bannerimage

Melk goed voor elk?

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
08 september 2020

bannerimage

Melk goed voor elk?

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Melk, een onderwerp waar veel mensen het over hebben de afgelopen weken. Laatst was er ook tijdens de RTL Late Night een interessante discussie over:  ‘’melk goed voor elk’’ Dit veroorzaakte de nodige ophef.

Melkconsumptie

Van jongs af aan horen we dat melk goed voor ons is, maar klopt dit wel?
Veel mensen zijn overtuigd dat melk heel gezond is en dagelijks zie je als je in de supermarkt afrekent bij de kassa dat veel mensen pakken melk plaatsen op de band. Er wordt zelfs melk gekocht met extra toegevoegde calcium. De Nederlandse bevolking drinkt gemiddeld vier glazen melk per week.

Wetenschappelijk onderzoek

Uit wetenschappelijke studies blijkt dat veel melk drinken helemaal niet zo gezond is voor iedereen, toch blijft de zuivelindustrie beweren dat melk goed is voor de botten. Uit onderzoek is gebleken dat vooral voor vrouwen veel melk niet zo goed is. Het bleek namelijk dat vrouwen die meer dan drie glazen melk per dag drinken, een grotere kans op botbreuken hadden dan vrouwen die minder dronken. Voor mannen golden dezelfde resultaten, maar dit wel in mindere grote mate.

Oorzaak van bepaalde klachten

Naast dat het blijkt dat veel melk drinken kan leiden tot botbreuken zijn er ook andere klachten die mensen krijgen door het drinken van melk.

  1. In melk komt lactose (melksuiker) voor. Dit wordt in onze darmen verteerd. Mensen die melkallergie hebben kunnen vaak geen lactose verdragen. Lactose wordt door het enzym lactase in ons lichaam verteerd. Naarmate wij ouder worden heeft ons lichaam minder behoefte aan melk en gaan wij steeds minder lactase produceren. Hoe minder lactase, hoe minder goed wij tegen melk kunnen.

De Zweedse onderzoekers vermoeden dat de negatieve effecten van melk door lactose veroorzaakt worden. Uit andere (dier-)studies is namelijk ook al gebleken dat deze suikers het verouderingsproces versnellen. Melkproducten zoals yoghurt en kaas bevatten overigens minder lactose.

  1. In melk komt ook caseïne- eiwit voor. Dit zijn koemelkeiwitten. Een koemelk allergie is een allergische reactie op (caseïne) eiwitten. Doordat het lichaam denkt dat caseïne eiwit een vijandige stof is, maakt het antilichamen aan die leiden tot bepaalde klachten. Door deze wisselwerking tussen de antilichamen en eiwitten kan er histamine worden vrijgemaakt. Dit kan ook zorgen voor klachten zoals jeuk, huiduitslag, problemen met luchtwegen, darmklachten of gezwollen tong, lippen, keel of mond.

Daarnaast vormt caseïne in de maag een moeilijk te verteren taaie massa door stolling en die alleen geschikt is voor het vier-magen-spijsverteringsstelsel van de koe. Doordat deze massa blijft vastplakken aan de wanden, verhindert het de resorptie van vele mineralen. Hetzelfde gebeurt in de dunne darm.

Calcium uit melk VS. Calcium uit voeding

Melk wordt met name geconsumeerd met als doel sterke botten te krijgen. Melk is namelijk rijk aan calcium, wat wij voor onze botten nodig hebben. Waar men zich met name over vergist is dat de calcium uit melk van de minder goed opneembare vorm “calciumcarbonaat” is. Het lichaam ziet dit als een lichaamsvreemde stof en hierdoor wordt het minder goed opgenomen.

Calcium uit calciumrijke groenten worden beter opgenomen. Daarnaast hebben onze botten meer dan alleen calcium nodig. Vitamine D, magnesium en vitamine K2 zijn andere, even belangrijke voedingsstoffen voor onze botten. Door alleen veel calcium in te nemen loop je het gevaar dat je calcificatie van de vaat- en hartwand krijgt. Calcificatie is verkalking of calciumafzetting in de vaten, met als gevolg vernauwing of verstopping. Daarom is een juiste verhouding heel belangrijk.

 Specifieke voedingsmiddelen die rijk zijn aan calcium zijn onder andere:

• Verse, donkergroene groenten zoals spinazie, boerenkool, rapen en boerenkool
• Droge bonen
• Sesamzaad en amandelen
• Wilde zalm en sardines
• Rabarber
• Okra

Advies

Bij Nederland Slank wordt er aan de hand van je bloeduitslagen bekend gemaakt hoe goed je melk(producten) kunt verdragen. Ook krijg je advies over welke soorten melk(-producten) voor jou geschikt zijn. Ben jij benieuwd of melk wel goed voor jou is? Vraag een gratis consult aan en kom er snel achter.

 

 

 

 

 

 

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.