bannerimage

1 kilogram groenten per dag?!

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
07 oktober 2015

bannerimage

1 kilogram groenten per dag?!

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Gezond eten

Gezond eten. De meesten onder ons denken wel te weten wat gezonde voeding inhoudt. Velen van ons claimen dan ook ‘best gezond’ te eten. Maar wat houdt gezonde voeding nou eigenlijk écht in? En hoe komt het dat ons voedingspatroon er duizenden jaren geleden heel anders uitzag ten aanzien van ons huidige voedingspatroon? Dit terwijl er weinig is veranderd in de bouw en samenstelling van ons lichaam en zo ook onze behoeften aan bepaalde voedingsstoffen.

Bijvoorbeeld: Met de reguliere aanbeveling van 200 gram groenten per dag komen we lang niet aan alle voedingsstoffen die we nodig hebben. De kwaliteit en samenstelling van onze voeding is er namelijk in de loop der jaren enorm op achteruit gegaan. Onze voorouders aten wel een kilogram groenten en fruit per dag. Maar wat is er dan precies veranderd aan ons voedingspatroon? En welk effect hebben die veranderingen gehad op ons lichaam?

oervoeding

Terug naar de oertijd 

Hoewel men vaak terug denkt aan onze voorouders als geduchte jagers, was dit echter niet het geval. Duizenden jaren geleden bleek juist het verzamelen van voedsel de belangrijkste vorm van etensvoorziening te zijn. Terwijl de mannen de savanne opgingen om te jagen, bleven de vrouwen achter met de taak levensmiddelen te verzamelen. Dit deden zij op vruchtbare plekken waar gemakkelijk voedsel te vinden was, zoals in de buurt van water. Hier verzamelden zij vooral groenten, fruit, schaal- en schelpdieren en vis.

Onderzoek naar het dieet van onze voorouders vertelt ons dat 35% van de dagelijkse voeding afkomstig was van het jagen en 65% afkomstig was door het verzamelen van plantaardige voedingsmiddelen, zoals groenten en fruit en klein dierlijk voedsel, zoals eieren, vis en schaal- en schelpdieren. Qua volume op je bord betekent dit dat de hoeveelheid groenten en fruit veel groter is dan het dierlijke voedsel. Dat ruim de helft van je bord bedekt zou moeten zijn met een forse portie groenten is dus niet zo vreemd! bord-groenten - 1kg groente per dag

De landbouwrevolutie

Ons oorspronkelijke voedingspatroon bestond dus voornamelijk uit dierlijke bronnen en plantaardige bronnen. Maar waarom en wanneer zijn granen (en andere landbouwproducten, zoals aardappelen) dan een onderdeel geworden van onze dagelijkse voeding?
De hoofdreden hiervoor was dat onze voorouders zich steeds meer begonnen voort te planten. Dit had als gevolg dat men niet meer alleen kon leven van het jagen en verzamelen. De landbouwrevolutie die daarop volgde was dus geen keuze, maar een manier om te overleven.

Effect van zetmeel op de gezondheid

Het verbouwen van granen hield onze voorouders in leven en zorgde ervoor dat alle monden gevoed werden. Maar welk effect heeft het consumeren van zetmeel gehad op onze gezondheid?

Het nieuwe dieet zorgde ervoor dat men te maken kreeg met bepaalde tekorten aan voedingsstoffen. Doordat het voedingspatroon nu grotendeels bestond uit zetmeel en nauwelijks meer uit dierlijke producten, was er vaak sprake van ijzergebrek. Door het gebrek aan ijzer kwamen ziekten, zoals syfilis, tuberculose en lepra vaker voor. Ook een gebrek aan vitamine A en D, omega 3 vetzuren en jodium was niet ongewoon, omdat er veel minder dierlijke voeding en vis werd gegeten.

Alhoewel koolhydraten nog steeds de belangrijkste energiebron waren in het voedingspatroon, was de kwaliteit van het soort koolhydraten aanzienlijk verminderd. De koolhydraten uit groenten en fruit werden ingewisseld voor koolhydraten uit zetmeel. In zetmeel zitten niet alleen meer suiker dan in groenten en fruit, ook de opname van suiker in het bloed is bij zetmeel veel sneller. Dit betekent dat zetmeel snel het suikergehalte in het bloed verhoogt. Als reactie hierop produceert de alvleesklier te veel insuline, waardoor men sneller honger krijgt en dus ook weer eerder gaat eten. Dit veroorzaakt overmatig eten en bloedsuiker schommelingen. Overgewicht en insuline-ongevoeligheid zijn vaak het gevolg van een teveel aan suiker uit zetmeel. Tegenwoordig komt overgewicht en diabetes als gevolg van overmatige consumptie van suiker dan ook erg vaak voor.

Effect van zetmeel op het gebit gebit - 1kg groente per dag

Naast de tekorten aan belangrijke voedingsstoffen, traden er ook andere lichamelijke effecten op die het gevolg waren van het nieuwe dieet. Archeologisch onderzoek naar skeletten van onze voorouders heeft aangetoond dat pas na het begin van de landbouwrevolutie cariës, ofwel gaatjes in het tandglazuur, ontstonden. De bacteriën die het tandglazuur aantasten overleven namelijk beter in een suikerrijk milieu. Door de overmatige consumptie van zetmeel was dit suikerrijke milieu in de mond voortdurend aanwezig.

Ons gebit is niet alleen gevoeliger geworden voor beschadigingen, ook de vorm van onze kaak is veranderd als gevolg van het nieuwe dieet. Doordat er constant zetmeel ter beschikking stond, ging men steeds minder harde voeding eten. Hierdoor hoefde men minder hard te kauwen waardoor er minder sterke en grote botten nodig waren in de kaak. Dit had als gevolg dat de kaak zich niet volledig ontwikkelde en niet groot genoeg werd. Dit is de reden dat men tegenwoordig niet genoeg ruimte heeft in de kaak voor de groei van verstandskiezen, en de verstandskiezen vanwege het zachte voedsel niet meer nodig zijn. Ook komt het steeds vaker voor dat de hoektanden te weinig plaats hebben in de kaak en scheef gaan groeien. Ook dit is een gevolg van ons steeds zachter wordende voedsel. Kies dus voor een rauwe wortel in plaats van zachtgekookte groenten en geef je kind iets om op te kauwen in plaats van gepureerde hapjes en voorkom zo een zwak gebit!

Het oerdieet in de praktijk oervoedinggg - 1kg groente per dag

Het is nu wel duidelijk dat de gemiddelde Nederlander dus helemaal niet ‘best gezond’ eet. Maar hoe vertalen we het dieet van onze voorouders naar de praktijk?

Nederland Slank wil daar graag bij helpen. Ben jij op zoek naar een voedingspatroon dat qua samenstelling lijkt op het voedingspatroon van onze voorouders? Geen pakjes, zakjes of kant-en-klaar-maaltijden, maar kwalitatieve voeding rijk aan goede voedingsstoffen en een persoonlijk gericht voedingsadvies?

Meld je dan nu aan voor een vrijblijvend consult en kom erachter wat Nederland Slank voor jou kan betekenen!

 

Gratis consult aanvragen

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.