad om op lange termijn geen brood, pasta, rijst en aardappels te eten. Sterker nog, het is juist beter om deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk te laten staan als je gezond wil zijn en wil afvallen.

koolhydraatarm dieet

Wat betreft de overige koolhydraatrijke voedingsgroepen, zoals groente, fruit en peulvruchten, hiervoor geldt niet dat je deze voedingsmiddelen kunt missen op de lange termijn. Het beperken/weglaten van deze voedingsmiddelen heeft als gevolg dat je een hoop essentiële voedingsstoffen mist, zoals vitaminen, mineralen, vezels en de essentiële koolhydraten.

Nadelen van een koolhydraatarm dieet

Naast het feit dat je met een koolhydraatarm dieet een hoop essentiële voedingsstoffen mist, heeft dit dieet ook nog andere nadelige effecten op de gezondheid.

Een koolhydraatarm dieet is namelijk vaak rijk aan (dierlijke) eiwitten en (verzadigde) vetten. Deze zijn over het algemeen niet perse slecht of gevaarlijk, maar op het moment dat je ze binnenkrijgt in te grote hoeveelheden, is dit wel slecht voor de gezondheid.

Verzuring koolhydraatarm

Teveel eiwitten in de voeding en te weinig mineralen vanuit groente en fruit kan verzuring van het lichaam tot gevolg hebben. Overtollige eiwitten die niet worden gebruikt door het lichaam, worden afgebroken tot zure afvalstoffen. Dit leidt dus tot een verzuurd lichaam. Afvallen met een verzuurd lichaam is moeilijk, maar verzuring heeft vaak ook gezondheidsklachten tot gevolg, zoals slecht slapen, huidproblemen, spierkrampen en gewrichtsklachten, maag- en darmklachten en infectiegevoeligheid.

Overbelaste lever lever-gewicht-verliezen

Maar de eiwitten zijn niet het enige probleem. Een koolhydraatarm dieet bestaat vaak ook uit te veel verzadigde vetten. Ons lichaam heeft vetten nodig, maar teveel (verzadigde vetten) kunnen de lever belasten. De lever is één van de belangrijkste organen en is verantwoordelijk voor onder andere de vertering van vetten. Wanneer men dus te veel vetten binnenkrijgt, kan dit de lever belasten.

Een overbelaste lever is alles behalve gezond. De lever is namelijk ook verantwoordelijk voor het uitscheiden van afvalstoffen en toxines. Wanneer de lever overbelast raakt, zullen toxines en gifstoffen minder goed kunnen worden uitgescheiden. Dit zorgt voor allerlei gezondheidsklachten, zoals hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, huidklachten en vermoeidheid.

Conclusie

Het volgen van een koolhydraatarm dieet klinkt dus erg aantrekkelijk als je snel en gemakkelijk gewicht kwijt wil. Maar is het ook de verstandige optie? Verzuring van het lichaam en leverklachten kunnen namelijk een gevolg zijn van zo’n koolhydraatarme leefstijl. Daarnaast leert een koolhydraatarm dieet je niet hoe je je leefstijl verandert zodat je ook op gewicht kunt blijven. koolhydraatarm

Wil je weten hoe je verstandig afvalt, schrijf je dan in voor een gratis consult!

Met een persoonlijk gericht voedingsplan (met voldoende koolhydraten) aan de hand van een bloedonderzoek krijg je een advies waarmee je gezond én blijvend gewicht kunt verliezen én ook nog eens werkt aan een goede gezondheid!

Vraag vandaag nog een consult aan en start jouw reis naar een gezond en slank lichaam!

Dieet zonder koolhydraten? Nederland Slank biedt een gezonder alternatief!

Een dieet zonder koolhydraten, ook wel een koolhydraatarm dieet genoemd. Je hebt er vast wel eens van gehoord of het zelfs geprobeerd. Steeds meer mensen zijn er namelijk van overtuigd dat koolhydraten en suikers boosdoeners zijn en willen hier iets aan doen. Maar toch weten velen van ons niet eens waar koolhydraten en suikers in zitten en wat het verschil is tussen de verschillende koolhydraten. Want wat houdt zo’n dieet zonder koolhydraten nu precies in? Is het een gezonde trend of juist weer het zoveelste fabeltje..? Bij Nederland Slank weten we daar wel antwoord op!

Koolhydraten.. vroeger en nu

We vallen maar meteen met de deur in huis: Ons lichaam is niet bestemd voor het eten van veel (ongezonde) koolhydraten! Maar.. betekent dat gelijk dat we helemaal geen koolhydraten meer nodig hebben?
vroeger en nu

Het voedingspatroon van onze voorouders bestond voor 35% uit voeding afkomstig van het jagen en 65% was afkomstig van het verzamelen van plantaardige voedingsmiddelen met koolhydraten, zoals groente, fruit, zaden, noten, knollen en pitten.
Onze verre voorouders aten dus geen ongezond koolhydraat-rijk voedsel, zoals snoep, koek, brood of pasta.

Ons oorspronkelijke voedingspatroon bestond dus voornamelijk uit natuurlijke, onbewerkte koolhydraten. Pas na de landbouwrevolutie ging men steeds meer bewerkte koolhydraten eten, zoals granen en aardappelen. Dit was toentertijd echter geen keuze, maar een manier om te overleven als gevolg van de grotere gezinnen en schaarste van voedsel.

Tegenwoordig eet de gemiddelde Nederlander zo’n 35 kilo suiker (enkelvoudige koolhydraten) per jaar. Circa 85% van deze hoeveelheid koolhydraten krijgt men binnen door pakjes en zakjes, sauzen, kant-en-klaar-maaltijden en zoete producten, zoals koekjes en snoep. Maar ook door ‘gewone’ producten, zoals brood, pasta en blikgroenten. Bijna al het bewerkte voedsel bevat dus suiker. Fabrikanten stoppen namelijk vrijwel overal suiker in. Hierdoor krijgen we ongemerkt de hele dag door te veel (ongezonde) koolhydraten en suikers binnen.

Dat suiker slecht is voor het gebit en gaatjes veroorzaakt, weten de meeste mensen inmiddels wel. Maar het gevolg van suiker op de gezondheid van ons lichaam wordt door veel mensen nog steeds erg onderschat. Overmatige hoeveelheden suiker/koolhydraten hebben namelijk een negatief effect op onze stofwisseling en zo ook onze hormoonbalans.

Koolhydraten en het effect op de hormoonbalans

Koolhydraten leveren ons lichaam energie. Producten rijk aan suiker zorgen er daarom ook voor dat de bloedglucose plotseling stijgt en dit geeft ons dan tijdelijk een energieker gevoel. Om er echter voor te zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet langdurig te hoog blijft, maakt het lichaam aanspraak op het hormoon insuline. Insuline wordt gemaakt door de alvleesklier en heeft als functie de regulatie van verschillende processen in het lichaam en dus ook de regulatie van de bloedsuikerspiegel.

Wanneer de bloedsuikerspiegel vaak omhoog schiet door het eten van voeding met veel suiker of koolhydraten, reageert het lichaam hier steeds heftiger op. Het lichaam wil de bloedsuikerspiegel weer laten dalen en dus wordt de alvleesklier aan het werk gezet om insuline te produceren. Hoe meer suiker er het lichaam in komt, hoe harder de alvleesklier insuline produceert. Een overmatige toename van insuline maakt insulinereceptoren echter ongevoelig voor de insuline met als gevolg dat de insuline niet meer wordt opgenomen in de cellen. Het lichaam wordt insulineresistent.

Insulineresistentie leidt tot een disbalans in de hormoonhuishouding en dit gaat vaak gepaard met gezondheidsproblemen, zoals overgewicht, vermoeidheid, diabetes, huidklachten, gewrichts- en spierpijnen en maag- en darmklachten. Ook zorgt insulineresistentie voor een constant hongergevoel. Mensen met verminderd insulinegevoeligheid hebben dus snel honger en zijn vaak onverzadigbaar.

Nederland Slank of een dieet zonder koolhydraten?

Het is dus wel duidelijk dat de gemiddelde Nederlander te veel ongezonde koolhydraten binnenkrijgt door voeding. We eten veel brood, aardappelen en pasta en koken graag met kant-en-klaar producten, pakjes en zakjes. En dan hebben we het nog niets eens gehad over alle koolhydraatrijke snacks tussendoor en het dagelijkse koekje bij de koffie dat we heel normaal vinden.

Toch zijn koolhydraten een belangrijk onderdeel van onze voeding. Een dieet zonder koolhydraten is dus niet de juiste keuze, omdat je hierdoor bepaalde tekorten kunt oplopen en eenzijdig gaat eten. Ons lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid koolhydraten uit voeding nodig om optimaal te kunnen functioneren. Deze koolhydraten horen we echter uit kwalitatieve voedingsbronnen te halen, zoals groente, fruit, peulvruchten, paddenstoelen, noten, zaden en pitten.

Een gezond voedingspatroon moét dus koolhydraten bevatten, maar wel de juiste koolhydraten!

Bij Nederland Slank wordt er rekening gehouden met de koolhydraten in de voeding. Het Nederland Slank programma is dan ook geen dieet zonder koolhydraten. Het is een persoonlijk voedingsplan zónder ongezonde suikers en mét (de juiste hoeveelheden) gezonde koolhydraten uit natuurlijke onbewerkte bronnen.

Het persoonlijke voedingsplan op basis van je bloedprofiel zorgt er dan ook voor dat je de juiste voedingsmiddelen geadviseerd krijgt in de juiste hoeveelheden en combinaties. Het gevolg hiervan kan zijn dat je een gezond gewicht bereikt en behoudt en je bevordert de algehele gezondheid.*

*Disclaimer

Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De resultaten verschillen uiteraard per individu, daarom stellen wij voor iedereen een persoonlijk voedingsprogramma op.