bannerimage

Gezond en fit met Nederland Slank: Evaluatie week 8 en 9

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
31 januari 2016

bannerimage

Gezond en fit met Nederland Slank: Evaluatie week 8 en 9

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Hallo allemaal,
Vandaag een evaluatie van week 8 en 9. Vorige week liep even anders, waardoor ik niet op tijd een blog kon plaatsen. Het waren weer twee weken met etentjes en verleidingen.

Week 8
Dit was weer een chaotisch weekje. De helft van de week sliep ik niet thuis, ik had etentjes en een verjaardag. Naast de maaltijden buiten de deur heb ik gezond kunnen eten, maar het voelde wel als een sjoemelweek. Ik wil niet dat oude gewoontes weer terug sluipen, dus ik vond het tijd worden om de strenge fase erbij te pakken.

Week 9
Het was iets rustiger met etentjes en verleidingen. Een mooi moment om de draad weer op te pakken. Ik eet drie keer per dag en ik zorg dat ik voedzame producten eet, zonder toegevoegde suikers. Wanneer je dit een paar dagen doet neemt de drang naar lekkers opnieuw af. Daardoor is het veel makkelijker de verleidingen te weerstaan.
Daarnaast ben ik na een lange tijd weer begonnen met sporten. Deze week heb ik drie keer kunnen sporten. Ik vind dit leuk om te doen en ik krijg er veel energie van. Ook werkt het voor mij als motivatie om gezonder te eten. Twee vliegen in één klap!

Recepten:
We hebben vorige week zondag een kookworkshop gegeven. Dit wordt eens in de paar maanden georganiseerd. Omdat ik nieuw ben bij Nederland Slank, mocht ik de recepten bedenken en de kookworkshop geven. Ik vond het super leuk om te doen! Een gezellige middag en iedereen was enthousiast over de recepten. Als je het leuk vind kan je de recepten + een filmpje van de kookworkshop terugvinden via de deze link.

Recept
Ik ben gek op brood, maar ik probeer dit zelf zo veel mogelijk te vermijden. Soms maak ik dan ter vervanging een soort cake van havermout of noten. Afgelopen week notenbroodheb ik een cake van noten gemaakt. Ik las het recept in het boek “Oersterk” van Richard de Leth en heb het iets aangepast.
Ingrediënten: 600 gram noten ( amandelen, hazelnoten & walnoten), 6 eieren, 1 eetlepel kokosolie, 5 dadels, kokosrasp en kaneel. Je kan zelf creatief zijn in wat je toevoegt!
Bereiding:
1. Verwarm de over voor op 180 graden.
2. Maal de noten fijn.
3. Meng de noten, de eieren, het kokosolie, de dadels, kokosrasp en kaneel samen tot een beslag.
4. Doe bakpapier in een cakevorm en voeg het beslag toe
5. Zet de cake 40 minuten in de oven met aluminiumfolie en 40 minuten zonder aluminiumfolie.

Eén plak is ontzettend vullend. Ik heb het een keer als ontbijt gegeten, daarna gesport en pas zes uur later kon ik lunchen. Ik had nog steeds geen hongergevoel. Ideaal!

Evaluatie van mijn doelen & de meetstanden (zie afbeelding)
metingen week 8 en 9
Ik voel me goed! Ik heb een paar dagen de strenge fase gedaan om weer in het plan te komen. Nu eet ik ook voeding dat niet in het voedingsplan staat, maar ik zorg dat het voedzame producten zijn. Vaak bak ik zelf dingen met havermout, noten, fruit of ei. Leuk om uit te proberen!
Afgelopen week had ik veel energie en ik sliep goed! Op deze manier is het heel goed vol te houden. Ook mijn gewicht blijft nu stabiel.
Doordat ik weer sport is mijn armomtrek meteen toegenomen. Dit is geen vet gelukkig! Bij herstel kunnen de spieren wat opzwellen. Door het sporten heb ik minder last van mijn gewrichten. Een extra motivatie om dit te blijven doen.

Mijn doel voor de komende weken is op gewicht blijven en gezond en voedzaam blijven eten. Dat ik centimeters en kilo’s kwijt ben is natuurlijk heel mooi, maar uiteindelijk wil je dit ook kunnen vasthouden op langer termijn. Benieuwd of dit goed te doen is? In de laatste twee weken van mijn avontuur om gezond en fit te worden laat ik het jullie weten!

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.