bannerimage

Metabolisme verhogen.. hoe doe ik dat?

Geschreven door: Rachida Lachhab
19 september 2019

 

Je metabolisme verhogen is een belangrijk onderdeel van afvallen.

‘Ik heb een traag metabolisme en daarom val ik moeilijk af,’ is dan ook een bekend probleem waar veel mensen last van hebben. Radicale afvalpogingen en intensief sporten zonder snel en blijvend resultaat. Hoe komt het nou toch dat vele van ons moeite hebben met afvallen en wat heeft je metabolisme verhogen daar nu eigenlijk mee te maken? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je gemakkelijk én gezond kunt afvallen waarbij je rekening houdt met je metabolisme? Nederland Slank heeft de oplossing en vertelt jou daar graag meer over!

Metabolisme verhogen en afvallen 

De snelheid waarmee je in staat bent gewicht te verliezen is in grote mate afhankelijk van je metabolisme, ook wel stofwisseling genoemd. Veel diëten en voedingsprogramma’s besteden hier echter weinig tot geen aandacht aan. Terwijl een gereguleerd/verhoogd metabolisme juist erg van belang is wanneer iemand wil afvallen. Je metabolisme bepaalt namelijk hoeveel vet je verbrandt en dus hoeveel je afvalt. Hoe sneller je je metabolisme verhoogt, hoe sneller het vetverbrandingsproces. Dus hoe trager het metabolisme, des te trager iemand in staat is vet te verbranden.

Bijna alle diëten of voedingsprogramma’s bestaan uit calorie-arme dieetlijsten, zodat iemand weinig energie binnenkrijgt en dus niet aankomt. Echter is dit niet wat er écht gebeurt als de calorie-inname wordt verminderd! Minder calorieën eten betekent een trager metabolisme waardoor je dus minder energie en vet verbrandt.

Hoe bepaal ik de snelheid van mijn metabolisme?

De snelheid van je metabolisme hangt af van verschillende factoren, zoals voeding, geslacht, leeftijd, hormoonhuishouding en erfelijke aanleg. Naarmate iemand ouder wordt bijvoorbeeld, gaat de snelheid van het metabolisme ook omlaag. Bepaalde factoren, zoals leeftijd, zijn niet te veranderen. Maar ook voeding speelt een belangrijke rol bij de regulering van het metabolisme en gelukkig kun je zelf bepalen wat je wel of niet eet en dus zelf je metabolisme verhogen!

Het metabolisme zorgt ervoor dat je lichaam de voedingsmiddelen en calorieën die het binnen krijgt kan omzetten in energie. Dit is een proces wat altijd aan de gang is, 24 uur per dag. Het gehele traject omvat de verwerking van voedsel en drank door je maag, bloed, darmen, nieren, lever, spieren en cellen. Als je wilt afvallen is het versnellen en in balans brengen van je metabolisme dus erg belangrijk. Dit doe je door je metabolisme te verhogen.

Waarom mijn metabolisme verhogen?

Het verhogen van je metabolisme zorgt er dus voor dat je in staat bent gemakkelijker af te vallen. Maar dat is niet het enige voordeel,  een gereguleerd metabolisme heeft ook nog andere voordelen:

  • De productie en regulering van je hormoonhuishouding wordt in balans gebracht en dit heeft een positief effect op vele processen in het lichaam.
  • Je hersenen en je lichaam communiceren sneller waardoor je ook eerder een verzadigd gevoel krijgt.
  • Voeding wordt sneller door je lichaam afgebroken waardoor het minder snel kan worden opgeslagen als lichaamsvet.
  • Overtollige voedingsstoffen en opgebruikte stoffen kunnen sneller door je lichaam worden afgevoerd. Ook hierdoor zal het minder snel worden opgeslagen als overtollig vet.
  • Geen opgeblazen gevoel meer en een betere stoelgang. Hierdoor voel je je fysiek én mentaal beter.

Hoe kan ik  mijn metabolisme verhogen?

Je kunt je metabolisme verhogen door invloed uit te oefenen op de factoren die een rol spelen bij de regulering van je metabolisme. Voeding en leefstijl zijn factoren die gemakkelijk kunnen worden aangepast met als gevolg dat het metabolisme zal verhogen.

Wanneer je bijvoorbeeld minder vaak gaat eten, heeft dit een positief effect op je metabolisme. Er wordt echter nog vaak aangenomen dat je juist meerdere malen per dag moet eten om het metabolisme in balans te houden. Bij meer dan 3 maaltijden per dag zorg je er echter juist voor dat je je metabolisme overbelast en dit heeft een negatief gevolg voor het vetverbrandingsproces.

Ook is het belangrijk dat men meer eiwitten gaat eten. Eiwitten hebben een positieve uitwerking het verhogen van  metabolisme. Je lichaam heeft immers twee keer zoveel energie nodig voor het verteren van eiwitten dan voor het verteren van vetten of koolhydraten. Daarnaast zijn eiwitten de bouwstoffen van je spieren.

Ook het drinken van voldoende water is erg belangrijk voor een gereguleerd metabolisme. Als je lichaam niet voldoende vocht krijgt, vertraagt je stofwisseling. Je maag en darmen hebben namelijk water nodig om de stoffen te verwerken. Ook door het drinken van voldoende water kan je je metabolisme verhogen. 

Naast veranderingen in je voedingspatroon, kun je ook met je leefstijl invloed uitoefenen op je metabolisme. Denk hierbij maar aan slaap en beweging. Tijdens je slaap produceert je lichaam een hormoon dat belangrijk is voor het versnellen van je stofwisseling. Een goede nachtrust betekent een kwaliteitsvolle slaap die je uitgerust laat ontwaken.

Ook regelmatig bewegen is een belangrijke factor die effect heeft op de metabolisme. Als je werk doet waarbij je voortdurend achter je bureau zit dan vertraagt dat je stofwisseling. Bij het zitten komt je lichaam in de ruststand. Dit betekent niet dat je perse hoeft te sporten. Regelmatige, kleine handelingen helpen je metabolisme te verhogen.

Nederland Slank: de meest effectieve methode om je metabolisme te verhogen!

Als iemand wil afvallen is het verhogen van het metabolisme dus een onmisbare schakel!
Het Nederland Slank programma is er dan ook op gericht het metabolisme te reguleren én te verhogen, zodat iemand in staat is op een gezonde en snelle manier vet te verbranden.

Aan de hand van een bloedonderzoek wordt er een persoonlijk voedingsplan opgesteld dat bestaat uit natuurlijke, gezonde voeding. Het voedingsplan sluit hierdoor precies aan op de behoeften van jouw lichaam en zorgt er dus voor dat je snel en gemakkelijk je metabolisme gaat verhogen. Tevens zorgt het voedingsplan ervoor dat je hormoonhuishouding weer optimaal in balans wordt gebracht. 

Naast het geven van voedingsadvies, geven de diëtisten ook advies op het gebied van andere leefstijlfactoren, zoals beweging en slaap. Doordat er rekening wordt gehouden met de gehele leefstijl, wordt het metabolisme optimaal verhoogd met als gevolg een snel en blijvend resultaat voor je gewicht en je gezondheid!

Rachida Lachhab

Geschreven door: Rachida Lachhab

Rachida: Orthomoleculair Therapeut, Kwaliteitsgeregistreerd Diëtist, Spreker en Docent in Gezondheid en Voeding Mijn naam is Rachida en ik ben gepassioneerd over gezondheid en voeding. Met een uitgebreide achtergrond in voeding en orthomoleculaire therapie, ben ik toegewijd aan het helpen van mensen om hun welzijn te verbeteren en een gezondere levensstijl te bereiken. Mijn reis begon aan de Haagsche Hogeschool, waar ik afstudeerde als diëtist. Ik geloof sterk in de kracht van voeding als basis voor een gezond leven. Daarom heb ik me verder gespecialiseerd in orthomoleculaire therapie via Natura Foundation, waar ik lid ben van de MBOG (Maatschappij ter Bevordering van de Orthomoleculaire Geneeskunde). Deze holistische benadering van gezondheid richt zich op het optimaliseren van de juiste voedingsstoffen in het lichaam voor een optimaal functioneren. Mijn toewijding aan voortdurende educatie heeft me ook geleid naar de wereld van epigenetica. Ik heb zowel de Integrale Epigenetica-opleiding level 1 als level 2 voltooid, en ik ben gespecialiseerd in de epigenetica van ADHD. Dit heeft mijn begrip van de complexe relatie tussen genetica, omgevingsfactoren en gezondheid verdiept. Naast mijn klinische werkzaamheden als diëtist en orthomoleculair therapeut, ben ik ook een actieve spreker en docent op het gebied van gezondheid en voeding. Ik geloof in het delen van kennis en het inspireren van anderen om bewuste keuzes te maken voor hun gezondheid. Mijn missie is om mensen te begeleiden naar een gezonder, gelukkiger en evenwichtiger leven. Ik ben er trots op dat ik een rol mag spelen in het helpen van anderen om hun gezondheidsdoelen te bereiken en een welzijnsniveau te bereiken dat ze nooit voor mogelijk hadden gehouden. Laten we samenwerken aan jouw optimale gezondheid en welzijn. Neem gerust contact met me op voor deskundig advies en begeleiding op maat. Met vriendelijke groet, Rachida Orthomoleculair Therapeut (lid MBOG) & Kwaliteitsgeregistreerd Diëtist Spreker en Docent in Gezondheid en Voeding