Stofwisseling versnellen of metabolisme verhogen

Je stofwisseling versnellen oftewel je metabolisme verhogen helpt om sneller af te vallen. Als je stofwisseling hoog staat afgesteld, kan je lichaam sneller calorieën omzetten in energie in plaats van opslaan in vet. Je stofwisseling versnellen kan op verschillende manieren, zodat je metabolisme wordt verhoogd en jij sneller vet gaat verbranden.

Metabolisme en stofwisseling : wat houdt dat in?

Je stofwisseling wordt ook wel metabolisme genoemd. Je stofwisseling is een lichaamsproces van aanvoer van bouwstoffen en de afvoer van afvalstoffen. Hier komt dus energie bij vrij. Hoe sneller je stofwisseling draait, hoe meer energie dit proces nodig heeft. Je lichaam heeft energie nodig om goed te functioneren en haalt dit uit de voedingsstoffen die je eet of uit opgeslagen vet.

Last van een trage stofwisseling?

Als je dus te veel eet en je stofwisseling is traag, dan blijft er energie over die niet wordt gebruikt. Je lichaam slaat deze overbodige energie op als vetreserve op je buik, billen en bovenbenen.

Je stofwisseling versnellen is dus belangrijk als je een trage stofwisseling hebt, waardoor afvallen ook wordt bemoeilijkt. Een snelle stofwisseling helpt je met afvallen. Wanneer je je bij Nederland Slank aanmeldt om aan je gewicht te werken, is het vanzelfsprekend dat we je stofwisseling versnellen.

Stofwisseling: de 5 factoren

Of je nu een snelle of trage stofwisseling hebt, wordt beïnvloed door een vijftal factoren die je stofwisseling versnellen of juist vertragen:

  • Leeftijd
    Hoe jonger je bent, hoe meer energie er nodig is om de jonge cellen te laten groeien. Je metabolisme vertraagt bij het ouder worden, het is dan erg belangrijk om je stofwisseling te versnellen.
  • Lengte
    Om hun lichaam warm te houden hebben lange mensen meer energie nodig
  • Spiermassa
    Hoe meer spieren, hoe meer energie er nodig is. Mannen hebben vaker meer spiermassa en een lager vetpercentage.
  • Erfelijkheid
    Stofwisselingsziektes zijn vaak erfelijk. Door een tekort aan een bepaald enzym wordt de stofwisseling verstoord/
  • Hormonen
    Bepaalde hormonen zoals oestrogeen, androgeen en cortisol zijn ook van invloed op de stofwisseling als deze niet in balans zijn.

Stofwisseling: wat kan je zelf doen?

Je stofwisseling versnellen kan je versnellen door:

  • Twee tot 4 liter water per dag te drinken. Mensen die minimaal 8 glazen water per dag drinken verbranden meer calorieën. Voldoende water drinken dus;
  • Vermijd crash diëten. Die zijn namelijk desastreus voor je stofwisseling. Dit gaat ten koste van je spiermassa en je metabolisme gaat in een spaarstand. Zodra je weer meer gaat eten, zal je lichaam dit sneller in vet opslaan. Dit is dus slecht voor je lichaam;
  • Meer spiermassa opbouwen door meer te sporten. Ook in ruststand zullen je spieren meer energie gebruiken en blijf je beter op gewicht;
  • Eet voeding met een hoge thermische waarde. Groente, fruit, proteïne en vezels hebben en hoge thermische waarde, waarmee je lichaam meer moeite moet doen om die te verteren. Hierdoor zal je stofwisseling versnellen;
  • Eet voldoende en op tijd, zodat je lichaam geen kans krijgt om in de spaarstand te gaan staan;
  • Nooit je ontbijt overslaan. Dit is je basis om de dag goed mee te starten;
  • Om je spiermassa intact te houden is het verstandig om 3 keer per dag voldoende eiwitten te eten.

Je stofwisseling versnellen met Nederland Slank

Het voedingsprogramma van Nederland Slank werkt ook gunstig voor een snellere stofwisseling ofwel hoger metabolisme, omdat ook storende hormonen die het proces vertraagden weer in balans worden gebracht.

Daarbij wordt de voedselinname persoonlijk op je hormoonbalans afgestemd en zul je geen hongergevoel ervaren. Met dit voedingsprogramma wordt dus goed gekeken naar de werking van je lichaam. Door deze persoonlijke aanpak zal je gezond afvallen en zul je op je streefgewicht blijven zitten.

 

  • Referenties
  • [1] Kunc M, Gabrych A, Witkowski JM. (2016). Microbiome impact on metabolism and function of sex, thyroid, growth and parathyroid hormones.
  • [2] Madjd A, Taylor MA, Delavari A, Malekzadeh R, Macdonald IA, Farshchi HR. (2018). Effects of replacing diet beverages with water on weight loss and weight maintenance: 18-month follow-up, randomized clinical trial.
  • [3] Stookey JJ. (2018). Negative, Null and Beneficial Effects of Drinking Water on Energy Intake, Energy Expenditure, Fat Oxidation and Weight Change in Randomized Trials: A Qualitative Review.
  • [4] Bredella MA. (2017). Sex Differences in Body Composition