bannerimage

Hoge bloeddruk verlagen, door anders eten

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
24 november 2020

bannerimage

Hoge bloeddruk verlagen, door anders eten

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Er zijn veel artsen die denken dat de oorzaken van een hoge bloeddruk (een veelvoorkomende aandoening) onbekend zijn, en dat het voorkomen of genezen ervan onmogelijk is. Maar het tegendeel is waar: door anders te eten kun je er zelf voor zorgen dat de bloeddruk lager wordt.

Bij Nederland Slank kan de medicatie vaak al binnen enkele weken verminderd worden, en dat alleen door anders te eten!

In dit artikel wordt het volgende besproken:

Bloeddruk

William Cortvriendt in HP DE TIJD:

Tijdens mijn studie geneeskunde werd ons geleerd dat bij het toenemen van de leeftijd steeds meer mensen aan hoge bloeddruk lijden en dat hiervoor bijna nooit een oorzaak wordt gevonden. De medische term hiervoor is zogenaamd ‘essentiële hypertensie’. Echter wanneer er eenmaal een hoge bloeddruk bij een persoon geconstateerd wordt, is het belangrijk dat de bloeddruk omlaag gebracht wordt.

Uit onderzoek blijkt dat ook een kleine stijging van de bloeddruk, iets hoger dan wat als 'normale bloeddruk' beschouwd wordt, vaak gepaard gaat met ernstig verhoogde risico's als gevolg. Zoals verhoogde risico's op allerlei hart- en vaatziekten, waarvan hartaanval en beroerte de bekendste zijn. Ook is er uit onderzoek gebleken dat de geneesmiddelen/medicijnen die zorgen voor bloeddrukdaling, de verhoogde risico's op hart- en vaatziekten grotendeels wegneemt.

Aangezien er in 95 procent van de gevallen geen oorzaak wordt gevonden voor de verhoogde bloeddruk, geeft de diagnose meestal de aanleiding om de hoge bloeddruk levenslang te behandelen met medicijnen. De medicijnen die werken tegen een hoge bloeddruk, horen hierdoor ook tot de meest voorgeschreven en succesvolle medicijnen die een arts tot beschikking heeft.

Tot op heden denken veel artsen nog steeds dat de oorzaken voor het hebben van een hoge bloeddruk onbekend zijn, en denken daarom dat een hoge bloeddruk niet te voorkomen of permanent te genezen is. Is dat wel waar? Onze bloeddruk blijkt tijdens het leven geleidelijk toe te nemen, dus naarmate je steeds ouder wordt. Ongeveer 50 procent van al de 50-plussers blijken last te hebben van een te hoge bloeddruk, een percentage dat steeds oploopt tot meer dan 75 procent bij de 75-plussers.

Merkwaardig is dat deze hoge percentages van mensen met een hoge bloeddruk alleen waargenomen worden in Westerse-landen, en niet veel of veel minder in andere culturen. Zal dit dan toch komen door het hebben van andere eet- en leefgewoonten?

De mogelijke oorzaken van een hoge bloeddruk

De laatste jaren is er steeds meer onderzoek beschikbaar gesteld over de oorzaken van het hebben van een hoge bloeddruk, maar ook over het voorkomen en het behandelen ervan op een succesvolle manier. Hierbij is het veranderen van bepaalde (eet- en) leefgewoonten een erg belangrijk aspect;

De meeste mensen hebben ooit weleens gehoord dat zout een belangrijke veroorzaker is van een hoge bloeddruk. Het langdurig en overmatig consumeren van zout kan inderdaad de bloeddruk verhogen, maar dit is niet de belangrijkste oorzaak.

De belangrijkste oorzaak van een hoge bloeddruk blijkt namelijk overmatige consumptie van suiker en andere snel verteerbare koolhydraten te zijn. Snel verteerbare koolhydraten zitten vooral in: pasta, (witte)rijst, ontbijtgranen, brood en aardappelen. Deze koolhydraten zijn verantwoordelijk voor een snelle stijging van de glucosespiegel in het bloed (ook wel: bloedsuiker), na de vertering.

Glucose is een stofje dat zich graag bindt aan allerlei eiwitten in het lichaam, zoals collageen en elastine: Deze twee eiwitten bevinden zich overal in ons lichaam waar stevigheid en elasticiteit nodig is. Collageen en elastine zitten bijvoorbeeld in onze huis, in het kraakbeen van onze gewrichten, maar ook in de wanden van onze bloedvaten. Het is erg vervelend dat wanneer glucose zich gaat binden aan deze eiwitten (de collageen en elastine), de eiwitten hun elastische en stevige eigenschappen geleidelijk aan verliezen. Dit kan je bijvoorbeeld zien aan de huid, doordat deze rimpels krijgt en dunner wordt. Daarnaast slijt het kraakbeen in onze gewrichten sneller, waardoor de gewrichten stijf en pijnlijk worden. De hoge glucosespiegels (bloedsuiker) zorgen er in de wanden van de bloedvaten voor dat de elastische eigenschappen langzamerhand verloren gaan. Hierdoor worden deze bloedvaten strak en stijgt de bloeddruk steeds verder.

Slechte-koolhydraten-min

De bloeddruk verlagen?

Als glucose echt de grootste oorzaak is voor het krijgen van een hoge bloeddruk, zouden we bij minder consumptie van suiker en koolhydraten, ook minder problemen met de bloeddruk moeten hebben. Veel onderzoeken tonen aan dat de kans op een hoge bloeddruk, lager wordt wanneer we 'stoppen' met het eten van suiker en een groot deel van de overige koolhydraten vervangen door: verse groenten, fruit, noten, eieren, wit vlees (zoals gevogelte en vis). Ook blijkt er dat door deze veranderingen in een dieet, een bestaande hoge bloeddruk aanzienlijk kan dalen, en dat de bloeddruk vaak ook weer 'normaal' kan worden.

Verder is er ook gebleken dat lichaamsbeweging onze bloeddruk verder kan laten dalen. Zelfs dagelijkse consumptie van een klein stukje (blokje) pure chocolade van slechts tien gram kan onze bloeddruk laten dalen. Voor de knoflookliefhebbers: ook dagelijks gebruik van knoflook kan er aanzienlijk voor zorgen dat de te hoge bloeddruk een daling als gevolg heeft.

Deze aanpassingen in je eet- en leefstijl kunnen samen leiden tot een verbetering van de conditie van je bloedvaten, en kunnen de bloeddruk vaak dermate doen dalen dat er veel geneesmiddelen/medicijnen nodig zijn. Vaak is het zelfs mogelijk om geheel met de medicijnen te stoppen. Tijdens deze "gezondheidsmaatregelen" kun je je bloeddruk desgewenst zelf bijhouden. Dit kan door middel van een goede bloeddrukmeter, die tegenwoordig gewoon te koop zijn. Hiermee kun je je bloeddruk thuis in de gaten houden.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Bloeddruk meter

Fit en actief tot op hoge leeftijd

Ben je in de bloei van je leven, maar maak je je meer dan ooit zorgen over het ouder worden, je welzijn en je vitaliteit? Dit is erg goed! De levensverwachting is de afgelopen 60 jaar namelijk gestegen, dus het is extra belangrijk dat je tot op hoge leeftijd gezond en vitaal blijft.

Het natuurlijke verouderingsproces omvat natuurlijk ook fysieke veranderingen. Zoals het krijgen van rimpels en grijs haar, maar ook het minder soepel worden van de gewrichten. Maar ook deze veranderingen zijn positief te beïnvloeden met een gezonde eet- en levensstijl. Zorg ervoor dat je bewust eet en voldoende beweegt, zodat je gezondheidsproblemen kunt voorkomen en met vreugde aan je beste jaren kunt beginnen.

actief blijven

Op deze manier behoud en verbeter je je kwaliteit van leven op latere leeftijd:

  • Train regelmatig om spierverlies te voorkomen en de flexibiliteit en balans te verbeteren, ook verklein je hiermee de kans op vallen en botverlies. Door lichaamsbeweging kun je diabetes voorkomen, omdat het verlies van (over)gewicht bevordert en een hoge bloedsuikerspiegel verlaagt.

  • Eet een uitgebalanceerd dieet, om aan je essentiële voedingsbehoeften te voldoen.

  • Overgangsklachten kunnen verminderd of voorkomen worden door een voedingsrijk dieet en voldoende beweging.

  • Drink voldoende, ook als je geen dorst hebt. Anders kunnen namelijk de volgende gevolgen ontstaan door vochttekort: hoofdpijn, lage bloeddruk, urineweginfecties, vergeetachtigheid en neiging tot vallen.

  • Calcium en vitamine D vertragen het botverlies, ze zorgen ervoor dat onder andere de botten sterk blijven. Naast zuivel moet je ook vaker producten als: peterselie, broccoli, sesam of tofu gebruiken. Ook deze producten bevatten namelijk veel calcium.

  • Naast bewuste voeding en lichaamsbeweging, zijn frisse-lucht en voldoende slaap ook erg belangrijk. Deze versterken namelijk de afweer van het lichaam.

  • Controleer je gewicht regelmatig. Dit is belangrijk, omdat zowel ondergewicht als overgewicht gunstig zijn voor bepaalde ziekten. Vraag eventueel advies aan de huisarts.

  • Voorkomen is beter dan genezen! Bespreek met je huisarts of de volgende punten een optie voor je zijn: Een preventieve behandeling om een ziekte te voorkomen; Een revalidatiebehandeling om een ziekte te verlichten of genezen.

Belangrijk: Minder het gebruik van bloeddrukverlagende geneesmiddelen echter nooit op eigen houtje, maar alleen in overleg met je arts!Old in young letters

Kortom;

Het is belangrijk om een te hoge bloeddruk te verlagen, zodat de kans op negatieve gevolgen verminderd wordt. Ook een hoge bloeddruk kan verlaagt of voorkomen worden door veranderingen in een eet- en leefstijl, in plaats van door middel van geneesmiddelen. Wanneer je toch geneesmiddelen gebruikt voor het verlagen van de bloeddruk, is het zelfs mogelijk om de inname te verminderen of er geheel mee te stoppen, maar overleg dan wel eerst even met je arts.

WILLIAM CORTVRIENDT is arts, onderzoeker en auteur van de bestseller Hoe word je 100? en het vorig jaar verschenen Maak je niet dik. Momenteel vinden de opnames plaats voor een meerdelige tv-documentaire gebaseerd op zijn boeken.

Referentie:[1] WILLIAM CORTVRIENDT. (2014). Hoe wordt je 100? Amsterdam. Nederland: Lucht Uitgeverij[2] Zięba K, Makarewicz-Wujec M, Kozłowska-Wojciechowska M. (2019).  Cardioprotective Mechanisms of Cocoa.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.