bannerimage

Gezond met Fareina: fase 3

Geschreven door: Fareina Khan
06 juli 2015

bannerimage

Gezond met Fareina: fase 3

Geschreven door: Fareina Khan

[gallery ids="5401,5405"]

Fase 3: Minder strenge fase
Vrijdag 26 juni ben ik begonnen met de minder strenge fase. Ik mag nu dus olie in mijn voeding gaan toevoegen. Op dit moment gebruik ik ghee en kokosolie om in te bakken en extra vierge olijfolie in mijn salade. Om eerlijk te zijn heb ik het vet niet gemist, maar ik heb nu wel meer mogelijkheden voor het bereiden van mijn eten.

Zondag heb ik genoten van bloemkool puree met ghee erdoor en nootmuskaat met heerlijk gestoofde kalfsvlees en wortels.Ik vind het erg fijn dat mijn voedingsmiddelenlijst is uitgebreid, zodat ik meer kan experimenteren met nieuwe gerechten. Trouwens gebakken zalm met bloemkool puree is ook erg lekker.

Ik vind het niet erg fijn om gekruid eten ‘s ochtends vroeg te eten om te vasten. Daarom grijp ik toch meestal voor frisse yoghurt met fruit, maar ik merk toch dat het niet genoeg is voor 19 uur lang vasten. Ik heb dus besloten om zondagochtend bruine bonensoep te proberen met champignons, wortels en bleekselderij. Daarbij heb ik een roggebloem roti gegeten en meloen toe. Dit gaf een vol gevoel en ik had de hele dag veel energie. Ik ben ook productiever geweest.

Nu maar eens informeren hoe het zit met de sjoemel maaltijden

Inmiddels ben ik 10 dagen bezig met de minder strenge fase. Ik moet zeggen dat ik trots ben op mezelf dat ik de strenge fase heb volgehouden. Ik ben streng voor mezelf geweest en heb alles precies gevolgd volgens mijn plan.

Sinds ik met de minder strenge fase bezig ben, ben ik ook minder streng voor mezelf geweest. Voor mijn gevoel heb ik zelfs gezondigd. Ik heb me nog steeds gehouden aan de hoeveelheden die ik mag eten en aan de producten die ik mag eten. Maar na het avondeten verwen ik mezelf af en toe met een stukje pure chocolade.

Ik heb tijdens de eerste 2 weken van het Nederland Slank programma de voordelen ervan ervaren, maar ik merkte wel een verschil toen ik begon met de Ramadan. Ik had opeens minder energie, ik had weer last van mijn stemming en van mijn stoelgang, maar ik blijf volhouden, want ik weet dat de voeding die ik nu in mijn lichaam stop, mijn cellen voldoende voeden met de juiste voedingsstoffen.

Ik heb toch op mijn eigen manier geprobeerd om meer energie te krijgen om 19 uren vol te houden. Ik neem sinds een paar dagen een dadel na mijn maaltijd in de ochtend en ik merk dat dat wel heeft geholpen om mij meer energie te geven gedurende de dag.

Ik vind het nog steeds lastig om de aanbevolen hoeveelheid water te drinken en ik ben me ervan bewust dat dat ook een mogelijke oorzaak kan zijn van hoe ik me voel, omdat de afvalstoffen niet voldoende weggespoeld kunnen worden. Dat kan tevens ook bijdragen aan mijn minder goede stoelgang en energievermogen. Ik heb ook vaak last gehad van een opgeblazen buik.

De porties vond ik nog steeds te veel om in 1 keer te eten. Ik probeer de laatste paar dagen hoe het is om minder te eten en meer te drinken en ik merk dat dat prettiger aanvoelt. Mijn stoelgang is nog niet optimaal, maar ik heb niet meer zo veel last van een opgeblazen buik en rugpijn.

Voor nu heb ik besloten dat het beste voor mij is om het programma nog een keer te volgen na de Ramadan om van de optimale voordelen te kunnen genieten. Ik blijf voorlopig nog wel de producten eten uit mijn voedingsmiddelenlijst.

Hieronder weer een update van mijn meterstanden.

 

Fareina Khan

Geschreven door: Fareina Khan