bannerimage

Cortisol en afvallen

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
05 mei 2017

bannerimage

Cortisol en afvallen

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Stressreductie is belangrijk, als je wilt afvallen. Je lichaam maakt cortisol aan wanneer het lichaam stress ervaart. Hierdoor komt er meer glucose in het bloed. Als er heel veel glucose in het bloed komt, kan niet alles in de lichaamscellen worden opgenomen. Vol = vol. 

Het lichaam kent stress als er is gevaar, er staat een tijger voor mijn neus. Het maakt energie vrij uit de weefsels en zorgt dat die energie (glucose) snel in de bloedbaan komt. (Lekkende darmen kunnen ook een gevolg zijn en dat kan weer tot meer stress leiden.)

De glucose die niet gebruikt is als energie, wordt opgeslagen in de vetmassa, meestal rond de buik. Hierdoor word je dus dikker. Stress leidt dus tot de aanmaak van cortisol, cortisol leidt tot de aanmaak van extra glucose, waarvan de overschotten worden opgeslagen in je vetreserves, waardoor je dikker wordt.

stress en cortisolWat is cortisol?

Cortisol is een neurotransmitter die ook wel het stresshormoon wordt genoemd. Cortisol komt vrij bij elke vorm van stress. Helaas heeft cortisol een heftige impact op je lichaam. Cortisol beïnvloedt het immuunsysteem, je slaap, het metabolisme en je gewicht.

Glucose

Cortisol zorgt ervoor, dat het lichaam glucose opneemt in je lichaamscellen – zoals de spieren – en als die vol zitten, dan zorgt deze neurotransmitter ervoor dat je vetreserves toenemen. Door stress slaat het lichaam dus meer energie op in de vetmassa. Het reduceren van je stress zal dan helpen bij cortisol verlagen.

Nadeel van cortisol

Een groot nadeel van cortisol is dat cortisol de mogelijkheid van het lichaam frustreert om dat (extra) lichaamsvet aan te wenden voor energie. Je kan dus geen energie putten uit de vetreserves. Vandaar dat cortisol verlagen belangrijk is bij afvallen en gewichtsreductie. Cortisol verlagen om af te vallen en stressreductie hebben dus een behoorlijke relatie met elkaar.

Het niveau van cortisol verlagen, de tips en voedingstips:

1. Drink minder koffie
  Cafeïne stimuleert de aanmaak van cortisol. Je vindt cafeïne in koffie, diverse soorten thee en energiedrankjes. Minder van deze dranken draagt bij aan cortisol verlagen.
2. Veel groente en fruit
  Maak groente en fruit het hoofdbestanddeel van je dagelijkse voeding. In het westen zijn we geneigd te veel koolhydraten uit granen te eten. Ons lichaam is, evolutionair gezien, eigenlijk meer gebaat bij groente en fruit.
3. Ga voor gezonde eiwitten
  Eiwitrijke voeding zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt en dat je langer verzadigd blijft. Er wordt dus minder glucose aan je vetreserves toegevoegd en je hoeft minder vaak te eten. Goede eiwitten vind je in noten, peulvruchten, bonen, vis en kip.
4. Minder enkele koolhydraten en snelle suiker
  Snelle koolhydraten en suiker jagen je bloedsuikerspiegel omhoog, met alle gevolgen van dien. Je vindt deze ingrediënten in veel bewerkte voedingsmiddelen. Je kent ze wel, ze zijn verpakt, ze hebben een mooi logo en een etiket met ingrediëntenlijst.
Jaarlijks krijgt de gemiddelde Nederlander ongemerkt zo’n 32 kilo suiker binnen.
5. Kies voor omega 3 bronnen
  Kies voor gezonde voedingsbronnen waar veel omega 3, vitaminen en mineralen zitten. Vis, olijfolie en rauwe noten zijn goede bronnen van omega 3, vitaminen en mineralen.
6. Minder alcohol
  Hoewel een glas rode wijn per dag best gezond kan zijn, is het niet raadzaam om overmatig te drinken. De adviezen hierover variëren van 3 tot ongeveer 7 glazen alcohol per week.
7.  Roken
  Stop ook met roken, het blijkt dat het roken van een sigaret het niveau van stress verlaagt, tijdens het roken, maar dat na het roken, de stress oploopt, totdat je de volgende sigaret opsteekt.
8. Beweeg buiten
  Zonlicht en kan  het dag- en nachtritme verbeteren. Dit ritme gaat gepaard met een normaal ritme van cortisol. Dim ‘s avonds bijvoorbeeld de lichten in je huis, zodat je het dag- en nachtritme verbetert. Vermijd ‘s avonds dat je teveel tijd achter het beeldscherm van je laptop, of je tablet doorbrengt want je wilt het niveau van cortisol verlagen.
9. Zoek het eens in iets “zweverigs”
  Stress kun je goed reduceren met de wat minder harde technieken van bijvoorbeeld yoga, ademhalingsoefeningen en meditatie. Door mindful bezig te zijn kun je je niveau van cortisol verlagen.
10. Massages, aanrakingen
  Geef je partner eens een massage, knuffel er eens lekker op los of raak elkaar wat vaker aan. Er komen dan allerlei stofjes vrij die bijdragen aan het verminderen en afvloeien van stress en het zal je niveau van cortisol verlagen.

Het niveau van cortisol verlagen is dus belangrijk als je wilt afvallen. Dit houdt in dat je je dagelijkse portie stress op een goede manier verwerkt, zodat de cortisol niet te lang actief is in het lichaam. Hoe minder stres, hoe minder cortisol, dus hoe minder vetopslag en hoe gezonder je gewicht.

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.