bannerimage

Waarom krijg je (vr)eetbuien en wat doe je er aan?

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
03 april 2020

bannerimage

Waarom krijg je (vr)eetbuien en wat doe je er aan?

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Een heel pak koekjes (zoet), een zak chips (zout), twee boterhammen met hagelslag (zoet), een paar blokjes kaas en ham (zout). Dacht je dat jij de enige was die dit snaaipatroon heeft? Nee hoor, half Nederland lijdt eronder. Dat is op zich al een geruststellende gedachte.

Stress en (vr)eetbui

Wij gooien daar echter nog het spreekwoordelijke schepje bovenop. Het is niet eens jouw eigen schuld. Het is de schuld van jouw stress… én de voedingsindustrie. En de slagroom op de (spreekwoordelijke) taart? Er is iets aan te doen! Wat en hoe? Dat vertellen wij jou graag.
Éen van de boosdoeners is glutamaat. Dit is een stofje dat het lichaam onder meer aanmaakt bij stress, hypoglycaemie en bij mensen die een psychisch trauma hebben meegemaakt.

Vreetbuien-768x576

De (vr)eetbui, iets neuro-biologisch

Het zorgt ervoor dat het beloningssysteem en het verzadigingssysteem niet meer goed werken, waardoor je constant trek hebt. Vervolgens veroorzaakt het soms ook aanhoudende onrust, piekeren en een toename van angsten, stress en wellicht ook problemen  met inslapen of doorslapen. Soms ook voor chronische pijn en spanningen in de spieren en/of gewrichten.

Geen wonder dat je meer gaat (vr)eten.

De experts van de voedingsindustrie zijn hiervan op de hoogte en spelen er dan ook handig op in. Vooral suiker, smaakversterkers, zuivel en gluten hebben het effect om de werking van glutamaat tijdelijk te neutraliseren. Even voel je je weer goed. Als een junkie die zijn shot heeft gehad. Dit is (en dat weten de voedingsexperts) echter maar van zeer korte duur. Het logische gevolg is: overgewicht en eetstoornissen.

Epigenetica en de (vr)eetbui

Omdat we het hier over een veelzijdig en in oorsprong complexe problematiek hebben, zijn wij vorig jaar een samenwerking aangegaan met Lucas Flamend (Epigeneticus. Hij is de ontwikkelaar van het endorfine-herstelplan en schrijver van het boek ‘De epigenetica van ADHD en glutamaat’.) Hierin wordt de dynamiek van glutamaat uitgelegd, wat de oorzaken zijn en hoe je ervoor kan zorgen dat het glutamaat-niveau afneemt. Waardoor het leven in het algemeen en wat betreft je vreetbuien in het bijzonder, prettiger en eenvoudiger voor je wordt.

Ik wil koekjes! De  (vr)eetbui kan beginnen.


Eetbuien worden uitgelokt door een samenloop van emotionele en biologische factoren. Men voelt zich niet lekker in zijn vel, er is teveel stress of men voelt zich onrustig en down. Onbewust speelt de biologische disbalans in de werking van het beloningssysteem je hierbij parten.

Bij mensen met eetbuien is er sprake van meer antibeloning (glutamaat) dan van beloning, met als gevolg dat je zelden zult grijpen naar fruit of groenten. In de plaats daarvan kies je voor troostvoeding. Dit is voeding met een maximaal effect in het stimuleren van stofjes die weer rust brengen (2-(3,4-dihydroxyfenyl)ethaanamine).

Deze  troostvoeding leidt tot (vr)eetbuien


• Exorfinen: dit zijn morfine-achtige stofjes in zuivel, soja en gluten. Gluten treft men aan in tarwe, spelt, kamut, rogge en gerst.
• Suiker en snelle koolhydraten: tot de snelle koolhydraten behoren onder meer aardappelen, maïs, brood, pasta en witte rijst. Snelle koolhydraten putten insuline uit, waardoor men sneller trek heeft.
• Suikervervangers: aspartaam en andere suikervervangers activeren net als gewone suiker de vrijgave van insuline, waardoor men sneller trek heeft.
• Smaakversterkers: bijvoorbeeld E621 in bewerkte voeding. Natuurlijke E621 treft men aan in sojasaus, Parmezaanse kaas en gerookte ham.
• Koolhydraat-vet combinaties: de combinatie vet/koolhydraten is een van de meest efficiënte manieren om rustgevende/ concentratiebrengende stofjes 2-(3,4-dihydroxyfenyl)ethaanamine te verhogen. Voorbeelden zijn: roomijs, frieten, chips, chocolade, gebak, hamburgers, brood en boter/kaas.
• Chocolade: is niet alleen zoet, het bevat twee stofjes met een bijzonder effect. Fenylethylamine (het stofje dat we ook bij verliefdheid voelen) en anandamide (het euforisch gelukstofje dat vrijkomt bij intensief sporten).

Bij wie leidt glutamaat-dominantie vaker tot eetbuien?


Vooral bij mensen met een uitgeput belonings- en stresssysteem komt glutamaat-dominantie sneller voor. Deze mensen hebben namelijk dagelijks te maken met chronische stress factoren en dus een overbelasting van hun endorfinesysteem.
Ook bij mensen die op de verkeerde manier lijnen/ of eten, die krijgen namelijk vaker een hypoglycaemie.

Maar als je het lijstje hieronder doorneemt zul je je vast wel herkennen in een of meerdere punten. Het is dus heel waarschijnlijk dat ook jij met glutamaat-dominantie te maken hebt..

  • Mensen met overgewicht
  • Mensen met te veel stress
  • Emotionele trauma’s: PTSS, destructieve of niet bevredigende relaties
  • Depressie
  • Door gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals antidepressiva, psychostimulantia (bv. methylfenidaat en dextro-amfetamine), slaap- en kalmeermiddelen (benzodiazepines), antipsychotica en cortisol-preparaten.
  • Insulineresistentie en diabetes: door de onstabiele bloedsuiker wordt meer glutamaat geactiveerd
  • Vermoeidheid: burn-out, CVS en fibromyalgie
  • ADD/ADHD
  • Angststoornissen
  • Slaapproblemen
  • Relatieproblemen

Zeg nee tegen die akelige (vr)eetbuien, kom in actie!

Met Nederland Slank kun je ervoor zorgen dat je de stress van binnenuit vermindert, door gezond en uitgebalanceerd te eten en troostvoeding te vermijden. Door het persoonlijke voedingsplan zul je merken dat je zonder honger gaat afvallen omdat je neurotransmitters/geluksstofjes beter gaan werken.

Daarnaast zijn onze diëtisten opgeleid in het behandelen van eetproblemen als gevolg van een verstoord belonings- en stresssysteem. Wil je hier meer over weten? Vraag dan meteen een gratis consult aan!

 

Disclaimer*
 
Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De resultaten verschillen uiteraard per individu, daarom stellen wij voor iedereen een persoonlijk voedingsprogramma op.
Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.