Sneller afvallen op de buik, het geheim

Snel afvallen op de buik bij Nederland SlankDe meeste mensen vinden het hebben van veel buikvet erg vervelend. Het probleem bij het verbranden van vet is niet de wilskracht of het doorzettingsvermogen, maar onjuiste voorlichting; mensen weten vaak niet hoe ze het aan moeten pakken. Het verbranden van buikvet kan lastig zijn, maar met de goede informatie kun je op een gezonde manier buikvet verliezen. Heb jij last van buikvet, dat je kwijt wilt? Lees dit artikel dan zeker even door.

In dit artikel bespreken we:

Buik

Opslag en verbranding van buikvet

Iedereen heeft buikvet, zelfs mensen die een gespierde buik of zelfs een sixpack hebben. Zonder vet in en op de buik kunnen we namelijk niet overleven. Er zijn twee soorten buikvet; 

  • Vet op de buik (onderhuids vet):

    Dit soort vet zit tussen de huid en de spieren. Je kunt het beetpakken, en wanneer je dat doet voelt het zacht aan.

  • Vet in de buik (orgaanvet):

    Dit soort orgaanvet, ook wel visceraal vet, zit rond de organen in het lichaam die een belangrijke functie hebben. Het zit bijvoorbeeld rondom; het hart, de longen, de maag en de lever. Je lichaam heeft het orgaanvet nodig om schokken van buitenaf te vangen, maar ook om hormonen aan te maken. Te veel orgaanvet is niet gezond. Wanneer je te veel orgaanvet hebt, drukt het de buik naar buiten; waardoor je buik er dikker uitziet.

Bij het hebben van te veel buikvet wordt het risico vergroot om de gevaarlijke gevolgen ervan te ondervinden; zoals hoge bloeddruk, hoog cholesterol, hart- en vaatziekten, kanker. Ook mensen die dun zijn, maar wel veel orgaanvet hebben, hebben een verhoogd risico op deze gevolgen.

Oorzaken van buikvet

Wanneer je meer calorieën binnen krijgt via voeding dan dat je verbruikt, ga je vet opslaan. Voor een deel wordt het door de genen bepaald waar het vet wordt opgeslagen, maar je hebt zelf ook in de hand of je buikvet creëert of verliest. Hieronder staan een aantal oorzaken;

1: Te veel calorieën

Voor afvallen in het algemeen geldt; meer calorieën verbruiken dat dat je binnenkrijgt. Door een verlaagde calorie-inname, worden de (buik)vetreserves aangesproken, waardoor je afvalt. Dit geldt dus ook voor afvallen op de buik. Je kunt er op twee manieren voor zorgen dat je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt; 

- Minder calorieën binnenkrijgen, via de voeding.

- Meer calorieën verbruiken, met bijvoorbeeld beweging.

Om vet te verliezen is het slechts een kwestie van anders eten; dus niet per se minder. Je hoeft dus geen honger te lijden om vet te verliezen, wat veel mensen wel denken. Door minder koolhydraten en meer gezonde vetten, eiwitten en groeten te eten, heb je langer het gevoel dat je vol zit en wordt de vetverbranding geactiveerd. Hierdoor kun je buikvet verliezen en een plattere buik krijgen.

2: Stress

Wanneer je stress ervaart, maakt het lichaam veel van het hormoon cortisol aan. Maar ook wanneer je te weinig slaap hebt of ongezond eet, kan je een verhoogde cortisolwaarde hebben. Cortisol wordt ook wel het "stresshormoon" genoemd, en zorgt ervoor dat er vet wordt opgeslagen op je buik. 

Onderzoek heeft aangetoond dat er een verband is tussen stress en buikvet, en dat cortisol je op twee manieren dit maakt; Cortisol verhoogt de eetlust, waardoor je het hongergevoel vaker ervaart en dus meer gaat eten. Ook zorgen hoge cortisolwaarden ervoor dat het lichaam overtollige calorieën opslaat als vet op de buik.

Een cirkel waarin je terecht kunt komen als gevolg:

  • Door stress ervaar je het hongergevoel vaker, terwijl je eigenlijk vol zit. Dit komt door een grote hoeveelheid van cortisol in het lichaam.

  • Door het blijvende hongergevoel, eet je meer calorieën dan dat het lichaam nodig heeft.

  • De overtollige calorieën die binnenkomen, worden in het lichaam opgeslagen als vet.

  • De cortisol in het lichaam stuurt het extra vet voornamelijk naar de buik.

  • Door de constante doorverwijzing van vet naar de buik, hoopt het vet op de buik op en wordt het steeds lastiger om af te vallen. Door de verhoogde cortisol blijf je namelijk nog steeds continu het hongergevoel ervaren.


Een te hoge cortisolwaarde neemt ook een aantal vervelende bijwerkingen met zich mee, waardoor het afvallen alleen maar moeilijker wordt. Zoals; verlies van spiermassa en het ontwikkelen van schildklierproblemen. De negatieve veranderingen en bijwerkingen geven genoeg reden om de cortisolwaarden te verlagen, of om deze laag te houden.

Om buikvet te verliezen, moet het hormoon cortisol dus verlaagd worden. Wanneer de cortisolwaarde laag blijft, is het lichaam in staat om het vet te verbranden.

Stappenplan om af te vallen op de buik

Vet kan maar op één manier verwijderd worden: door het te verbranden. Er zijn 3 stappen die helpen om de vetverbranding op de buik te activeren. Op een gezonde manier, en zonder honger te lijden.

Stap 1: Verkeerde voeding vermijden

Afvallen heeft voor 80% met voeding te maken en maar voor 20% met beweging. Om buikvet te verliezen, is het dus ook voornamelijk belangrijk om de juiste voeding binnen te krijgen. Bewegen en sport mag en is goed voor je, maar is slechts een bijzaak bij het afvallen.

Om de vetverbranding te versnellen is het belangrijk om koolhydraatarm te eten; het is belangrijk dat je stopt met het eten van enkelvoudige koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten zijn ook wel de 'slechte' koolhydraten, en zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Door het stijgen van de bloedsuikerspiegel, stijgt ook de insuline; insuline is een hormoon dat je cellen aanspoort om vet op te slaan en te stoppen met het verbranden van vet. 

Koolhydraat-suiker

Voorbeelden van producten met veel enkelvoudige koolhydraten zijn;

  • Suiker, frisdranken

  • Snoep en chocolade

  • Ontbijtkoek, koek en gebak

  • Ijs en toetjes

  • Chips

  • Vruchtenyoghurt en yoghurtdrink

  • Wit- brood, pasta, rijst

  • Muesli en cruesli

Enkelvoudige koolhydraten kunnen beter uit het voedingspatroon geschrapt worden; koolhydraten hoeven niet volledig vermeden te worden, maar het is beter om alleen de "complexe koolhydraten" te eten. Dit zijn koolhydraten die de bloedsuikerspiegel minder snel laten stijgen en de ontwikkeling van buikvet voorkomen.

Stap 2: Juiste voeding

Door het eten van weinig koolhydraten, moet het lichaam vet gaan verbranden om energie te krijgen. Zo begint dus ook de buikvetverbranding. 

Voeding die de buikvetverbranding stimuleert: Het verbranden van buikvet gebeurt wanneer je groenten, goede vetten en eiwitten eet.

Gezonde voeding op snijplank

Er zijn verschillende producten die helpen om af te vallen op de buik, hieronder staan een aantal voorbeelden pet productgroep;

Groenten:

  • Spinazie

  • Broccoli

  • Sperziebonen

  • Wortel

  • Courgette

  • Komkommer

  • Paprika

  • Sla

Eiwitten:

  • Eieren

  • Vis; zalm, haring, kabeljauw, sardientjes, mosselen, garnalen

  • Mager vlees en gevogelte (kip)

  • Peulvruchten; linzen, bruine bonen, kidneybonen, kikkererwten

  • Tempeh

Vetten:

  • Noten

  • Zaden

  • Pitten

  • Avocado

Complexe koolhydraten: Deze kunnen met mate in kleine porties gegeten worden.

  • Fruit (1 of 2 porties per dag)

  • Havermout

  • Zoete aardappel

  • Zilvervliesrijst

Stap 3: Cortisol verlagen

Zoals eerder besproken in dit artikel wordt cortisol ook wel het "stresshormoon" genoemd, en heeft het een grote invloed op het verbranden van buikvet. Wanneer je je cortisol verlaagt, activeer je de vetverbranding.

stress

Hieronder staan een aantal tips die bijdragen aan het laag houden van cortisol, waardoor het lichaam in staat is om het vet te verbranden.

  1. Minder stress

    Zorg ervoor dat je jezelf tijd gunt om te ontspannen. Door te ontspannen daalt de stress in het lichaam; en wanneer de stress daalt, daalt dus ook het cortisol. Hierdoor krijg je minder eetlust (hongergevoel) en kan het buikvet verbrand worden.

  2. Slaap 8 uur

    De cortisolwaarde stijgt ook bij een tekort aan slaap. Wanneer je 8 uur slaapt per dag, help je je lichaam om sneller buikvet te verbranden.

  3. Eet koolhydraatarm en gezond

    Eet koolhydraatarm; geen enkelvoudige koolhydraten, ook wel "slechte koolhydraten". Wanneer je toch koolhydraten wilt eten, eet dan alleen complexe koolhydraten; met mate in kleine porties! Eet verder gezonde voeding zoals groenten, eiwitten en vetten.

  4. Vermijd alcohol

    Door het drinken van alcohol verhoog je het risico op veel buikvet. Wanneer je wel alcohol wilt drinken, neem dan een kleine hoeveelheid en drink er veel water bij.

Ook zijn er nog een aantal tips voor het stimuleren van vetverbranding:

Tip 1: Ontbijt

Het ontbijt is eigenlijk de belangrijkste maaltijd van de dag. Wanneer je in de ochtend al iets verkeerds eet, is de kans groot dat de vetverbranding de hele dag stil gaat staan, of dat het vet-opslag mechanisme aangesproken wordt. Zorg er dus voor dat je 's ochtends goed en gezond ontbijt. Het is vooral belangrijk dat het eerste eten dat je in je mond stopt op een dag, in dit geval dus het ontbijt, eiwitrijk is.

Tip 2: ' s nachts buikvet verbranden

Wat je doet in de uren na het avondeten en voordat je naar bed gaat, is bepalend voor de mate waarin je buikvet zal verbranden. Als je je buikvetverbranding niet wilt storen tijdens het slapen, is het belangrijk dat je met een licht hongergevoel naar bed gaat. Voor de meeste mensen; 2 tot 3 uur voor het slapen niets meer eten, of niets meer eten na het avondeten. Kijk dus uit met avondsnacks! Door het lichaam rust te geven in die laatste uren van je dag, kan het de voedingsstoffen goed verwerken en zijn de hormonen in een goede balans, om het vetverbrandingsproces ongestoord door te laten gaan tijdens het slapen.

Tip 3: Hongergevoel

Eet als je honger hebt en stop met eten als je geen honger meer hebt. De enige uitzondering zijn dan uiteraard de hierboven besproken avonduren.

Tip 4: Let op plantaardige olie

Hoe natuurlijk de naam ook klinkt, er is vaak weinig natuurlijks aan plantaardige olie. Deze plantaardige oliën zijn erg bewerkt en door een fabrieksmatig proces gegaan. 

Gebruik geen: Zonnebloemolie, sojaolie, maïsolie, koolzaadolie, palmolie.

Gebruik wel: Kokosolie om in te bakken, en extra vierde olijfolie in dressings en sauzen; deze zijn namelijk minder bewerkt.

Tip 5: Volhouden

Om buikvet te verliezen is het dus belangrijk om gezonde voeding binnen te krijgen. Echter is het voor veel mensen lastig om dat "altijd gezond eten" vol te houden. Daarom mag er best 1 keer in de zoveel weken iets ongezonds gegeten worden.

Sporten om buikvetverbranding te stimuleren

Wanneer je koolhydraatarm en gezond eet, is het niet nodig om overmatig veel te sporten om af te vallen op de buik. Met gezond eten en het beperken van stress doe je al genoeg, en zal buikvet vanzelf verbrand worden. 

Training

Buikspieroefeningen?

Er wordt altijd gezegd dat buikspieroefeningen buikvet verbranden, maar dat is echter niet waar. Het is namelijk niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden, je doet het uit alle delen van je lichaam. Spieren bepalen niet waar je vet gaat verbranden. Vet reageert namelijk alleen op hormonen, en die hormonen worden aangestuurd door voeding. Daarom is het vooral belangrijk om erop te letten dat je gezonde voeding binnenkrijgt. Het verbranden van buikvet door het doen van buikspieroefeningen is dus helaas slechts een mythe.

HITT: High Intensity Interval Training

In het Nederlands ook wel Hoge Intensiteit Interval Training. Dit betekent erg intensief sporten gedurende een korte tijd, met tussenpozen. Een onderzoek toont aan dat je door een paar keer per week HITT in plaats van Cardio; meer vet verbrand en meer buikvet verliest. Dit komt doordat er tijdens een HITT meer spiervezels gebruikt worden, er meer vet-verbrandende hormonen (testosteron, groeihormoon) aangemaakt worden, en de vetverbranding langere tijd door gaat. Doordat je stofwisseling is versneld na een HITT, kan het zijn dat er na de training ook nog calorieën en vet verbrand worden.

Gevaar van te veel sporten?

Niet alle manieren van sport zijn goed voor het verbranden van buikvet. Wanneer je te veel, te vaak en te intensief sport, reageert het lichaam daarop door extra cortisol aan te maken. Door te veel cortisol komt het lichaam in de vetopslag-stand, in plaats van de vetverbranding-stand.

Kortom;

Het verbranden van vet (op de buik) heeft dus voornamelijk te maken met voeding, en maar voor een klein deel met beweging. Zorg er dus voor dat je een gezond en verantwoord voedingspatroon hebt, waarmee je je doelen kunt behalen.

Vraag vandaag nog een gratis consult aan