bannerimage

Een cellulitis vrije zomer? Dat kan!

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
12 mei 2020

bannerimage

Een cellulitis vrije zomer? Dat kan!

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Wellicht keek je begin april al kritisch naar je bovenbenen…. De zomer kwam eraan en die vermaledijde ‘bikinitijd’ ook. Toen kregen we collectief andere, grotere problemen. Wat zijn een paar putjes in je dijen nou vergeleken met een wereldwijd virus? Maar we zijn een paar maanden verder, we kijken weer tegen een paar mooie dagen aan en het zou best kunnen dat je nu toch denkt: is er überhaupt iets aan die cellulitis te doen? Wij hebben het antwoord: voor dit weekend ga je het niet meer redden, maar als je nu begint zien die dijen er volgend jaar al een stuk gladder uit.

Cellulitis crème

Maar liefs 90% van de volwassene vrouwen kent het hardnekkige probleem cellulitis. Helaas hebben de vaak dure crèmes zelden succes. De reden dat het niet werkt is eigenlijk eenvoudig: de oorzaak kun je er namelijk niet mee weg smeren. Het probleem moet bij de bron aangepakt worden. Er is dus hoop, begin er op tijd mee! Cellulitis vrije zomer? Dat kan in 2021! Lees hieronder hoe.

Cellulitis vrije zomer

Vorming cellulitis

Cellulitis ontwikkelt zich door het ongeregeld ophopen van vetweefsel, afvalstoffen en vocht, met name op dijen, billen en onderbuik. Het teveel aan gifstoffen wordt tijdelijk opgeslagen in onze vetcellen om zo schade aan de organen te voorkomen. Door een voortdurende blootstelling aan gifstoffen krijgt ons lichaam niet de tijd om dit af te voeren. Hierdoor blijven onze vetcellen zich vullen met afvalstoffen.

Cellulitis behandeling

De truc om cellulitis te behandelen zit in het afvoeren van gifstoffen, het in balans brengen van je hormonen en het beter maken van de conditie van jouw huid. Hieronder een aantal tips & tricks hoe je dat kan doen:

1. Ontgiften


Zorg goed voor je lever: Drink geen alcohol, stop met roken, minimaliseer medicijngebruik en eet zo ‘schoon’ mogelijk. Kies voor onbewerkte, biologische voedingsmiddelen en vermijd fabrieksvoedsel zoals kant en klare middelen.

Zorg voor een gezonde werking van je darmen: obstipatie zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen niet goed kan afvoeren en opnieuw opslaat in je vetweefsel. Vezelrijke voeding in combinatie met het drinken van voldoende water kunnen uitkomst bieden. Start bijvoorbeeld de dag met een mini-reiniging: drink direct op een nuchtere maag een glas lauw bronwater met een scheutje vers citroensap en een schepje chia- of lijnzaad. Zo kan je lichaam afvalstoffen beter afvoeren.

Drink genoeg water: Over het algemeen 35 ml per kilogram lichaamsgewicht. Zo kunnen de vrijgekomen afvalstoffen makkelijker afgevoerd worden door je lichaam.

Beweeg voldoende: Door voldoende te bewegen stimuleer je je bloedsomloop en lymfestelsel. De westerse manier van leven en voeding laat veel toxines en gifstoffen achter in het lichaam. Deze toxines worden dan opgeslagen in vetcellen zodat het niet lang een onderdeel kan uitmaken van je circulatie. Deze vetlagen worden opgeslagen onder de huid en dan heb je last van cellulitis. De reden waarom lymfe dan zo belangrijk is, is dat het ervoor zorgt dat deze toxines uit je lichaam worden verwijderd en niet worden opgeslagen als vetlagen door je lichaam. Hierbij is voldoende beweging voor nodig.

Borstel je huid: Het borstelen van je huid met een speciale huidborstel kan er voor zorgen dat je bloedcirculatie gestimuleerd wordt en je huid helpt te ontgiften.

Zorg voor ontspanning: Een massage of een sauna helpt bij het stimuleren van je bloedsomloop en het goed functioneren van je lymfestelsel. Wanneer je geen goede bloedsomloop hebt kunnen vetstoffen minder goed worden afgevoerd wat zich kan uiten in het krijgen van meer cellulitis. Ook zweet je veel afvalstoffen uit tijdens een sauna bezoek.

2. Hormoonhuishouding

Afvallen bij overgewicht: Overgewicht verhoogt je oestrogeengehalte en vergroot je vetcellen. Hierbij is er een disbalans tussen twee hormonen: Oestrogeen en androgeen. Als er teveel oestrogeen is ten opzichte van androgeen kan er cellulitis ontstaan.

Begin met krachttraining: Krachttraining stimuleert je androgeengehalte. Dit hormoon verbetert de vetverbranding en de vorming van cellulitis.

Vermijd stress: stress speelt een grote rol in het uit balans brengen van je hormoonhuishouding. Stress verlaagt het androgeengehalte, hierdoor is er dan teveel oestrogeen ten opzichte van androgeen. Door deze disbalans kan er cellulitis ontstaan. Meditatie, yoga, gezonde voeding, een goede nachtrust en ademhalingstechnieken kunnen je helpen met ontspannen en herstellen.

3. Huidverzorging

Vermijd geraffineerde koolhydraten: suiker, pasta, pizza, brood, (witte)rijst, koekjes en andere geraffineerde suikers dragen bij aan het vroegtijdig verouderen van je huid.

Drink groene of rooibos thee: deze theesoorten bevatten stofjes die huidveroudering tegen gaan. Het helpt bij de reparatie van huidcellen, dit komt doordat het krachtige antioxidanten bevat.

Stop met roken en beperk cafeïne inname: tabak en cafeïne zorgen voor een verminderde bloedsomloop in je huid doordat bloedvaten versmallen. Hierdoor kunnen vetstoffen minder goed worden afgevoerd wat zich kan uiten in het krijgen van meer cellulitis.

Eet veel groenten en fruit: Dit zorgt ervoor dat de huid in topconditie is, dat de productie van collageen en elastine wordt verhoogd zodat de huid steviger is en cellulitis minder zichtbaar wordt, en dat het lichaam van afvalstoffen wordt ontdaan. Het lichaam herstelt zich van binnenuit.

Wat te doen tegen cellulitis?

We hebben een aantal tips gegevens zodat je weet wat je kunt doen tegen cellulitis. Wil je concrete stappen maken om je cellulitis te bestrijden en je algemene gezondheid te verbeteren? Of heb je vragen en wil je meer weten? Neem dan contact met ons op. Vraag een gratis consult aan.

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.