bannerimage

Weerstand tegen corona, dat kan!

Geschreven door: Liesbeth van Duijn
30 oktober 2020

bannerimage

Weerstand tegen corona, dat kan!

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

We werken weer thuis! En corona komt voor veel mensen dichterbij dan ze hadden gedacht. En wat blijkt? Extra thuis-tijd is ook een uitgelezen moment om aandacht te besteden aan je gezondheid. Zorgen dat je weerstand wordt wat 'ie kan zijn. Hoe dan? Dat vertellen de voedingsdeskundigen van Nederland Slank je graag in onderstaand artikel.

In dit artikel bespreken we de volgende punten:


 

 

 

Wat wij tot zover weten over covid-19

Het corona virus heet officieel COVID-19. Het verspreid zich via druppeltjes die door niezen en hoesten in de lucht vrijkomen. Besmetten gebeurt als iemand de (met corona in contact gekomen) handen de mond, de neus of de ogen aanraakt. Vandaar dat het wassen van de handen en het volgen van de rest van de corona maatregelen heel belangrijk is om de pandemie te beëindigen. Dus anderhalve meter afstand! 

Ben je ziek en heb je klachten die bij corona passen of heb je een positieve testuitslag dan moet je in isolatie. En je moet 10 dagen in quarantaine als voorzorgsmaatregel indien je met iemand in contact bent geweest die ziek is, ook al ben je zelf niet ziek. 

Gelukkig wordt niet iedereen (even) ziek van het corona virus. Echter zijn er groepen die bij besmetting extra kwetsbaar zijn.

 

lees ook: "Vet is niet zomaar een laagje blubber", zegt Van Rossum. "Het is een orgaan waarin allemaal hormonen en ontstekingsstofjes worden gemaakt. Als je daar te veel van hebt, dan ben je gevoeliger voor bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten. Maar ook je immuunsysteem in het algemeen werkt dan minder goed."

coronavirus

 

Corona: wie loopt extra risico?

In het nieuws wordt veel over “risicopatiënten” gesproken. Maar de vraag is wie zijn deze risicopatiënten? En val jij in de risicogroep?

De Risicogroepen volgens de RIVM zijn de ouderen boven 70 jaar en volwassenen tussen 18 en 70 jaar met een of meerdere onderliggende ziekten:

  • Chronische luchtweg- of longproblemen 
  • Chronische hartpatiënten 
  • Diabetes (suikerziekte) die slecht is ingesteld en/of met complicaties
  • Nierziekte die moeten dialyseren of wachten op een niertransplantatie
  • Mensen met een verminderde weerstand tegen infecties i.vm.m. medicatiegebruik voor een auto-immuunziekte of een orgaan-/stamceltransplantatie
  • Bloedziekte
  • Kankerpatiënten tot wel drie maanden na chemotherapie en/of bestraling
  • Ernstige afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is.
  • Mensen met HIV-infectie die (nog) niet onder behandeling zijn
  • Ernstige leveraandoeningen
  • (Ernstig) overgewicht

Corona virus

Insuline-resistentie

Overgewicht is echter, in tegenstelling tot wat je zou denken, niet het enige gevaar wat er op de loer ligt. Voeding en leefstijl spelen een belangrijke rol in ons afweersysteem. En wat veel mensen denken dat verstandige voeding is, blijkt funest voor onze gezondheid en weerstand, omdat deze juist insulineresistentie veroorzaakt. En dit is iets wat we bij heel veel van onze cliënten zien.

Leefstijl, ziekte, tekort aan beweging, stress en onrust zijn vaak de veroorzakers.

Hoe beïnvloed insuline-resistentie je natuurlijke afweer?

Door de constante aanmaak worden cellen ongevoelig voor insuline. Glucose kan daardoor niet naar de plaats waar het nodig is, in de cellen. De glucose blijft vervolgens in het bloed  en de hoge bloedsuikerspiegel die hiermee gepaard gaat verzwakt het systeem. En dan ontstaan er laaggradige ontstekingen die de natuurlijke afweer kapot maken. 

In deze video wordt dat nog eens uitgelegd:

 

 

Behoor jij ook tot de risicogroep?

Veel mensen denken onterecht dat ze gezond zijn. Wake up call! Het moderne, welvarende leven anno 2020 maakt het bijna onmogelijk om optimaal gezond en fit te zijn.  We doen met name zittend werk, we hebben vaak last van chronische stress door werkdruk en andere factoren, we bewegen veel te weinig en komen ook steeds minder buiten in de natuur en in de zon waar wij in horen te leven.

Vooral nu we met de nieuwe corona maatregelen (die steeds strikter worden) en met het kouder worden van het weer gemaand worden om zoveel mogelijk binnen te blijven. Van binnen zitten raakt je biologische klok (je dagelijkse ritme) in de war; Je hoeft ’s morgens niet meer op tijd op je werk te zijn. Dus je gaat lekker laat naar bed en drinkt misschien gezellig een wijntje in plaats van water uit de dopper waar je op werk zo goed mee bezig was.

Gezien onze leefstijl is het niet vreemd dat in Nederland zowel mannen als vrouwen steeds eerder chronisch ziek worden. Meer dan de helft van de Nederlanders kampen met overgewicht en het metabool syndroom.

Mensen met insulineresistentie en obesitas en chronisch zieken zijn op dit moment, naast ouderen en longpatiënten, bij uitstek een risicogroep voor het corona virus. De patiënten op de corona-IC’s bevestigen dit beeld ook. Dit betekent dat (WEER EEN WAKE UP CALL) de helft van Nederland een risicogroep is!

Weerstand tegen corona

 

Symptomen van het corona virus 

De ziekteverschijnselen van COVID-19 zijn zoals alle andere virusinfecties verkoudheidsklachten en zich niet lekker voelen.

Deze klachten komen vaak voor:

  • neusverkoudheid
  • Loopneus
  • Niezen
  • Keelpijn en hoesten
  • Benauwdheid tot in ernstige gevallen ademhalingsproblemen
  • Koorts of verhoging 
  • verlies van reuk en/of smaak

Daarnaast hebben sommige mensen ook nog last van de volgende kwalen:

  • Vermoeidheid
  • Pijn en spierpijn over het hele lijf
  • Prikkelbaarheid en/of verwardheid
  • Oogpijn en/of oogontsteking
  • Duizeligheid
  • Buikpijn
  • Afvallen
  • Verminderde eetlust
  • Spijsverteringsklachten zoals diarree, misselijkheid en overgeven
  • Verschillende huidafwijkingen 

Vraag vandaag nog een gratis consult aan

 

Gevolgen van corona op de gezondheid

Het corona virus heeft afgelopen maanden voor veel stress gezorgd;

  • veel onduidelijkheden,
  • voor sommige mensen verlies van dierbaren,
  • het gemis van allerlei sociale contacten,
  • veel thuiszitten en weinig beweging,
  • het kwijtraken van banen en financiële zorgen,
  • etc.

En het aantal besmettingen neemt alleen maar toe. "Artsen en wetenschappers beginnen de slooptocht van het corona virus in het lichaam te doorgronden en staan daarbij perplex van wat ze zien. Het neemt patiënten echt van kop tot teen te grazen. ‘Dit virus is compleet anders dan we tot nu toe hebben gezien." Althans de Volkskrant op 15 mei 2020. 

In de tussentijd is het bekend dat het virus veel invloed heeft op onze fysiologie. Niet alleen de longfunctie gaat achteruit, maar uit onderzoek blijkt dat corona zelfs onze hersenen kan binnendringen en neurologische en/of psychiatrische problemen veroorzaken.

Het is dan ook niet alleen belangrijk om het afweersysteem te versterken, maar algehele gezondheid te verbeteren door o.a. ervoor te zorgen dat alle organen voldoende van de juiste voedingsstoffen op tijd binnenkrijgen.

 

Je weerstand begint in je darmen

Veel mensen denken dat onze darmen slechts onderdeel zijn van de spijsvertering en als enige functie het verteren en uitscheiden van voedsel hebben. Dat is een letterlijk broodje p…p verhaal. Onze darmen zijn namelijk onze ‘tweede hersenen’. Denk maar waar je stress of angst of zenuwen meteen voelt…. In je buik toch? De darmen zijn het regelcentrum van ons lichaam en onze gezondheid!

Het microbioom dat in onze ingewanden leeft, kent talloze functies die bijdragen aan ons lichamelijke, emotionele en geestelijke welbevinden. Een van de belangrijke die we, gezien de huidige situatie, met jullie gaan bespreken heeft betrekking op je weerstand. Onze darm is namelijk een primair immuunorgaan.

Dat betekent dat het een directe functie heeft in het ondersteunen van het immuunsysteem en onze gezondheid. Met name het darmSLIJMVLIES is ontzettend belangrijk in het verdedigen en weghouden van schadelijke stoffen, pathogenen en virussen.

Een goede darmFLORA is daarnaast ook essentieel voor het optimaal functioneren van het immuunsysteem. De darmflora bestaat uit onze darmbacteriën en wordt negatief of positief beïnvloed door o.a. onze leefstijl. De darmflora biedt bescherming tegen pathogenen en is verantwoordelijk voor voedselvertering en opname.

Daarnaast produceert de darmflora vetzuren zoals melkzuur, azijnzuur en boterzuur die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de barrières die schadelijke stoffen buiten de deur houden. De darmflora verlaagt de zuurgraad (pH-waarde) waardoor pathogenen moeilijker kunnen overleven en calcium, magnesium en zink beter worden opgenomen.

Onze huidige leefstijl en eetgewoontes zijn helaas niet ondersteunend voor onze lieve darmen. De darmgezondheid gaat flink achteruit bij veel mensen en zo ook de werking van het immuunsysteem en de weerstand.

 

Vraag vandaag nog een gratis consult aan voor je weerstand 

Geef je darmen goed te eten

Onze darmflora heeft natuurlijke pre- en probiotica nodig om te kunnen functioneren. In tegenstelling tot wat de reclames je willen laten geloven vind je dit NIET genoeg in een flesje Yakult of Actimel. Zelfs niet in een volkoren boterham!

Echt effectieve PREbiotica, voedingsvezels, vind je vooral in (rauwe) groente en fruit. Als je dagelijks 400 gram groente eet en 2-3 stuks fruit, dan krijg je voldoende vezels binnen om de darmflora te ondersteunen. Voor effectieve PRObiotica kies je voor zure en gefermenteerde zuivelproducten zoals karnemelk, yoghurt of kefir.

Zuurkool is bijvoorbeeld ook gefermenteerd en dus rijk aan gunstige bacteriën voor de darmen. Hoed je echter voor suiker; de witte sloper, en zetmeel. Ons Westerse dieet bestaat bijna geheel uit producten met te veel zetmeel in de vorm van brood, pasta, rijst en aardappelen.

Ja, dus ook die ‘gezonde’ speltboterham is slecht voor je immuunsysteem! Zetmeel is in feite gewoon suiker en een teveel ervan verstoort de balans van de darmbacteriën. En dan hebben we ook nog de echte suikers die je vindt in “gezonde” sapjes, frisdrank, alcohol, koekjes, snoep en honing. Suiker en zetmeel vermijden is een van de beste dingen die je kunt doen voor een gezonde darmflora.

Vergeet dus ook die gezonde vruchten- of sportdrankjes maar en drink voldoende water (met mineralen), zorg dat je elke hap goed kauwt en kom elke dag even lekker in beweging. Daar worden onze darmen blij en gezond van en zo werk je vrij eenvoudig aan een goede weerstand!

Gezond eten voor je weerstand

 

Praktische tips op een rijtje

Even lekker overzichtelijk. Wat kun je NU meteen doen:

  1. Eet niet vaker dan 3 keer per dag!
    Door niet vaker dan 3 keer per dag vooral proteïnen en groenten te eten (met een pauze van 5 uur ertussen), zorg je voor een gezonde glucosestofwisseling en weinig pieken in je bloedsuiker. Een lage bloedsuikerspiegel is namelijk noodzakelijk voor een goede energieverdeling in je lichaam. Dit heeft een positief effect voor de werking van je afweersysteem. Eet je vaker, of teveel, dan gaat er te veel energie naar je spijsvertering, word je eerder moe en zal het immuunsysteem minder goed zijn werk kunnen doen.
  2. Eet gevarieerd en gebalanceerd!
    Door gevarieerd te eten krijg je genoeg verschillende goede voedingsstoffen binnen. Eet met name voldoende (groene) groente (400 gram per dag) en 2-3 stuks fruit per dag. Daarnaast is het eten van voldoende eiwitten, gezonde vetten en oliën en vezels ook erg belangrijk.
  3. En vergeet niet voldoende water te drinken!
    Voor sommige mensen is dit wel vier liter.  (Voor een persoonlijk advies kun je een gratis consult aanvragen.)
  4. Vermijd stress!
    Stress en het immuunsysteem zijn elkaars natuurlijke vijanden. Neem dan juist nu ook tijd voor jezelf en ontspanning. Maar vermijd ook stress uit voeding. Als je ongezond eet en te vaak eet (suikers, bewerkt voedsel, alcohol etc.) dan krijg je daar ook stress van, ofwel voedingsstress bestaat!
  5. Kom regelmatig in beweging!
    Ook als je thuis zit is beweging een must voor een goede weerstand. Probeer elk uur even in beweging te komen en blijf niet te lang op je stoel zitten. Je kunt vanaf Youtube gemakkelijk een aantal oefeningen doen of even een rondje lopen. Probeer daarnaast elke dag minimaal een half uur in de buitenlucht te komen (in de tuin is ook goed nu bos en strand voorlopig even no-go areas zijn).
  6. Slaap voldoende!
    Voldoende nachtrust is een andere cruciale pijler om over een sterke afweer te kunnen beschikken Volwassenen die enkele weken 8 uur of meer hadden geslapen, waren beter bestand tegen virussen, dan zij die 7 uur of minder hadden gemaakt. Zelfs dat ene uurtje maakt dus al het verschil. Slaap blijkt het aantal cytokines te bevorderen die worden ingezet in de strijd tegen ziekmakers.
  7. Vergeet niet te ontspannen en doe leuke dingen waar je vrolijk van wordt. je gaat zien dat je je dan ook beter gaat voelen.
  8. Laat alcohol staan!
    In tegenstelling tot alle hoax-berichten die je leest over Covid-19 is alcohol, hoe verleidelijk ook, in deze tijd van bezinning NIET je vriend. Alcohol weet ons immuunsysteem op non-actief te zetten en kan voor een tekort aan zink zorgen, waardoor de afweer kan dalen. Alcohol heeft ook een negatief effect op de vitamine A-status in het bloed. Dit is weer zeer ongunstig voor de immuniteit van het lichaam, omdat vitamine A een belangrijke rol vervult bij de afweersystematiek.
  9. Periodiek vasten.
    Vasten verbetert je gezondheid en je energielevel over het algemeen, maar het versterkt ook je immuunsysteem door ontstekingen helpen te verminderen.
  10. Vergeet niet de gezondheidsadviezen van de Rijksoverheid te volgen. Niet alleen om je zelf te beschermen, maar ook voor de dierbaren om je heen die misschien meer dan jij kwetsbaar zijn.
  11. Doe bij verkoudheidsverschijnselen een coronatest.

 

Je staat er niet alleen voor

Alleen is echter maar alleen. Wij van Nederland Slank hebben de jarenlange vakkennis en de (persoonlijke) ervaring om je met woord én daad bij te staan in deze moeilijke periode. Mocht je na een consult besluiten met ons in zee te gaan werken we samen met jou aan een persoonlijk voedingsplan dat gericht is op de behoefte van je lichaam.

Het voedingsplan vermindert de stress uit voeding, maar ook de belastbaarheid, door het herstel van neurotransmitters. Het reguleert je stofwisseling, brengt de hormonen in balans en stimuleert de vetverbranding.

Samen vormt dit een succesvolle formule voor een gelukkig leven door een gezonde leefstijl. Nu, meer dan ooit, voelen wij ons betrokken bij onze doelgroep en willen jullie helpen om met het ontwikkelen van een gezond immuunsysteem voor nu, en een gezonde leefstijl voor de rest van je leven. In deze moeilijke tijden willen ook wij een positief steentje bijdragen en delen daarom graag onze kennis 1-op-1 met je.

Wil je meer weten over gezond eten, een sterk immuunsysteem of hoe het bij Nederland Slank in zijn werk gaat? Vraag dan NU een GRATIS consult aan bij één van onze voedingsexperts. Wij nemen dan via Skype /  videobellen contact met je op en beantwoorden persoonlijk alle vragen of opmerkingen die je na het lezen van dit artikel nog kunt hebben.

lees ook: "Vet is niet zomaar een laagje blubber", zegt Van Rossum. "Het is een orgaan waarin allemaal hormonen en ontstekingsstofjes worden gemaakt. Als je daar te veel van hebt, dan ben je gevoeliger voor bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten. Maar ook je immuunsysteem in het algemeen werkt dan minder goed."

Vraag vandaag nog een gratis consult aan voor je weerstand

 

Referenties

  1. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/chronische-ziekten-en-multimorbiditeit/cijfers-context/huidige-situatie#!node-aantal-mensen-met-chronische-aandoening-bekend-bij-de-huisarts
  2. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/huidige-situatie#!node-overgewicht-volwassenen
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22778122
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9813869/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12471310/
  6. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/gezondheid/gezondheidsadviezen-om-besmetting-met-corona-te-voorkomen 
  7. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte
  8. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine#:~:text=Quarantaine%20is%20een%20voorzorgsmaatregel%3A%20je,blijft%20daarom%2010%20dagen%20thuis
  9. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-slooptocht-van-het-coronavirus-in-het-lichaam-bijna-geen-orgaan-blijft-onberoerd~b1914afa/
  10.  Deigendesch N, Stenzel W. Acute and chronic viral infections. In: Handbook of Clinical Neurology. Elsevier; 2018 [geciteerd 22 juni 2020]. p. 227–43. 
  11.  Desforges M, Le Coupanec A, Dubeau P, Bourgouin A, Lajoie L, Dubé M, e.a. Human Coronaviruses and Other Respiratory Viruses: Underestimated Opportunistic Pathogens of the Central Nervous System? Viruses. 20 december 2019;12(1):14.
  12.  liu J, Tan B, Wu S, Gui Y, Suo J, Li Y. Evidence of central nervous system infection and neuroinvasive routes, as well as neurological involvement in the lethality of SARS-CoV-2 infection. J Med Virol. oktober 2020;jmv.26570.
  13.  Ghobrial M, Charish J, Takada S, Valiante T, Monnier PP, Radovanovic I, e.a. The human brain vasculature shows a distinct expression pattern of SARS-CoV-2 entry factors. bioRxiv. 1 januari 2020;2020.10.10.334664.
  14.  Brann DH, Tsukahara T, Weinreb C, Lipovsek M, Van den Berge K, Gong B, e.a. Non-neuronal expression of SARS-CoV-2 entry genes in the olfactory system suggests mechanisms underlying COVID-19-associated anosmia. Neuroscience; 2020 mrt [geciteerd 2 oktober 2020]. 
  15.  Paniz-Mondolfi A, Bryce C, Grimes Z, Gordon RE, Reidy J, Lednicky J, e.a. Central nervous system involvement by severe acute respiratory syndrome coronavirus-2 (SARS-CoV-2). J Med Virol. juli 2020;92(7):699–702.
  16.  Vaira LA, Salzano G, Deiana G, De Riu G. In Response to Anosmia and Ageusia: Common Findings in COVID-19 Patients. The Laryngoscope. 16 juli 2020;lary.28753.
  17.  Schurink B, Roos E, Radonic T, Barbe E, Bouman CSC, de Boer HH, e.a. Viral presence and immunopathology in patients with lethal COVID-19: a prospective autopsy cohort study. Lancet Microbe. september 2020;S2666524720301440.
  18.  Puelles VG, Lütgehetmann M, Lindenmeyer MT, Sperhake JP, Wong MN, Allweiss L, e.a. Multiorgan and Renal Tropism of SARS-CoV-2. N Engl J Med. 6 augustus 2020;383(6):590–2.
  19.  Solomon IH, Normandin E, Bhattacharyya S, Mukerji SS, Keller K, Ali AS, e.a. Neuropathological Features of Covid-19. N Engl J Med. 3 september 2020;383(10):989–92.
  20.  Savarin C, Bergmann CC. Fine Tuning the Cytokine Storm by IFN and IL-10 Following Neurotropic Coronavirus Encephalomyelitis. Front Immunol. 20 december 2018;9:3022.
  21.  Kloc M, Ghobrial RM, Kubiak JZ. The Role of Genetic Sex and Mitochondria in Response to COVID-19 Infection. Int Arch Allergy Immunol. 19 juni 2020;1–6.
  22.  Munshi R, Hussein MH, Toraih EA, Elshazli RM, Jardak C, Sultana N, e.a. Vitamin D insufficiency as a potential culprit in critical COVID-19 patients. J Med Virol. 27 juli 2020;jmv.26360.
  23.  Xu Y, Baylink DJ, Chen C-S, Reeves ME, Xiao J, Lacy C, e.a. The importance of vitamin d metabolism as a potential prophylactic, immunoregulatory and neuroprotective treatment for COVID-19. J Transl Med. 26 2020;18(1):322.

 

Liesbeth van Duijn

Geschreven door: Liesbeth van Duijn

Diëtist en orthomoleculair therapeut

Werd dietist aan de Haagsche Hogeschool, Orthomoleculair en Epigenetisch therapeut via Natura Foundation en BrainQ en NLP Master practioner bij Richard Bandler zelf. Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, is zij ook ervaringsdeskundige in het afslanken. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, en de besturing van neuro-transmitters welke van groot belang zijn bij succesvol afvallen en fit worden.